De Ford F-150 Lightning krijgt (nog meer) concurrentie. Dit is de GMC Sierra EV, de broer van de Chevrolet Silverado EV en het kleinere broertje van de GMC Hummer EV. De pick-up komt ergens in 2024 als Denali Edition 1 en andere uitvoeringen volgen later. Wat opvalt is dat GMC de Sierra EV een handig truc(k)je meegeeft, een trucje dat in Nederland ook wel welkom is.
Als je hem van de voorkant goed bekijkt, zie je dat zijn koplampen niet bovenin zitten, maar een stuk naar onderen in de voorbumper. Als je niet snapt waarom dat fijn is, dan rij je zelf waarschijnlijk ook een SUV of pick-up. Mensen met een lagere auto worden met enige regelmaat verblind door SUV’s met hooggeplaatste koplampen.
Het is een kleine designwijzigingen, maar wat ons betreft zeer welkom. Koplampen worden steeds feller en de auto’s worden steeds hoger. De elementen waar eerst de hoofdverlichting zat, geven overigens nog steeds een beetje licht, maar meer als dagrijverlichting. Ook laten deze units een animatie zijn bij het starten van de pick-up.
Specificaties GMC Sierra EV
Net als de elektrische Hummer en Chevrolet Silverado, staat de Sierra EV op het Ultium-platform van General Motors. De Denali Edition 1 van deze Sierra krijgt twee elektromotoren die samen goed zijn voor 764 pk en 1.064 Nm. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 4,5 seconden. Later volgen er versies met wat minder vermogen. GMC denkt dat de EV zo’n 640 kilometer ver komt op één lading.
Volgens GMC kan de speciale Denali-versie tot 4.309 kilo trekken en heeft ie een laadvermogen van 600 kilo. Daar helpt de enorme frunk ook bij. Dankzij de adaptive luchtvering kun je de Sierra 5 cm hoger of lager zetten. Hij krijgt trouwens net als de Hummer EV, de Crabwalk-functie voor besturing van alle vier de wielen.
Reacties