
Met de toevoeging van deze Lucid Air Pure RWD is het gamma van de Air compleet. De Pure met één elektromotor achterin is de goedkoopste Lucid die je nu kunt kopen. In Amerika kost ie 78.900 dollar, wat omgerekend ongeveer 75.000 euro is. Dat is 5.000 euro goedkoper dan de Pure met twee elektromotoren. Geen enorm verschil, dus.
De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar als hij hier ook zo’n 5.000 euro goedkoper zal zijn, dan zal de Pure RWD hier zo’n 110.000 euro moeten kosten. Dan zou ie ongeveer net zo duur zijn als de Tesla Model S Plaid met 1.020 pk. De Lucid zal wel een tikkeltje luxer zijn, maar het lijkt ons een pittige propositie voor de verkopers.
Specificaties van de goedkoopste Lucid Air
De Lucid Air Pure RWD produceert 436 pk en 550 Nm. Hiermee accelereert hij in 4,5 seconden naar 100 km/u. Minstens zo belangrijk is de actieradius. Je moet 674 kilometer ver komen op één lading, wat verder is dan de Tesla Model S Long Range. Weer opladen kan met een snellader. Na minder dan 12 minuten laden, moet je er 240 kilometer mee kunnen rijden.
De krachtigere Touring (met 629 pk) is 17.600 dollar duurder. De duurste Air is trouwens de Air Sapphire van 249.000 dollar. Deze is nog niet in Nederland leverbaar, maar je zou kunnen bedenken dat de prijs richting de drie ton gaat. Daar kun je drie keer de Model S Long Range van kopen. Al is de Sapphire dan wél weer sneller dan de Plaid.
De versie die je hierboven ziet, staat op 19-inch wielen. Die wil je hebben voor je poging om 670 kilometer aaneen te rijden. Wat ook fijn is, is het dak van aluminium en niet van glas. Hierdoor blijft het tenminste een beetje koel in de auto als ie vol in de zon staat. Voor mensen die niet perse bakken met koppel en vermogen willen hebben, lijkt de Lucid Air Pure RWD ons een prima deal.
5 reacties op “De goedkoopste Lucid Air laat zien hoe bizar de prijsverlagingen van Tesla zijn”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Je moet een serieuze diesel hebben wil je een achtervolging winnen van deze politie-EV

Met deze EV kun je straks gestrande Tesla’s op weg helpen

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Soms is de instapper gewoon de beste keuze die je kunt maken

Elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft

Dit is de snelste kogelwerende auto ter wereld (met ingebouwde pepperspray als optie)

Fabrikant heeft 1,5 miljard nodig om te overleven

Achter de schermen bij Lucid, de grootste nachtmerrie van Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Waarom wordt deze vergeleken met een Tesla? In deze prijscategorie zijn de i7 en de EQS de maatstaf en zeker niet de Model S.
Omdat een Tesla vooral goedkoop is en ze hier alleen naar prijs en niet naar kwaliteit kijken. Er is een reden waarom Tesla de prijzen zo sterk verlaagd heeft: de verkopen liepen terug en het marktaandeel nog harder.
Marktaandeel loopt altijd terug als je ooit de enigste (dus 100%) was.
De totale taart (alle EV sales) wordt alleen veel en veel groter elk jaar, als je dan relatief minder hard daalt in marktaandeel dan de taart in absolute termen in omzet groeit, heb je dus netto omzet groei te pakken.
En newsflash, dat heeft Tesla, ze groeien namelijk elk jaar 50% in aantallen sales.
Als je daarnaast ook elk jaar een price cut van 50% zouden doen, dan had je een punt.
Maar dat is niet het geval he?
Betwijfel overigens of dit kwartje gaat vallen bij je gezien je ijzersterke redenatie eerder.
waarom word jij altijd zo persoonlijk naar anderen? Klinkt echt alsof je een probleem hebt
Als je van de S overgaat naar de EQS is dat bijna alsof je van een auto uit de jaren ’90 in een nieuwe auto stapt. No offence maar de Benz staat minimaal 3 niveaus hoger.