
‘Laat ze maar lekker uitrazen, ze worden vanzelf moe.’ Dat is wat we dachten over designers van merken die overdreven grilles op de huidige lichting auto’s tekenden. Immers moet alles toch binnenkort elektrisch worden en dan zijn grilles overbodig. Kijk maar naar de auto’s van Tesla, daar zitten ook geen luchtinlaten meer in de neus. De motor hoeft niet te ademen, er is geen radiateur of intercooler die rijwind nodig heeft. Toch lijkt het erop dat de grilles ook op elektrische auto’s weer gaan groeien.
Onder op de voorbumper van de elektrische Porsche Macan zit (boven de sneeuwschuiver) een grille zoals je hem ook zou zien op een benzineauto. Dit is deels een stijlkeuze, geeft Porsche-designbaas Peter Varga toe: ‘We wilden de auto dichtmaken aan de voorkant, maar niet té veel, want je hebt wat elementen nodig voor het sportieve gevoel.’ In beweging sluit de grille, dus voor koeling tijdens het rijden is de opening in de neus niet nodig bij de EV’s van Porsche.
Moderne elektrische auto’s moeten toch een grille hebben
Ook Varga had in zijn hoofd afscheid genomen van de luchtinlaten in de neus. ‘Een paar jaar geleden dacht ik dat we weinig luchtinlaten nodig zouden hebben voor elektrische auto’s’, zegt hij. Toch is de grille onmisbaar voor de Macan. ‘Als je een auto snel wilt laden, dan heb je véél luchttoevoer nodig. Misschien nog wel meer dan bij een auto met een grote motor’, zegt de designer.
De Macan heeft een 800-volt elektrisch systeem dat met hoge snelheid kan laden en daarbij veel hitte genereert. Daarom opent de grille zich tijdens het laden. De designer denkt dat de grilles van elektrische auto’s (weer) gaan groeien omdat de laadsnelheden toenemen. Dat ladende EV’s koeling nodig hebben, ondervonden ook nieuwe eigenaren van de Ford Mustang Mach-E. Bij de introductie van dat model waren er best wat klachten over herrie van het koelsysteem tijdens het laden.
Of komen de openingen ergens anders?
Natuurlijk is een opening in de voorbumper niet de enige optie voor ingenieurs om bij stilstand voor ventilatie te zorgen. Maar we vermoeden dat voor veel ontwerpers een grille in de bumper een mooie optie is. Het is immers ook onderdeel van het design. Zo heeft de huidige 4-serie (met een benzinemotor) al veel meer grille dan ie eigenlijk nodig heeft. Enerzijds zal de grille blijven om de boel te koelen, maar ook vooral omdat hij in veel gevallen onderdeel is van de merkidentiteit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Porsche Macan Turbo 1e rij-indruk: Hoe rijdt de elektrische Macan?

Waarom je steeds vaker een ‘sneeuwschuiver’ op nieuwe auto’s gaat zien

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Waarom PostNL wél op de stoep mag parkeren in Nederland, maar DHL niet

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Lynk & Co 08: 585 pk en 200 kilometer elektrisch voor 55.950 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Waarom je dat Saharazand nooit te lang op de lak van je auto mag laten zitten

Purmer 1: weer zo’n vraag die totaal de niets met uw reactie t maken heeft. De duizenden lithium-batterijen in het akku-pakket zitten,kan er kortsluiting ontstaan,door de warmte die kan ontstaan,en daarnaast kunnen de lithium-batterijen héél slecht tegen zeer lage buiten-temperaturen.Ziet via youtube.nl (tik in) Lithium-i on- battery,How does it work?.Vooral als de inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat temperatuur boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen,en binnen luttele seconden,is er geen ontkomen op aan.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Eleltroautos?|Quarks.Je moet wel de Engelse en de Duitse Taal beheersen.Om vooral geen onzin te schrijven.Verdiep je eerst in de Technische kennis,En geldt voor meerdere inzenders van Reaktie’s.
Het is best knap van je Hans: zelf zo’n onsamenhangend verhaal uitbraken en dan van anderen eisen dat ze geen onzin schrijven. Iets met een pot en een ketel.
Eindelijk verstandig ,krijgt de auto weer een smoel.Duidelijk herkenbaar.En is het geen kale kikker,waarvan de voorkant gelijk is aan de achterkant.Ondanks de airo dinamica van de wind tunnels
Kunnen ze mooi fin er achter laten draaien door rij wind , voor opwekken stroom.