‘Wanneer je de beste V12 in de totale geschiedenis van de interne verbrandingsmotor hebt, zou je gek zijn hem niet nog een keer te gebruiken.’ Goed, van bescheidenheid kun je Gordon Murray niet betichten, maar van liegen ook niet. Hij heeft het over de geweldige 3,9-liter V12 van Cosworth die in de GMA T.50 ligt. De atmosferische motor met een toerenbereik van 12.000 tpm verschijnt ook in de nieuwe GMA T.33 die je hier ziet.

Gordon Murray is de man achter de legendarische McLaren F1. Deze auto gebruikte een V12 van BMW en werd in één klap de snelste auto ter wereld. Alweer in 2020 toonde Gordon Murray Automotive (GMA) de spirituele opvolger van de McLaren. De T.50 heeft wederom drie stoelen waarvan de middelste voor de bestuurder is, en opnieuw komt de aandrijving van een V12 zonder turbo’s. Er is zelfs een handbak.

Wat is het doel van de nieuwe GMA T.33?

‘Met de T.33, onze tweede geheel nieuwe auto, hebben we onszelf een heel duidelijke opdracht gegeven’, zegt Murray. ‘Om nog een tijdloos ontwerp te creëren. Hij is ontworpen en gebouwd volgens dezelfde strenge normen als onze T.50, met dezelfde nadruk op de bestuurder, prestaties, lichtgewicht en puur design, maar het resultaat is een heel andere auto. Dit is een auto waarbij comfort, moeiteloze prestaties en dagelijkse bruikbaarheid nog meer op de voorgrond staan.’

Foto: Gordon Murray Automotive

De nieuwe GMA T.33 moet dus de daily driver van het stel zijn. Daarom werd de motor aangepast met nieuwe motorsteunen, een andere uitlaat, andere nokkenassen en een nieuwe software-afstelling. De toerenbegrenzer ligt nu bij 11.100 tpm in plaats van bij 12.000 tpm. Het vermogen neemt met ongeveer 50 pk af naar 615 pk en het koppel is 451 Nm. Het grootste verschil met de T.50 is het ontbreken van de grote ventilator op de bips. Hierdoor oogt de T.33 van achteren een tikkeltje eleganter.

Ook leverbaar met automaat

De GMA T.33 is wederom leverbaar met een handbak, maar voor het dagelijkse karakter wil Gordon Murray er best een automaat met flippers in zetten. De automaat gebruikt geen dubbele koppeling, maar zou wel naadloos schakelen dankzij iets dat bakkenbouwer Xtrac het Instantaneous Gearchange System (IGS) noemt. Door het ontbreken van zaken als een dubbele koppeling weegt de automaat slechts 78 kilo.

Slechts twee stoelen in de GMA T.33

Bij normale auto’s zouden we dit niet aanstippen, maar de GMA T.33 biedt slechts twee zitplaatsen. Geen centrale zitpositie zoals in de McLaren F1 of GMA T.50 dus. De twee inzittenden nemen plaats in een koolstofvezel monocoque, zoals dat wel redelijk de standaard is bij moderne supercars.

Foto: Gordon Murray Automotive

Het interieur is zo simpel mogelijk gehouden. Er is zelfs geen touchscreen. ‘Net als bij het exterieur is er niets toegevoegd, tenzij het een doel dient. Als het gevaar zou bestaan ​​dat het de rijervaring zou verzwakken, werd het gewoon uit het ontwikkelingsprogramma geschrapt. De auto heeft zelfs geen stengels achter het stuur; in plaats daarvan worden de richtingaanwijzers bediend met duimknoppen op de horizontale spaken van het koolstofvezel stuur’, aldus GMA.

De prijs van de GMA T.33

Met een prijs van 1,65 miljoen euro is de T.33 ongeveer 1 miljoen euro goedkoper dan de T.50. Beide prijzen zijn uiteraard nog wel zonder bijkomende Nederlandse belastingen. In totaal wil GMA slechts 100 exemplaren bouwen voor de hele wereld. Overigens bespaart de GMA je wel een hoop geld, want je hoeft volgens het merk geen andere supercars meer te kopen: ‘Als je maar één supercar zou moeten hebben, dan is de T.33 de juiste.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)