De Hummer is bij uitstek een auto die volgens de puristen een benzinemotor moet hebben. Maar als je het ons vraagt, is het ook een van de auto’s waarbij je hem het minst zult missen. Daar zorgen 840 pk en 15.500 Nm wel voor. Sinds vorig jaar kennen we de GMC Hummer EV, die allereerst zijn bonkige vormen liet zien als een soort pick-up. Nu is er de GMC Hummer EV SUV, met doorlopend dak en zonder laadbak. Staat hem goed, niet?
Is er iets bijzonders met dat dak aan de hand?
Het extra stukje dak dat nu boven de laadruimte zit, is niet zo bijzonder. Het stuk daarvóór wel. Net als bij de pick-up zit daar een zogeheten Infinity Roof, wat een mooie term is voor een glazen dak met vier uitneembare panelen. De GMC Hummer EV SUV is dus in feite een soort cabriolet. Of misschien wel een targa, net hoe je het bekijkt. Met een breedte van 2,2 meter is het hoe dan ook een van de breedste cabrio’s van dit moment.
De wielbasis van de GMC Hummer EV SUV is 23 centimeter kleiner dan die van de pick-up, maar alsnog is de auto 5 meter lang. De elektromotoren in de pick-up genereren samen 1.000 pk, maar dat is bij de SUV-versie dus 60 pk minder. De 0-96-tijd (60 mijlen per uur) is nu 3,5 seconden in plaats van 3 seconden.
Ondanks zijn formaat redt de Hummer zich prima in de stad. Goed, hij kan zich niet smaller maken, maar hij kan wel zijwaarts lopen als een krabbetje. Dit doet de auto door de voor- en achterwielen dezelfde richting op te sturen en de drie elektromotoren te activeren. Hoe dit eruitziet, check je in de video onder aan deze pagina.
Camera uit het wiel
Deze foto greep wel even de aandacht. Hebben ze bij GMC nou serieus camera’s in de wielen gestopt die op Ben-Hur-achtige wijze uit de naven komen? Nee – dit is het reservewiel, dat achter op de klep hangt. Het is niets meer dan een achteruitrijcamera. Wel monteert GMC tot wel zeventien camera’s op andere plaatsen (inclusief een paar onder de auto) als je het Extreme Off-Road Package bestelt op je GMC Hummer EV SUV.
Accessoires voor de GMC Hummer EV SUV
De elektrische offroader biedt tot wel 200 accessoires. Bijvoorbeeld een lichtbalk op het dak, een kloek sleepoog of bovengenoemde camera’s. Voorlopig kun je in Nederland nog nergens terecht voor een GMC Hummer EV SUV, want het merk biedt de auto niet aan in ons land. We zijn benieuwd of de zelfstandige importeurs brood zien in de auto en of je ze toch in Nederland gaat zien. Hoe dan ook zal het nog even duren: de auto komt in 2023 in de VS op de markt als 2024-model.
Reacties