Met de toevoeging van deze Lucid Air Pure RWD is het gamma van de Air compleet. De Pure met één elektromotor achterin is de goedkoopste Lucid die je nu kunt kopen. In Amerika kost ie 78.900 dollar, wat omgerekend ongeveer 75.000 euro is. Dat is 5.000 euro goedkoper dan de Pure met twee elektromotoren. Geen enorm verschil, dus.
De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar als hij hier ook zo’n 5.000 euro goedkoper zal zijn, dan zal de Pure RWD hier zo’n 110.000 euro moeten kosten. Dan zou ie ongeveer net zo duur zijn als de Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. De Lucid zal wel een tikkeltje luxer zijn, maar het lijkt ons een pittige propositie voor de verkopers.
Specificaties van de goedkoopste Lucid Air
De Lucid Air Pure RWD produceert 436 pk en 550 Nm. Hiermee accelereert hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Minstens zo belangrijk is de actieradius. Je moet 674 kilometer ver komen op één lading, wat verder is dan de Tesla Model S Long Range. Weer opladen kan met een snellader. Na minder dan 12 minuten laden, moet je er 240 kilometer mee kunnen rijden.
De krachtigere Touring (met 629 pk) is 17.600 dollar duurder. De duurste Air is trouwens de Air Sapphire van 249.000 dollar. Deze is nog niet in Nederland leverbaar, maar je zou kunnen bedenken dat de prijs richting de drie ton gaat. Daar kun je drie keer de Model S Long Range van kopen. Al is de Sapphire dan wél weer sneller dan de Plaid.
De versie die je hierboven ziet, staat op 19-inch wielen. Die wil je hebben voor je poging om 670 kilometer aaneen te rijden. Wat ook fijn is, is het dak van aluminium en niet van glas. Hierdoor blijft het tenminste een beetje koel in de auto als ie vol in de zon staat. Voor mensen die niet perse bakken met koppel en vermogen willen hebben, lijkt de Lucid Air Pure RWD ons een prima deal.
Vraag voor Topgear heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Waarom wordt deze vergeleken met een Tesla? In deze prijscategorie zijn de i7 en de EQS de maatstaf en zeker niet de Model S.
Charles heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Omdat een Tesla vooral goedkoop is en ze hier alleen naar prijs en niet naar kwaliteit kijken. Er is een reden waarom Tesla de prijzen zo sterk verlaagd heeft: de verkopen liepen terug en het marktaandeel nog harder.
Henk Poortvliet heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Als je van de S overgaat naar de EQS is dat bijna alsof je van een auto uit de jaren ’90 in een nieuwe auto stapt. No offence maar de Benz staat minimaal 3 niveaus hoger.
Maarten heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
Marktaandeel loopt altijd terug als je ooit de enigste (dus 100%) was.
De totale taart (alle EV sales) wordt alleen veel en veel groter elk jaar, als je dan relatief minder hard daalt in marktaandeel dan de taart in absolute termen in omzet groeit, heb je dus netto omzet groei te pakken.
En newsflash, dat heeft Tesla, ze groeien namelijk elk jaar 50% in aantallen sales.
Als je daarnaast ook elk jaar een price cut van 50% zouden doen, dan had je een punt.
Maar dat is niet het geval he?
Betwijfel overigens of dit kwartje gaat vallen bij je gezien je ijzersterke redenatie eerder.
@maarten heeft op 6 oktober 2023 geschreven:
waarom word jij altijd zo persoonlijk naar anderen? Klinkt echt alsof je een probleem hebt