We zien het wel vaker bij de introductie van een nieuw model. Eerst komen de uitvoeringen met luxe uitrusting en krachtige motoren. Daarna is het pas tijd voor de goedkopere instappers. Dat is logisch, want daar zitten grotere marges op en wordt dus beter aan verdient. Vervolgens – als iedereen die er eentje wil hebben er eentje heeft – komen de modellen met de lage vanafprijs. In dit geval is de goedkoopste Renault 5 leverbaar in Nederland.

De nieuwe Renault 5 EV slaat enorm aan in ons land. Overal eigenlijk. Het was de ‘TopGear auto van het jaar 2025’ en enkele weken later ook nog eens de Europese Auto van het Jaar. In Nederland zijn er op dit moment al 1.490 op kenteken gezet. Dus de kans dat je er eentje voorbij hebt zien komen is al aanwezig. Die wordt alleen maar groter met de nieuwe goedkope instapper.

Hoogtepunten van Renault 5 E-Tech electric Five

  • Eindelijk: de langverwachte instapper van de Renault 5 is hier
  • 310 kilometer range
  • 95 pk
  • Prijzen vanaf 24.990 euro
Renault 5 E-Tech electric 5 groen (2025) zijkant-rechts schuin achter

Wat is er nieuw aan deze auto?

Het is de auto die ons beloofd is. Natuurlijk is het leuk om alle opties te hebben en de dikste motor, maar dan schiet zo’n auto ook zijn doel voorbij. Dit is typisch zo’n auto die perfect is voor erbij voor gezinnen, maar ook een prima eerste auto voor mensen die niet elke dag honderden kilometers forensen.

Specificaties van de goedkoopste Renault 5

De naam is de ‘Renault 5 E-Tech electric Five’, dus ‘electric Five’ duidt op de instapper. De techniek is uiteraard vrij basic. De elektromotor is goed voor 95 pk en 215 Nm, niet heel erg veel voor een EV van dit formaat. Van 0-100 km/u sprinten duurt twaalf hele seconden. Het accupakket heeft een capaciteit van 40 kWh. Renault geeft zelf al aan dat de auto zich thuisvoelt in de stad en at betekent dat de range niet overdadig is: 310 kilometer.

Renault 5 E-Tech electric Five interieur

Renault 5 E-Tech electric 5 groen (2025) interieur dashboard zijkant rechts schuin

Standaard heb je een stoffen bekleding met rood, wit en blauwe stiksels. Nee, niet vanwege de Nederlandse driekleur, maar de Franse. Voor je snufferd zit een 7-inch scherm en in het midden een 10 inch-multimediascherm, waarbij je Android Audi of Apple CarPlay kunt gebruiken. De airco is handmatige en er zijn twee USB-C-poorten. Kortom, alles dat je van een instapmodel mag verwachten zit er wel op.

Indien mogelijk: Wat is de actieradius van goedkoopste R5?

Die is 310 kilometer. Dat is slechts 2 kilometer minder dan de op-één-na goedkoopste Renault 5. Ze hebben dan ook dezelfde accu, dus zo raar is dat niet. Soms zie je dat de goedkoopste EV uit de range een piepkleine accu meekrijgt, maar in dit geval dus niet.

Wel is er een enorme anaconda onder het gras: je kan niet snelladen met de goedkoopste Renault 5. Dus qua uitrusting zit het wel goed, en de prestaties zijn ook prima. Maar niet kunnen snelladen is wel een dingetje, of je moet echt alleen thuisladen en niet meer dan 300 kilomeer per dag rijden.

Wat is de prijs van de goedkoopste Renault 5?

De prijs van de Renault E-Tech electric Five is 24.990 euro. Dat is precies drieduizend euro goedkoper dan het model erboven. Goed nieuws: deze groene lak ‘Vert Pop!’ genaamd is helemaal standaard. Optioneel kun je voor 700 euro de kleur Noir Étoilé kiezen. Tip: niet doen. Verder heeft het standaard model deze guitige wieldoppen.

Renault 5 E-Tech electric 5 groen (2025) zijkant rechts

Wanneer komt ie dan?

De orderboeken zijn per direct geopend. Dus je kunt naar de Renault-dealer en dan je 5 E-Tech electric Five bestellen. De levertijd is niet bekend. Je bent waarschijnlijk niet de enige die er eentje wil bestellen, dus het is even afhankelijk hoe snel Renault de productie in de Ampère-fabriek kan opschroeven.

Wat zijn de alternatieven van de Renault 5 E-Tech electric Five?

  • Citroën ë-C3 You 44 kWh – 24.290 euro
  • Hyundai Inster 42 kWh E-Motion – 24.295
  • Renault 5 E-tech Electric Five 430 kWh – 24.990
  • Fiat Grande Panda La Prima 44 kWh – 25.999
  • Fiat 500e Red 24 kWh – 28.990 euro
  • Opel Corsa Electric Business Edition – 28.999 euro

De goedkoopste Renault 5 E-tech Electric Five zit precies tussen een paar concurrenten in. Hij is ietsje bruikbaarder en goedkoper dan eveneens goed smoelende Fiat 500e. De Grande Panda, Inster en ë-C3 zijn juist weer wat functioneler. Buitenbeentje is de Opel Corsa. Die is als Business Edition wel wat duurder, maar dan heb je een flinke range en iets grotere auto.

14 reacties op “De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks”

  1. Mn eerste EV had ook geen snellader, ook nooit gemist. De 2de kan dat wel, maar heeft er nog nooit aan gehangen. Dus 200k /8 jaar rijden wij elektrisch 99% thuis opgeladen.

  2. Meerderheid van de auto’s in NL rijdt zelden of nooit meer dan 250km op een dag. Dus mooie oplossing daar. En die dat wel doen kopen gewoon een andere auto.

    • Bijzonder dat Topgear de BYD dolphin surf niet noemt als alternatief, aangezien die eigenlijk het beste alternatief zou zijn. Immers is de BYD dolphin surf verkozen tot World Urban Car 2025…

      • Zo’n gare bamibak als alternatief noemen zou te belachelijk voor woorden zijn en een belediging voor deze Renault 5.

        • Waar alle Chinezen al heel erg fout zijn, is die Dolphin dinges ook nog eens superlelijk. Zelfs Stevie Wonder krijgt hoofdpijn als ie daar naar moet kijken!!!

        • Roberto zal wel bij Louwman werken (die hun ziel aan de Chinese overheid verkocht hebben) want anders ga je zo’n mislukt wanproduct niet promoten. Ik zou me kapot schamen.

  3. 310km dikke prima zonder snelladen als je alleen in Nederland rijd. Heb 4 jaar in een Zoë gereden met minder kilometers maar ook 40kwh batterij en geen snellader. Als je meer dan 200km rijd blijf je meestal toch langer dan 2 uur wel op locatie.
    Alleen naar het buitenland gaan is inderdaad wat minder. Dan moet je wel erg lang laden als je meer dan het bereik wilt. Maar als je dat vaker doet koop je toch een andere auto.

  4. Wat een toffe wieldoppen zeg. Die zouden ze ook als echte velg uit moeten brengen.
    V.w.b. dit:
    “Maar niet kunnen snelladen is wel een dingetje, of je moet echt alleen thuisladen en niet meer dan 300 kilomeer per dag rijden.”:
    Dat hangt heel erg van je persoonlijke situatie af. Benzinerijders moeten af van het idee dat je moet tanken als je leeg bent. Je gaat gewoon tanken waar je moet zijn. Thuisladen is wel een (enorme) pré.
    Je gaat hier niet voor je lol in één dag mee naar zuid Spanje.
    Maar voor een heerlijke road-trip door Schotland om maar wat te noemen kom je hier niets aan te kort.
    (3e EV, >150k elektrische kilometers: in al die jaren 2x aan de snellader gehangen, waarvan 1x omdat de normale lader defect was.)

Laat een antwoord achter aan KJ Reactie annuleren

(verplicht)