Enig idee hoe veel mensen er jaarlijks om het leven komen in het verkeer? Nou? Fout. Het zijn er niet minder dan 1.350.000. Dik 1,3 miljoen dus. