
Met de toevoeging van deze Lucid Air Pure RWD is het gamma van de Air compleet. De Pure met één elektromotor achterin is de goedkoopste Lucid die je nu kunt kopen. In Amerika kost ie 78.900 dollar, wat omgerekend ongeveer 75.000 euro is. Dat is 5.000 euro goedkoper dan de Pure met twee elektromotoren. Geen enorm verschil, dus.
De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar als hij hier ook zo’n 5.000 euro goedkoper zal zijn, dan zal de Pure RWD hier zo’n 110.000 euro moeten kosten. Dan zou ie ongeveer net zo duur zijn als de Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. De Lucid zal wel een tikkeltje luxer zijn, maar het lijkt ons een pittige propositie voor de verkopers.
Specificaties van de goedkoopste Lucid Air
De Lucid Air Pure RWD produceert 436 pk en 550 Nm. Hiermee accelereert hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Minstens zo belangrijk is de actieradius. Je moet 674 kilometer ver komen op één lading, wat verder is dan de Tesla Model S Long Range. Weer opladen kan met een snellader. Na minder dan 12 minuten laden, moet je er 240 kilometer mee kunnen rijden.
De krachtigere Touring (met 629 pk) is 17.600 dollar duurder. De duurste Air is trouwens de Air Sapphire van 249.000 dollar. Deze is nog niet in Nederland leverbaar, maar je zou kunnen bedenken dat de prijs richting de drie ton gaat. Daar kun je drie keer de Model S Long Range van kopen. Al is de Sapphire dan wél weer sneller dan de Plaid.
De versie die je hierboven ziet, staat op 19-inch wielen. Die wil je hebben voor je poging om 670 kilometer aaneen te rijden. Wat ook fijn is, is het dak van aluminium en niet van glas. Hierdoor blijft het tenminste een beetje koel in de auto als ie vol in de zon staat. Voor mensen die niet perse bakken met koppel en vermogen willen hebben, lijkt de Lucid Air Pure RWD ons een prima deal.
5 reacties op “De goedkoopste Lucid Air laat zien hoe bizar de prijsverlagingen van Tesla zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Door deze slimme truc kunnen vrachtwagens snelladen zonder dat het stroomnet overbelast raakt

TU Delft bouwt duurzame auto met vergeten techniek uit jaren ’60 die op bijna elke brandstof kan lopen

Pas op: waarom je vandaag plotseling last kunt hebben van ‘ijzel’ op de Nederlandse wegen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Waarom wordt deze vergeleken met een Tesla? In deze prijscategorie zijn de i7 en de EQS de maatstaf en zeker niet de Model S.
Omdat een Tesla vooral goedkoop is en ze hier alleen naar prijs en niet naar kwaliteit kijken. Er is een reden waarom Tesla de prijzen zo sterk verlaagd heeft: de verkopen liepen terug en het marktaandeel nog harder.
Marktaandeel loopt altijd terug als je ooit de enigste (dus 100%) was.
De totale taart (alle EV sales) wordt alleen veel en veel groter elk jaar, als je dan relatief minder hard daalt in marktaandeel dan de taart in absolute termen in omzet groeit, heb je dus netto omzet groei te pakken.
En newsflash, dat heeft Tesla, ze groeien namelijk elk jaar 50% in aantallen sales.
Als je daarnaast ook elk jaar een price cut van 50% zouden doen, dan had je een punt.
Maar dat is niet het geval he?
Betwijfel overigens of dit kwartje gaat vallen bij je gezien je ijzersterke redenatie eerder.
waarom word jij altijd zo persoonlijk naar anderen? Klinkt echt alsof je een probleem hebt
Als je van de S overgaat naar de EQS is dat bijna alsof je van een auto uit de jaren ’90 in een nieuwe auto stapt. No offence maar de Benz staat minimaal 3 niveaus hoger.