De ventilator is zo prominent aanwezig achter op de T.50 dat je heel goed zou kunnen denken dat ie er is om lucht onder de auto uit te zuigen. Zeker omdat hij natuurlijk het geesteskind is van Gordon Murray. Hij gaf de wereld ooit de Brabham BT46B F1-auto, die zo effectief was dat hij al na één race verboden werd. Ook die had een verticale fan die als een soort stofzuigerborstel de lucht onder de haast tegen het asfalt geplakte onderkant van de auto uit zoog. Dat leverde een enorme bak downforce op.
(Om de ‘geen bewegende aero’-regel te omzeilen, claimde Murray dat het een koelventilator was. ‘Toevallig’ haalde die zijn lucht onder de auto vandaan. Murray wilde altijd gewicht besparen door één onderdeel twee functies te geven, vandaar. Hoe dan ook…)
De ventilator van de GMA T.50 werkt anders
Op de T.50 creëert de ventilator zijn downforce niet door zijn eigen zuiging. In plaats daarvan stelt hij de vorm van de diffuser en achtervleugel in staat om dat werk beter te doen. Zoals bij elke supercar dient de diffuser onder de bumper om de ‘te snelle’ luchtstroom onderlangs te vertragen. Deze kan dan netjes samenkomen met de tragere luchtstroom die over de auto heen gaat. Een steilere diffuser doet dat prima, maar tot op een zeker punt. Als hij té steil is, zal de luchtstroom in de diffuser zelf zich ‘losmaken’ van de bovenkant en turbulent worden.
De ventilator zuigt die turbulente lucht weg van de geleiders aan de bovenkant van de diffuser, zodat de rest lineair blijft. Tegelijkertijd komen de twee achtervleugels omhoog, wat veel meer downforce op de achteras geeft én helpt bij het remmen. Genoeg, zegt Murray, om de remweg van 240 naar 0 km/u met zo’n 10 meter te verkorten. Of ze komen minder ver omhoog, voor veel downforce met minder luchtweerstand.
Virtuele long tail
Voor hoge snelheden gaan de vleugels liggen en zuigt de ventilator lucht uit een gleuf boven het achterdek. Vervolgens stuurt hij deze meteen terug. Hierdoor ontstaat er een virtuele long tail, een carrosserievorm die ook turbulentie tegengaat. De spoiler zakt en de gleuven van de diffuser gaan ook deels dicht, wat de luchtweerstand verder vermindert. Met minder downforce gaat de auto harder met minder vermogen en worden de veren niet zo ver ingedrukt dat het onprettig wordt.
De koolstofvezel ventilator van de GMA T.50 heeft een diameter van 400 millimeter. Hij wordt aangedreven door een 48-volt motor en draait tot 7.000 toeren. En hij is goed te zien. De McLaren F1 had twee kleine ventilatortjes, verstopt in de achterkant van de carrosserie, die eveneens lucht van de bovenkant van de diffuser zogen. Ze bliezen die lucht trouwens ook over de elektronica, waarmee ze dus inderdaad twee taken vervulden: aero en koelen.
Paul heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
De FIA heeft de auto niet direct verboden, ze mochten de Brabham BT46 nog voor de rest van het seizoen gebruiken. Maar ze hebben de auto zelf teruggetrokken om problemen met de andere teams te vermijden