Zo zorg je ervoor dat je geen puin-winterbanden koopt

Na de horror-sneeuw-apocalyps des doods zit iedereen winterbanden bij elkaar te graaien. Zo zorg je ervoor dat je geen puin koopt

goede winterbanden
goede winterbanden

Omgereden palen en omgeploegd gras getuigen van de gladheid waaronder Nederland gebukt ging deze week. En naar goed Nederlands gebruik springt iedereen nu pas op het internet om voor weinig een setje winterbanden te bemachtigen. Beter te laat dan nooit, maar let wel goed op: niet alle winterbanden zijn gelijk geschapen. Opportunisten trekken oude setjes winterbanden uit de schuur om mee te surfen op de aankoopgolf. Pas dus goed op met wat je koopt. En zoals altijd geldt: ‘als het te goed lijkt om waar te zijn, is dat het ook’.

Winterbanden moeten meer dan 4 millimeter hebben

Ten eerste moet je letten op de profieldiepte. Zomerbanden falen voor de APK wanneer het profiel tot onder de 1,6 millimeter is afgesleten. Bij winterbanden is ook zo, maar gebruik onder de 4 millimeter profieldiepte wordt al afgeraden, bijvoorbeeld door producenten en verkooppunten. Dus winterbanden ‘met genoeg profiel, zo’n 5 millimeter’ kun je al beter laten liggen. Bovendien slijten winterbanden bij warmere temperaturen sneller. Dus die ene millimeter is zó verdwenen, en dan mag je volgend jaar opnieuw beginnen met zoeken.

Check de leeftijd van de winterbanden

Ook op de TopGear-redactie moesten we een setje op de kop zien te tikken. Eh, voor een vriend. Een prachtig setje dat van een oud vrouwtje was geweest en slechts één winter was gebruikt om boodschapjes te halen. En dat voor een prikkie. Toch vroegen we nog eventjes om de DOT-code om de leeftijd van de banden te checken. Zeven jaar oud. Laat maar!

Het beste advies: geef liever iets meer uit en koop een set die langer meegaat.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken