
Met de toevoeging van deze Lucid Air Pure RWD is het gamma van de Air compleet. De Pure met één elektromotor achterin is de goedkoopste Lucid die je nu kunt kopen. In Amerika kost ie 78.900 dollar, wat omgerekend ongeveer 75.000 euro is. Dat is 5.000 euro goedkoper dan de Pure met twee elektromotoren. Geen enorm verschil, dus.
De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar als hij hier ook zo’n 5.000 euro goedkoper zal zijn, dan zal de Pure RWD hier zo’n 110.000 euro moeten kosten. Dan zou ie ongeveer net zo duur zijn als de Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. De Lucid zal wel een tikkeltje luxer zijn, maar het lijkt ons een pittige propositie voor de verkopers.
Specificaties van de goedkoopste Lucid Air
De Lucid Air Pure RWD produceert 436 pk en 550 Nm. Hiermee accelereert hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Minstens zo belangrijk is de actieradius. Je moet 674 kilometer ver komen op één lading, wat verder is dan de Tesla Model S Long Range. Weer opladen kan met een snellader. Na minder dan 12 minuten laden, moet je er 240 kilometer mee kunnen rijden.
De krachtigere Touring (met 629 pk) is 17.600 dollar duurder. De duurste Air is trouwens de Air Sapphire van 249.000 dollar. Deze is nog niet in Nederland leverbaar, maar je zou kunnen bedenken dat de prijs richting de drie ton gaat. Daar kun je drie keer de Model S Long Range van kopen. Al is de Sapphire dan wél weer sneller dan de Plaid.
De versie die je hierboven ziet, staat op 19-inch wielen. Die wil je hebben voor je poging om 670 kilometer aaneen te rijden. Wat ook fijn is, is het dak van aluminium en niet van glas. Hierdoor blijft het tenminste een beetje koel in de auto als ie vol in de zon staat. Voor mensen die niet perse bakken met koppel en vermogen willen hebben, lijkt de Lucid Air Pure RWD ons een prima deal.
5 reacties op “De goedkoopste Lucid Air laat zien hoe bizar de prijsverlagingen van Tesla zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Waarom wordt deze vergeleken met een Tesla? In deze prijscategorie zijn de i7 en de EQS de maatstaf en zeker niet de Model S.
Omdat een Tesla vooral goedkoop is en ze hier alleen naar prijs en niet naar kwaliteit kijken. Er is een reden waarom Tesla de prijzen zo sterk verlaagd heeft: de verkopen liepen terug en het marktaandeel nog harder.
Marktaandeel loopt altijd terug als je ooit de enigste (dus 100%) was.
De totale taart (alle EV sales) wordt alleen veel en veel groter elk jaar, als je dan relatief minder hard daalt in marktaandeel dan de taart in absolute termen in omzet groeit, heb je dus netto omzet groei te pakken.
En newsflash, dat heeft Tesla, ze groeien namelijk elk jaar 50% in aantallen sales.
Als je daarnaast ook elk jaar een price cut van 50% zouden doen, dan had je een punt.
Maar dat is niet het geval he?
Betwijfel overigens of dit kwartje gaat vallen bij je gezien je ijzersterke redenatie eerder.
waarom word jij altijd zo persoonlijk naar anderen? Klinkt echt alsof je een probleem hebt
Als je van de S overgaat naar de EQS is dat bijna alsof je van een auto uit de jaren ’90 in een nieuwe auto stapt. No offence maar de Benz staat minimaal 3 niveaus hoger.