
‘Laat ze maar lekker uitrazen, ze worden vanzelf moe.’ Dat is wat we dachten over designers van merken die overdreven grilles op de huidige lichting auto’s tekenden. Immers moet alles toch binnenkort elektrisch worden en dan zijn grilles overbodig. Kijk maar naar de auto’s van Tesla, daar zitten ook geen luchtinlaten meer in de neus. De motor hoeft niet te ademen, er is geen radiateur of intercooler die rijwind nodig heeft. Toch lijkt het erop dat de grilles ook op elektrische auto’s weer gaan groeien.
Onder op de voorbumper van de elektrische Porsche Macan zit (boven de sneeuwschuiver) een grille zoals je hem ook zou zien op een benzineauto. Dit is deels een stijlkeuze, geeft Porsche-designbaas Peter Varga toe: ‘We wilden de auto dichtmaken aan de voorkant, maar niet té veel, want je hebt wat elementen nodig voor het sportieve gevoel.’ In beweging sluit de grille, dus voor koeling tijdens het rijden is de opening in de neus niet nodig bij de EV’s van Porsche.
Moderne elektrische auto’s moeten toch een grille hebben
Ook Varga had in zijn hoofd afscheid genomen van de luchtinlaten in de neus. ‘Een paar jaar geleden dacht ik dat we weinig luchtinlaten nodig zouden hebben voor elektrische auto’s’, zegt hij. Toch is de grille onmisbaar voor de Macan. ‘Als je een auto snel wilt laden, dan heb je véél luchttoevoer nodig. Misschien nog wel meer dan bij een auto met een grote motor’, zegt de designer.
De Macan heeft een 800-volt elektrisch systeem dat met hoge snelheid kan laden en daarbij veel hitte genereert. Daarom opent de grille zich tijdens het laden. De designer denkt dat de grilles van elektrische auto’s (weer) gaan groeien omdat de laadsnelheden toenemen. Dat ladende EV’s koeling nodig hebben, ondervonden ook nieuwe eigenaren van de Ford Mustang Mach-E. Bij de introductie van dat model waren er best wat klachten over herrie van het koelsysteem tijdens het laden.
Of komen de openingen ergens anders?
Natuurlijk is een opening in de voorbumper niet de enige optie voor ingenieurs om bij stilstand voor ventilatie te zorgen. Maar we vermoeden dat voor veel ontwerpers een grille in de bumper een mooie optie is. Het is immers ook onderdeel van het design. Zo heeft de huidige 4-serie (met een benzinemotor) al veel meer grille dan ie eigenlijk nodig heeft. Enerzijds zal de grille blijven om de boel te koelen, maar ook vooral omdat hij in veel gevallen onderdeel is van de merkidentiteit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
4 reacties op “Waarom elektrische auto’s juist een grille nodig hebben (als ze stilstaan)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Als jij ziet wat er levensgevaarlijk is aan deze auto, krijg je een denkbeeldig lintje

De goedkoopste Porsche die je nu kunt kopen is deze nieuwe versie van de Macan

Porsche Macan Turbo review: Hoe rijdt de eerste volledig elektrische Macan?

Porsche Macan Turbo 1e rij-indruk: Hoe rijdt de elektrische Macan?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom PostNL wél op de stoep mag parkeren in Nederland, maar DHL niet

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Wat doen die palen met zonnepaneeltjes die je altijd langs N-wegen ziet staan?

Je verwacht het niet, maar deze rijstrook is volgens onderzoek echt het snelst in de file

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Purmer 1: weer zo’n vraag die totaal de niets met uw reactie t maken heeft. De duizenden lithium-batterijen in het akku-pakket zitten,kan er kortsluiting ontstaan,door de warmte die kan ontstaan,en daarnaast kunnen de lithium-batterijen héél slecht tegen zeer lage buiten-temperaturen.Ziet via youtube.nl (tik in) Lithium-i on- battery,How does it work?.Vooral als de inwendige SEPARATOR knapt,dan ontstaat temperatuur boven de 1000 graden en zeer giftige stoffen,en binnen luttele seconden,is er geen ontkomen op aan.(tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) wie gefährlich ist die Batterie im Eleltroautos?|Quarks.Je moet wel de Engelse en de Duitse Taal beheersen.Om vooral geen onzin te schrijven.Verdiep je eerst in de Technische kennis,En geldt voor meerdere inzenders van Reaktie’s.
Het is best knap van je Hans: zelf zo’n onsamenhangend verhaal uitbraken en dan van anderen eisen dat ze geen onzin schrijven. Iets met een pot en een ketel.
Eindelijk verstandig ,krijgt de auto weer een smoel.Duidelijk herkenbaar.En is het geen kale kikker,waarvan de voorkant gelijk is aan de achterkant.Ondanks de airo dinamica van de wind tunnels
Kunnen ze mooi fin er achter laten draaien door rij wind , voor opwekken stroom.