
Met de toevoeging van deze Lucid Air Pure RWD is het gamma van de Air compleet. De Pure met één elektromotor achterin is de goedkoopste Lucid die je nu kunt kopen. In Amerika kost ie 78.900 dollar, wat omgerekend ongeveer 75.000 euro is. Dat is 5.000 euro goedkoper dan de Pure met twee elektromotoren. Geen enorm verschil, dus.
De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar als hij hier ook zo’n 5.000 euro goedkoper zal zijn, dan zal de Pure RWD hier zo’n 110.000 euro moeten kosten. Dan zou ie ongeveer net zo duur zijn als de Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. De Lucid zal wel een tikkeltje luxer zijn, maar het lijkt ons een pittige propositie voor de verkopers.
Specificaties van de goedkoopste Lucid Air
De Lucid Air Pure RWD produceert 436 pk en 550 Nm. Hiermee accelereert hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Minstens zo belangrijk is de actieradius. Je moet 674 kilometer ver komen op één lading, wat verder is dan de Tesla Model S Long Range. Weer opladen kan met een snellader. Na minder dan 12 minuten laden, moet je er 240 kilometer mee kunnen rijden.
De krachtigere Touring (met 629 pk) is 17.600 dollar duurder. De duurste Air is trouwens de Air Sapphire van 249.000 dollar. Deze is nog niet in Nederland leverbaar, maar je zou kunnen bedenken dat de prijs richting de drie ton gaat. Daar kun je drie keer de Model S Long Range van kopen. Al is de Sapphire dan wél weer sneller dan de Plaid.
De versie die je hierboven ziet, staat op 19-inch wielen. Die wil je hebben voor je poging om 670 kilometer aaneen te rijden. Wat ook fijn is, is het dak van aluminium en niet van glas. Hierdoor blijft het tenminste een beetje koel in de auto als ie vol in de zon staat. Voor mensen die niet perse bakken met koppel en vermogen willen hebben, lijkt de Lucid Air Pure RWD ons een prima deal.
5 reacties op “De goedkoopste Lucid Air laat zien hoe bizar de prijsverlagingen van Tesla zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Binnenkort kan een laadbeurt echt zo kort duren als een tankbeurt in Europa

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Binnenkort verbod op contante betalingen hoger dan 3.000 euro – wat betekent dit als je een tweedehandsauto koopt?

Politie waarschuwt voor vluchtstrookbendes in Nederland – zo willen ze jou oplichten

Waarom wordt deze vergeleken met een Tesla? In deze prijscategorie zijn de i7 en de EQS de maatstaf en zeker niet de Model S.
Omdat een Tesla vooral goedkoop is en ze hier alleen naar prijs en niet naar kwaliteit kijken. Er is een reden waarom Tesla de prijzen zo sterk verlaagd heeft: de verkopen liepen terug en het marktaandeel nog harder.
Marktaandeel loopt altijd terug als je ooit de enigste (dus 100%) was.
De totale taart (alle EV sales) wordt alleen veel en veel groter elk jaar, als je dan relatief minder hard daalt in marktaandeel dan de taart in absolute termen in omzet groeit, heb je dus netto omzet groei te pakken.
En newsflash, dat heeft Tesla, ze groeien namelijk elk jaar 50% in aantallen sales.
Als je daarnaast ook elk jaar een price cut van 50% zouden doen, dan had je een punt.
Maar dat is niet het geval he?
Betwijfel overigens of dit kwartje gaat vallen bij je gezien je ijzersterke redenatie eerder.
waarom word jij altijd zo persoonlijk naar anderen? Klinkt echt alsof je een probleem hebt
Als je van de S overgaat naar de EQS is dat bijna alsof je van een auto uit de jaren ’90 in een nieuwe auto stapt. No offence maar de Benz staat minimaal 3 niveaus hoger.