Als je in Nederland een weg tegenkomt met groeven erin, dan betekent dit dat er heel binnenkort een nieuwe laag asfalt overheen komt. En het betekent dat je even moet oppassen met je snelheid, want de overgang naar het asfalt dat niet gefreesd is, kan nogal abrupt zijn. En dat vinden je banden, velgen en ophanging niet leuk. In België kom je sinds april van dit jaar op de Antwerpse Ring deze groeven tegen, maar er is nog geen nieuw asfalt gesignaleerd.
De groeven kon je voor het eerst al spotten in 2021. Toen werd op de Antwerpse Ring over een afstand van één kilometer een proefstukje gefreesd. De officiële naam van de techniek is Next Generation Concrete Surface (NGCS). Je zou denken dat de groeven misschien te maken hebben met de afwatering, maar als je over de snelweg rijdt, merk je gelijk waar ze voor dienen.
De groeven in het asfalt maken de wegen in België stiller
Het asfalt waar de freesmachine overheen is gegaan, is aanzienlijk stiller dan de rest. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is het geslepen asfalt 4,5 decibel stiller dan voorheen. Door de strepen komt er minder rolgeluid van de banden. Tussen de Silvertoptorens op het Kiel en het knooppunt Antwerpen-Oost is het wegdek volledig aangepakt in beide rijrichtingen.
De minister van Mobiliteit en Openbare Werken zei eerder dit jaar: ‘De Antwerpse Ring, één van de drukste punten van ons land, creëert geluidshinder voor de buurtbewoners. De resultaten van de eerste proefzone toonden een duidelijke afname van het rolgeluid. Met deze grootschalige toepassing van de NGCS-techniek zorgen we voor een betere leefbaarheid voor de inwoners van de omliggende wijken. We investeren hierin 6 miljoen euro.’
In Nederland wordt stiller asfalt neergelegd
In de afgelopen maanden waren er veel wegafsluitingen in Nederland. Het asfalt van de A12 en de A2 was op veel plekken rondom Utrecht aan vervanging toe. Rijkswaterstaat heeft toen meteen stiller asfalt neergelegd. Inmiddels zijn beide snelwegen weer open. We hebben nog niet gemeten welk wegoppervlak nou stiller is: de groeven in België of het asfalt rondom Utrecht. We weten wel waar we liever rijden.
Andre heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Lees het bron artikel hier:
https://www.gww-bouw.nl/nieuws/beton/2-a-3-dba-minder-geluid-met-groeven-in-betonweg/
En handjes aan het stuur als je foto neemt TopGear
.
motocycclette.World heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
In een onderhoud met de minister van verkeer verkondigde die wat bovenstaand al vermeld werd.
Volgens de norm, vermindering van het geluid, bla, bla, bla…
Totdat 1 van de ingenieurs plots fijntjes opmerkte dat die ‘norm’ nooit getest was met motorfietsen!
Ondertussen is de ganse ring gegroefd en kom ik er niet meer op met mijn oldtimer.
En zelfs met de wagen, is het verontrustend.
Dàt was ook de insteek van MAG NL:
Bestuurders worden onzeker, en dàt kan ongevallen veroorzaken!
Harry heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Levensgevaarlijk, auto en motor gaan spoorzoeken in die groeven en die groeven zijn zijn gezet door ene die gezopen heeft. Als je niet weet van dit wegdek zou je denken dat je een lekke band of ophanging hebt afgebroken.
Bamp Reet heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Mijn motor is er niet blij mee ! En een maat van me ging zowat onderuit bij het “Klaverblad” in Lummen. Ook de auto reageert.
Het Ministerie weet er van, “maar de groeven voldoen aan de norm”, zegden ze, zoals in Duitsland en US . Wat voor mij zowat het stomste argument is dat er bestaat. Ze willen er ook niks van weten, om de OPZETTELIJKE BESCHADIGINGEN weer te herstellen, ondanks dat er herhaaldelijke klachten zijn geuit wegens negatieve beïnvloeding van de wegligging.
