
‘Laat ze maar lekker uitrazen, ze worden vanzelf moe.’ Dat is wat we dachten over designers van merken die overdreven grilles op de huidige lichting auto’s tekenden. Immers moet alles toch binnenkort elektrisch worden en dan zijn grilles overbodig. Kijk maar naar de auto’s van Tesla, daar zitten ook geen luchtinlaten meer in de neus. De motor hoeft niet te ademen, er is geen radiateur of intercooler die rijwind nodig heeft. Toch lijkt het erop dat de grilles ook op elektrische auto’s weer gaan groeien.
Onder op de voorbumper van de elektrische Porsche Macan zit (boven de sneeuwschuiver) een grille zoals je hem ook zou zien op een benzineauto. Dit is deels een stijlkeuze, geeft Porsche-designbaas Peter Varga toe: ‘We wilden de auto dichtmaken aan de voorkant, maar niet té veel, want je hebt wat elementen nodig voor het sportieve gevoel.’ In beweging sluit de grille, dus voor koeling tijdens het rijden is de opening in de neus niet nodig bij de EV’s van Porsche.
Moderne elektrische auto’s moeten toch een grille hebben
Ook Varga had in zijn hoofd afscheid genomen van de luchtinlaten in de neus. ‘Een paar jaar geleden dacht ik dat we weinig luchtinlaten nodig zouden hebben voor elektrische auto’s’, zegt hij. Toch is de grille onmisbaar voor de Macan. ‘Als je een auto snel wilt laden, dan heb je véél luchttoevoer nodig. Misschien nog wel meer dan bij een auto met een grote motor’, zegt de designer.
De Macan heeft een 800-volt elektrisch systeem dat met hoge snelheid kan laden en daarbij veel hitte genereert. Daarom opent de grille zich tijdens het laden. De designer denkt dat de grilles van elektrische auto’s (weer) gaan groeien omdat de laadsnelheden toenemen. Dat ladende EV’s koeling nodig hebben, ondervonden ook nieuwe eigenaren van de Ford Mustang Mach-E. Bij de introductie van dat model waren er best wat klachten over herrie van het koelsysteem tijdens het laden.
Of komen de openingen ergens anders?
Natuurlijk is een opening in de voorbumper niet de enige optie voor ingenieurs om bij stilstand voor ventilatie te zorgen. Maar we vermoeden dat voor veel ontwerpers een grille in de bumper een mooie optie is. Het is immers ook onderdeel van het design. Zo heeft de huidige 4-serie (met een benzinemotor) al veel meer grille dan ie eigenlijk nodig heeft. Enerzijds zal de grille blijven om de boel te koelen, maar ook vooral omdat hij in veel gevallen onderdeel is van de merkidentiteit.
4 reacties op “Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Wanneer mag je op de openbare weg zonder geldige APK rijden zonder een boete te krijgen?

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Purmer 1: weer zo’n vraag die totaal de niets met uw reactie t maken heeft. De duizenden lithium-batterijen in het akku-pakket zitten,kan er kortsluiting ontstaan,door de warmte die kan ontstaan,en daarnaast kunnen de lithium-batterijen héél slecht tegen zeer lage buiten-temperaturen.Ziet via youtube.nl (tik in) Lithium-i on- battery,How does it work?.Vooral als de inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat temperatuur boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen,en binnen luttele seconden,is er geen ontkomen op aan.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Eleltroautos?|Quarks.Je moet wel de Engelse en de Duitse Taal beheersen.Om vooral geen onzin te schrijven.Verdiep je eerst in de Technische kennis,En geldt voor meerdere inzenders van Reaktie’s.
Het is best knap van je Hans: zelf zo’n onsamenhangend verhaal uitbraken en dan van anderen eisen dat ze geen onzin schrijven. Iets met een pot en een ketel.
Eindelijk verstandig ,krijgt de auto weer een smoel.Duidelijk herkenbaar.En is het geen kale kikker,waarvan de voorkant gelijk is aan de achterkant.Ondanks de airo dinamica van de wind tunnels
Kunnen ze mooi fin er achter laten draaien door rij wind , voor opwekken stroom.