
‘Laat ze maar lekker uitrazen, ze worden vanzelf moe.’ Dat is wat we dachten over designers van merken die overdreven grilles op de huidige lichting auto’s tekenden. Immers moet alles toch binnenkort elektrisch worden en dan zijn grilles overbodig. Kijk maar naar de auto’s van Tesla, daar zitten ook geen luchtinlaten meer in de neus. De motor hoeft niet te ademen, er is geen radiateur of intercooler die rijwind nodig heeft. Toch lijkt het erop dat de grilles ook op elektrische auto’s weer gaan groeien.
Onder op de voorbumper van de elektrische Porsche Macan zit (boven de sneeuwschuiver) een grille zoals je hem ook zou zien op een benzineauto. Dit is deels een stijlkeuze, geeft Porsche-designbaas Peter Varga toe: ‘We wilden de auto dichtmaken aan de voorkant, maar niet té veel, want je hebt wat elementen nodig voor het sportieve gevoel.’ In beweging sluit de grille, dus voor koeling tijdens het rijden is de opening in de neus niet nodig bij de EV’s van Porsche.
Moderne elektrische auto’s moeten toch een grille hebben
Ook Varga had in zijn hoofd afscheid genomen van de luchtinlaten in de neus. ‘Een paar jaar geleden dacht ik dat we weinig luchtinlaten nodig zouden hebben voor elektrische auto’s’, zegt hij. Toch is de grille onmisbaar voor de Macan. ‘Als je een auto snel wilt laden, dan heb je véél luchttoevoer nodig. Misschien nog wel meer dan bij een auto met een grote motor’, zegt de designer.
De Macan heeft een 800-volt elektrisch systeem dat met hoge snelheid kan laden en daarbij veel hitte genereert. Daarom opent de grille zich tijdens het laden. De designer denkt dat de grilles van elektrische auto’s (weer) gaan groeien omdat de laadsnelheden toenemen. Dat ladende EV’s koeling nodig hebben, ondervonden ook nieuwe eigenaren van de Ford Mustang Mach-E. Bij de introductie van dat model waren er best wat klachten over herrie van het koelsysteem tijdens het laden.
Of komen de openingen ergens anders?
Natuurlijk is een opening in de voorbumper niet de enige optie voor ingenieurs om bij stilstand voor ventilatie te zorgen. Maar we vermoeden dat voor veel ontwerpers een grille in de bumper een mooie optie is. Het is immers ook onderdeel van het design. Zo heeft de huidige 4-serie (met een benzinemotor) al veel meer grille dan ie eigenlijk nodig heeft. Enerzijds zal de grille blijven om de boel te koelen, maar ook vooral omdat hij in veel gevallen onderdeel is van de merkidentiteit.
4 reacties op “Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom PostNL wél op de stoep mag parkeren in Nederland, maar DHL niet

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Purmer 1: weer zo’n vraag die totaal de niets met uw reactie t maken heeft. De duizenden lithium-batterijen in het akku-pakket zitten,kan er kortsluiting ontstaan,door de warmte die kan ontstaan,en daarnaast kunnen de lithium-batterijen héél slecht tegen zeer lage buiten-temperaturen.Ziet via youtube.nl (tik in) Lithium-i on- battery,How does it work?.Vooral als de inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat temperatuur boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen,en binnen luttele seconden,is er geen ontkomen op aan.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Eleltroautos?|Quarks.Je moet wel de Engelse en de Duitse Taal beheersen.Om vooral geen onzin te schrijven.Verdiep je eerst in de Technische kennis,En geldt voor meerdere inzenders van Reaktie’s.
Het is best knap van je Hans: zelf zo’n onsamenhangend verhaal uitbraken en dan van anderen eisen dat ze geen onzin schrijven. Iets met een pot en een ketel.
Eindelijk verstandig ,krijgt de auto weer een smoel.Duidelijk herkenbaar.En is het geen kale kikker,waarvan de voorkant gelijk is aan de achterkant.Ondanks de airo dinamica van de wind tunnels
Kunnen ze mooi fin er achter laten draaien door rij wind , voor opwekken stroom.