
Voor velen is een Porsche toch een ultieme bereikbare droom. Als je heel erg hard je best doet op school en vervolgens op het werk, bestaat de kans dat je op je zestigste een Boxster 986 met Tiptronic-automaat kunt kopen. Wil je een nieuwere Porsche, dan moet je iets langer doorsparen. Of je moet genoegen nemen met een hoge kilometerstand of wat visuele imperfecties. Dat is precies waar de goedkoopste Porsche Panamera 971 van Nederland een beetje last van heeft.
Het is natuurlijk een auto die staat bij Domeinen. Dat zijn zelden de showroomparels waar de youngtimerboeren massaal achteraan gaan en dat is nu niet anders. Sterker nog, aan deze Panamera zit zowaar een beetje werk. Uiteraard staat ie bij Domeinen Roerende Zaken, wat altijd betekent dat het verhaal erachter vaak nog interessanter is dan de auto.
Het is nog een hele jonge Panamara
In dit geval gaat het om een heuse Porsche Panamera 4 van de 971-generatie. Wat heet, het is zelfs een faceliftmodel, te herkennen aan de doorlopende balk bij de achterlichten. Er zijn weliswaar meer herkenbare punten om een faceliftmodel te kunnen herkennen, Maar die zijn wat minder herkenbaar door schade. Die schade is de reden dat het waarschijnlijk de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zal worden.

Wat er is gebeurd met deze Panamera, durven we niet te zeggen, maar we vermoeden dat een zin als ‘jullie krijgen mij nooit levend te pakken, stelletje wouten!’ is uitgesproken. Maar ja, het kan ook een keurige dame zijn geweest die net haar mascara aan het bijwerken was, terwijl een sloot haar weg blokkeerde. Net zoals met alle deelnemers van Spoorloos: je weet het gewoon niet.
Kun je met de goedkoopste Porsche Panamera van het land ook rijden?
De auto is zo zwaar beschadigd dat de kans dat deze weer gaat rijden, zeer gering is. Dat betekent dat de onderdelen die nog níet kapot zijn, wel geld kunnen opleveren. Met name de motor ziet er nog redelijk goed uit, voor zover we dat kunnen vaststellen aan deze kant van de modem. Het is een 3,0 liter V6 met turbo, goed voor 340 pk en 500 Nm, die in dit geval alle vier de wielen aandrijft, dan weet je meteen waar de ‘4’ in Panamera 4 voor staat.
Lees ook: Oeps: Porsche-dealer verkoopt per ongeluk Panamera’s voor 16.500 euro
Dus ben jij handig en heb je een epische motorwissel in gedachten, dan kun je een bod uitbrengen bij Domeinen. De auto is niet rijdbaar. Dat is te zien aan de wielen, maar ook dat ze bij Domeinen aanraden de auto te komen halen met een kraan. Het is een buitenlands schadevoertuig, dus hij moet nog worden ingevoerd als je hem op kenteken wilt zetten. Het chassisnummer is WP0ZZZ97ZML127335, als je dit in 2030 leest, weet dat de historie van deze Panamera kleurrijker is dan zijn configuratie.
Lees ook: Is zo’n dikke Porsche Panamera (970) na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
