
‘De idiootste ideeën zijn de leukste’, bazelt de zeventienjarige Bram terwijl Pablo van Tattoo Mallorca zijn inktnaald op het achterwerk van zijn beschonken klant zet. In welke staat de werknemers van General Motors verkeerden toen ze de Hummer H1 verzonnen, is voor ons onduidelijk. Maar we zijn blij dat ze op het absurde idee kwamen om een legervoertuig als de Humvee om te bouwen tot straatauto.
Het omgebouwde legervoertuig werd direct een icoon en er kwam zelfs een tweede generatie. De zogenoemde H2 was er alleen voor de burger en er kwam geen militaire uitvoering. De nieuwste Hummer keert weer terug naar de barakken. Precies andersom dus: GM pakt dit keer de burger-Hummer en bouwt hem om tot een legervoertuig.
Hummer EV is een ‘lichtgewicht EV’ voor het Amerikaanse leger
Overigens heet de nieuwe Hummer voor het leger geen High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle, (HMMWV, wat verbasterd is tot Humvee) maar All-Electric Military Concept Vehicle (eISV). Een concept dus nog, want de auto moet eerst nog uitvoerig getest worden. Daarna kan het Amerikaanse leger beslissen of ze een bestelling willen plaatsen.
In 2050 wil de Amerikaanse krijgsmacht volledig CO2-neutraal zijn. Daar moeten elektrische voertuigen bij gaan helpen. De Hummer EV pick-up wordt nu eerst geanalyseerd en gedemonstreerd. Daarna zou hij bij het Amerikaanse leger ingezet kunnen worden als een ‘light to heavy duty battery electric vehicle‘. De normale elektrische Hummer weegt in de dikste uitvoering 4.000 kilo.
Weinig comfort
Nu zie je op de foto’s hierboven dat er nogal wat onderdelen worden afgeschroefd, zoals het dak en de deuren. Dat zal wel iets schelen, maar alleen de batterij van de Hummer EV zou al bijna 1.300 kilo wegen. Echt een vederlicht, zal de elektrische leger-Hummer niet zijn. Hoeveel de conceptversie precies weegt, is niet bekend.
De legerversie staat in ieder geval op hetzelfde ‘Ultium’-platform. Daarmee krijgen soldaten 1.014 pk, en 15.592 Nm om mee te spelen. De normale versie komt 529 kilometer ver en gaat binnen de 3 seconden naar de 100 km/u. Opladen kan met een 800-Volt lader waarmee je in 12 minuten, 160 kilometer kunt bijladen. Nu nog zo’n oplader vinden terwijl je druk bezig bent met het land verdedigen.
Meer van TopGear


Waarom de GMC Hummer EV de meest overdadige EV van 2023 is

Alle GMC Hummer EV’s moeten terug omdat de enorme batterijen niet waterdicht zijn

De GMC Hummer EV (met 1.000 pk) zit in de nieuwe Call of Duty

De elektrische Hummer zorgt voor meer uitstoot dan een benzineauto

GMC wil de Hummer EV naar Europa brengen, maar is ie niet veel te zwaar?

Zwaar geschut: Defensie gaat voor de elektrische Opel Rocks Electric

Defensie gaat weer voor Mercedes G-klasse, wordt wel in Nederland gebouwd

Defensie verkoopt lading bijzondere speeltjes (voor een prikkie?)

Moet Defensie de stokoude Mercedes G-klasses ombouwen van diesel naar EV’s?

De Defenture Vector is het nieuwe voertuig voor de Luchtmobiele Brigade

Zo rij je gratis met een tot camper omgebouwde legertruck door heel Amerika

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Waarom het automerk van Elon Musk alsnog beter is dan het automerk van Jeff Bezos

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard
