
Zitten we net te verkondigen dat de moderne auto met moderne dieselmotor wellicht nog de moeite waard is, krijgen we het volgende bericht binnen van de firma Greentimer. Dat is een Nederlands bedrijf met een nieuwe visie: ze bouwen oude auto’s met verbrandingsmotor om naar elektrisch. Dan win je dus twee keer: er hoeft geen auto naar de sloop en de auto in kwestie is in een keer minder vervuilend.
Het idee is simpel en vrij duidelijk als je naar de naam van de toko kijkt: Greentimer is een samenvoeging van groene mobiliteit en youngtimer. De youngtimerregeling is een speciale regeling voor auto’s ouder dan 15 jaar, die interessant zijn voor ondernemers om zakelijk te rijden. Kortom, dit klinkt als een topidee en ergens is dat het ook. Maar is toch een kleine kanttekening.
Wat kost de Greentimer XC90 ombouw dan?
De grote uitdaging is de prijs. Je kunt kiezen uit een variant met kleine 52 kWh-accu, die kost 33.275 euro en de 82 kWh-accu kost 39.325 euro. Dat is dan nog zonder een Volvo XC90. Die vind je al voor een paar duizend euro, maar dan heb je wel een uitgeleefd exemplaar. En dat wil je niet, want je bent alleen al 30 tot 40 mille aan het uitgeven voor de ombouw. Bij die ombouw wordt ook de rest van de auto technisch aangepast, zoals de remmen en het onderstel.

De elektromotor is goed voor ‘minimaal’ 300 pk. Ongeveer het niveau van de XC90 met V8-motor. De accu’s zorgen ervoor dat de elektrische XC90 van Greentimer 200 kilo zwaarder is. Maar ja, niemand heeft ooit een XC90 gekocht voor de snelheid. Wel om mee te reizen, en daar gaat het een beetje mis. Met de kleine accu haal je 275 kilometer volgens de WLTP, de grote accu haalt 400 kilometer. Het laden gaat niet heel erg snel: 70 kW, maar Greentimer is bezig met een upgrade daarvoor.
Een belangrijk XC90 aspect komt te vervallen
Er is nog een groot nadeel. De Volvo XC90 is een grote SUV die je ook kocht voor de vierwielaandrijving. Deze generatie heeft dat standaard altijd gehad, maar de versie van Greentimer heeft enkel voorwielaandrijving. Greentimer kan overigens wel meer onderdelen van de XC90 moderniseren. Denk aan een Apple CarPlay-systeem en nieuwe bekleding. Dus wat moeten we hiervan vinden? Het is natuurlijk makkelijk om een nieuwe start-up met vitriool gevuld toetsenbord te verwelkomen.
Lees ook: Is het ombouwen van een klassieker naar een EV heiligschennis?
Als ze de prijzen flink naar beneden kunnen krijgen – wat overigens wel het doel is middels schaalvergroting – kan het een leuke oplossing zijn. Maar als je een grote oude elektrische SUV wil met weinig actieradius en lange laadtijden, kun je ook kijken naar een Audi e-tron of Jaguar I-Pace. Die alternatieven zijn dan weliswaar geen youngtimer, maar kosten de helft van de ombouwkosten van deze XC90.
Co2 is niet giftig of schadelijk? Bij een co2 percentage van 0,5% ga je al lichamelijke effecten krijgen zoals hoofdpijn. Bij meer dan 5% co2 in de lucht ga je dood.
Nog een argument om dit niet te doen: de youngtimerregeling kent een bijtelling van 35% over de waarde in het economisch verkeer. Gezien de hoge kosten van de ombouw en tel daarbij op de waarde van een goede occasion, zit je zo aan 50k.
Hoezo fiscaal voordelig?
Als CO₂ echt zo goed was voor de natuur, dan was een uitlaatgaswandeling op zondagochtend vast al trending.
Maar helaas: wetenschappers wereldwijd zijn het erover eens dat CO₂ wél degelijk bijdraagt aan klimaatverandering — en dat is niet bepaald een plantenfeestje. Ook het idee dat accu’s sneller ‘op’ raken dan olie is opmerkelijk, gezien olie letterlijk verbrandt en weg is, terwijl accugrondstoffen grotendeels recyclebaar zijn.
Leuk geprobeerd Dubost, maar dit betoog rijdt op wensdenken in plaats van feiten.
Het is juist een brandstofmotor die groener is dan een EV. Door de CO2 uitstoot (die niet giftig of schadelijk is) wordt de natuur alleen maar groener en de invloed op het klimaat is te verwaarlozen. Daarnaast zullen de grondstoffen die nodig zijn een accu te bouwen sneller op raken dan olie.