Je hond zal het er vast niet mee eens zijn, maar nadat iets gegeten is, is het een tweede keer vaak niet zo lekker meer. Ongeacht hoe het naar buiten komt. Excuses aan de beelddenkers. Rijkswaterstaat is het duidelijk eens met de viervoeters, want ze hebben nu een trein die oud asfalt eet en daarna weer uitpoept als een verse nieuwe laag. Zo wordt asfalt ter plekke gerecycled.

De trein heet Asphalt Recycling Train, maar jij mag hem ART noemen. De trein verwarmt eerst de deklaag van het asfalt. Hierdoor smelt het asfalt en eet de trein het verwarmde goedje op. Eenmaal in de buik van de trein wordt het asfalt losgewoeld en gemengd met nieuwe grondstoffen. Hierna kan de laag weer terug op het wegdek en mag de wals eroverheen om de nieuwe laag glad te trekken.

Na zes uurtjes is het asfalt weer nieuw

Volgens Rijkswaterstaat kan zes uur later de weg weer open, al is dat natuurlijk afhankelijk van de lengte van de weg. Als het ding van Utrecht naar Amsterdam rijdt, zal de snelweg wat langer dicht zijn. De trein heeft in ieder geval al een parkeerplaats langs de snelweg vernieuwd. Rijkswaterstaat is erg tevreden met de resultaten tot nu toe.

De uitvinding is best geniaal, want je hoeft geen nieuw asfalt te produceren, omdat je het oude spul opnieuw gebruikt. Alleen de ruwe materialen heb je nodig om onder het oude asfalt door te mengen. Daarnaast hoeven er geen vrachtwagens op en neer te rijden om het nieuwe materiaal aan te leveren en het oude spul weg te halen.

65 procent minder uitstoot

Doordat alleen de trein aan het werk is, zou er 65 procent minder CO2 worden uitgestoten bij het vernieuwen van het asfalt. Over stikstof zegt RWS niets. En het wordt nog leuker voor Moedertje Natuur. Later dit jaar komt er een nieuwe machine die waterstof omzet in elektriciteit. Daarmee stoot de grote groep werknemers in oranje overalls waarschijnlijk meer vieze luchtjes uit dan de ART.

Reacties

  • Joop Lefers heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    Pronken met andermans veren heet dat.

    Reageer
  • Eddy heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    We hadden als wegenbouwer in 1978 al de repave , een uit amerika afkomstige machine die precies het zelfde deed . Het eea. is inzijn geheel ondergebrachacht bij de Freesmij en is volgensmij in onderdelen nog aanwezig dus wat is nieuw en wat heeft RWS uitgevonden ?

    • Pierreh heeft op 18 maart 2024 geschreven:

      Het is bijna 1 april

      • Edward heeft op 18 maart 2024 geschreven:

        Ga eens op vakantie naar Canada, dan zie je ditook. Daar doen ze dit proces al jaren. Los van CO2 en NOx gezeur, je hoeft de nieuwe materialen niet over (voor Nederland) gigantische afstanden aan te voeren.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ibo heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    Dat zag ik 30 jaar geleden in de VS

    • Kees heeft op 17 maart 2024 geschreven:

      Wel veel kijkers publiek, onee ik zie het al dat zijn werklui. 😁

      Reageer
    Reageer
  • Jacob heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    Deze machine heb ik 20 jaar geleden al gezien in roemenie op de weg en werkte alle dagen, dus is niks nieuws voor rijkswater staat.

    Reageer
  • Toine heeft op 17 maart 2024 geschreven:

    Dit werd een kleine 40 jaar geleden ook al gedaan toen noemde ze dat een Repave machine waar eerst met een asfaltfrees de deklaag werd gefreesd die dan ter plaatste bleef liggen en daarna weer op nieuw werd gebruikt met nieuwe toeslag stoffen ooit eens zelf mogen mee maken op rijksweg A1 bij Almelo

    • Laurens heeft op 17 maart 2024 geschreven:

      Maar dan nu modern en zuiniger? Waarschijnlijk is het gelegde asfalt ook van hogere kwaliteit.

      • Ferd heeft op 17 maart 2024 geschreven:

        Klopt, ik werk bij Rijkswaterstaat en ik vind deze tekst niet correct. Het is de markt die dit soort uitvindingen doet, soms in samenwerking met Rijkswaterstaat. Ere wie ere toekomt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Michiel heeft op 16 maart 2024 geschreven:

    Eigenlijk komt deze machine gewoon uit het wegenbouw museum, deze techniek werd eind jaren 70 al toegepast

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)