Schroeyen J. heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Het is idd een schande. De auto heeft wiebelend gedrag. Dat is voor de staat allemaal niet erg maar 140 rijden: ho maar…
Udo heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ik rij er regelmatig op en ten eerste snap ik al niet dat er in België geen zoab gebruikt wordt.. echt ongelooflijk.. omdat het een Nederlandse vinding is misschien? Wie in België het wegennet organiseert nog et toch ergens in in een bos leven en nog niet eens weten dat internet bestaat… Die groeven zijn helemaal het toppunt…. Je vliegt alle kanten op met je auto.. het maakt meer ipv minder geluid en volgens mij is het voor motoren een directe dood door schuld … Of dit nu ook de reden is dat mensen niet van baan durven te wisselen en dus hier niemand de rechterbaan gebruikt, weet ik niet. Dat kan ook gewoon totale egoïsme of totaal gebrek aan enige rijvaardigheid zijn…..nog steeds rij ik liever in België dan in Nederland vanwege de drukte en snelheidsbeperkingen in NL maar het wegdek doet je toch denken aan de jaren 50… Misschien eens een keer googlen hoe je normale snelwegen maakt???of een keertje de grens over rijden? Gaat tegenwoordig best makkelijk…hoef je tegenwoordig niet meer te stoppen en je paspoort te laten zien……
punt heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Er wordt in Vlaanderen geen ZOA (zo heet dat hier) gebruikt omdat dat duurder is over de hele levensduur t.o.v. SMA. Een ZOA is gedurende 5 jaar stiller dan SMA, daarna wordt het luider. Het gaat ook minder lang mee aangezien het na een tijd begint te rafelen. Bovendien moet je er dubbel zo veel tonnen zout op strooien bij winterweer.
De budgetten per km zijn in Vlaanderen 30% lager tov die in Nederland, en er rijden meer vrachtwagens over onze wegen. Bijgevolg moeten we onze centen slim investeren.
Jan VBK heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Als Belg durf ik zeggen dat we nog altijd niet weten hoe je goede baan legt. Of het is een moedwillig verhaal van kosten? Als ze in België een gloednieuwe asfaltweg leggen heb je geheid spoorvorming binnen het jaar of maximaal 2… Ook worden het nog steeds rivieren bij hevige regen waardoorje precies door een carwash rijdt, niet waterdoorlatend en slechte zijafwatering. Ik ken mensen uit de branche en ze horen het niet graag. Wat ze wel zeggen is dat het asfalt in NL (fluisterasfalt) duurder in onderhoud is. Kan zijn. En dan zijn we weer bij geld aanbeland… Uiteraard is België een typisch transitland waar de helft van het Europees vrachtverkeer passeert op een heel klein oppervlak maar ja…is dat een voldoende excuus?
S.H heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Wij rijden wekelijks verschillende keren op de E313 volgens mij zowat de allerslechtste autosnelweg van heel Europa of tocj zekee van dit belgenland. Sinds het aanbrengen van dat asfalt met groeven, dat toch aanzienlijk wat kilometers lang is, nog levensgevaarlijk ook. Je voelt de wagen er gewoon op dansen. Bij regen is het helemaal een dodenbaan. Ik kan me niet voorstellen dat die uitleg van minder decibels voor de omgeving hier nog steek houdt want daar is de autosnelweg bijna volledig geflankeerd door industrie. Een echte schande. Ze zouden de verantwoordelijken voor deze mop aan de schandpaal moeten hangen. De zoveelste blaam voor het belgische amateuristische en onderkomen wegennetwerk.
Kris heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Debielen zijn het die Belgische ministers je moet er maar eens met de moto over rijden
David S heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Hahaha en dan zeggen dat die E313 al veel beter is geworden dan 20 jaar geleden. Dan moest je voor je eigen veiligheid op het linkerbaanvak blijven rijden om ongevallen door de slechte staat van het wegdek te vermijden. In Wallonië is het er nog veel slechter aan toe. Maar ja daar zijn ze gewoon failliet. 🤷
Walterp heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Mee eens!
Het groetjes asfalt in België heeft ook serieuze nadelen. Het veroorzaakt op verschillende snelheden een irritante resonantie in de auto. De wegligging gaat er allerminst op vooruit. De groeven maken de tracking instabiele. Met regen? Waardeloos!
Alexander heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Blijkbaar kennen ze bij @topgearnl het het verschil niet tussen asfalt en beton! Hoewel het wel in het artikel zelf staat! “De officiële naam van de techniek is Next Generation Concrete Surface (NGCS).”
Asfalt is in het algemeen al veel stiller dan beton maar moet om het x aantal jaar vernieuwd worden omdat het veel minder slijtvast is en het ook veel schade lijd door het gestrooide zout in de winter. Beton kan 20 a 30j blijven liggen maar is in tegenstelling luider en minder vebruiksvriendelijker dan asfalt.
Peter heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
In België moet alles zo goedkoop mogelijk gedaan worden zodat alle belang hebbende partijen genoeg geld in eigen zakken kunnen steken.
Johan heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
De groeven zouden stiller zijn? IN de wagen zou je dat alvast niet denken.
Los daarvan gaat je stuur in een goed uitgelijnde wagen met banden op de juiste druk, alle kanten uit.
Om nog maar te zwijgen van de vrieskou en de invloed daarvan op het in de groeven staand water en sneeuw dat daar een houvast in vindt waardoor strooien minder effectief is.
Ook brokkelen die groeven af en zorgen ze voor verhoogde kans op steenslag.
Wanneer het geluidsniveau aanpakken ten koste gaat van verkeersveiligheid zijn we fout bezig.
En als onze minister van mobiliteit anders beweerde, omdat ze met haar vespa tegen 90 km/h de gegroefde weg op de e313 in beringen is gaan testen, ziet ze al helemaal sterretjes, behalve het budget natuurlijk, daar wordt danig op gespaard voor andere uitgaves.
Fluisterasfalt is de enige juiste oplossing, veilig en aangenaam voor bewoners en bestuurders.
David S. heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ik ben van provincie Antwerpen en vind die groeven maar niks. Volgens mij meer nadelen dan voordelen.
Wat me wel stoort aan dit artikel is dat de auteur niet het verschil kent tussen beton (Macadam/ Mc Adam) en asfalt (bitumen/ restproduct olieraffinaderij & steen/ mineralen). De groeven worden in de beton gemaakt en niet in asfalt.
Investering= geldverspilling want de ring wordt overkapt en ondertunneld en ‘rond’ gemaakt. Deze werken zouden in 2033 klaar zijn. Ik rij zelf met een Ford Ranger Raptor… goede keuze mbt de kwaliteit van ons Belgisch wegennet 😉
Wijsneus heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
En ik maar denken dat ze dat gedaan hadden zodat de gemiddelde blinde bestuurder ook goed de juiste rijbaan kan aanhouden. Zeker op de ring Antwerpen was dat voorheen een groot probleem.
Kurt heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Of de groeven nu stiller of luider zijn, dat hangr af van welke banden je hebt. Plus dr groeven maken dat een wagen een beetje, maar een motor zeker gaat ‘zoeken’. De grip van een motorband is alleszins stukken minder. Wel is er minder last van opspattend water. Als ik me niet vergis is dit al in de jaren 70 van vorige eeuw geprobeerd op tal van plaatsen in europa en weer afgevoerd, waarschijnlijk niet zonder reden. Verder nog even vermelden dat ‘langsgroeven’ in principe duidelijk moeten vermeld worden met een verkeersbord, maar ook dat is men blijkbaar ‘vergeten’.
Ontwikkelingswerker heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Over de langere remweg en de daardoor toenemende aantallen ongelukken rept belgie met geen woord over. Onderzoek daarnaar en de juiste maatregelen treffen zal voor de gierige Belgen wel teveel ‘centjes’ kosten.
Didier heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Het enige verschil is dat in Nederland het belastinggeld voor de wegen nuttig gebruikt word ( denk ik toch). In België word er gekeken hoe ze het meest hun zakken kunnen vullen ( en niet met asfalt). En die groeven? Minder geluid zal toch niet in de auto zijn wel levensgevaarlijk als het regent. Zelfs bij niet regen voel je de wagen spoorzoeken. Het is en zijn een bende prutsers en zakkenvullers hier in België.
Zip heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Er is geen langere remweg en er zijn niet meer ongelukken daar. Wordt allemaal gemonitord.
Björn heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Wij moeten op den duur wel gierig zijn, want de onze Belgische politiekers gooien ons geld door ramen en deuren.
Hans heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Heb de ervaring van deze groeven aan de lijve ondervonden. Levensgevaarlijk voor motorfietsen.
Adriaan heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Ligt al jaren op de n630 nabij poppel en ook al een half jaar op de e313 richting luik absorbeert het geluid als een malle.
Ambioriks heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Beste Martijn , een tip , informeer U beter vooraleer je dit artikel schrijft , de “groeven”die zijn aangebracht is niet op asfalt maar op beton en dienen om de geluidsoverlast te beperken
Met vriendelijke groet,
Björn heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
En bij regen nog meer opspattend water met als gevolg nog minder zicht. Maar ja, dit is weer typisch Belgisch. Alles voor een paar db minder en verder wordt er niet gekeken.
Ovi heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Bende idioten!
Dit hebben ze veel jaren geleden al uitgevonden en is gelukkig na een tijdje gestopt want was gewoon belachelijk!
Met de motor is het trouwens levensgevaarlijk omdat die lijnen natuurlijk niet mooi recht zijn en je voorwiel dus alle kanten opgaat. Water blijft er ook op staan omdat het niet naar de zijkanten kan wegvloeien.
Ongelooflijk dat ik hier nu moet lezen dat ze er terug mee beginnen?
En vooral dat ze nu precies doen of dit een nieuwe uitvinding is?
Maar in onze regering zitten enkel debielen dat wisten natuurlijk al lang.
Frank heeft op 20 oktober 2024 geschreven:
Inderdaad typisch Belgisch dit. Door de groeven minder contact vlak met de weg, en dus langere rem afstand, niet over nagedacht dus. De omgekeerde wereld. Iemand die geen geluid wil horen moet niet naast een weg gaan wonen. Veiligheid gaat altijd voor.
punt heeft op 21 oktober 2024 geschreven:
Er is GEEN langere remafstand ten gevolge van het NGCS, dit werd allemaal getest.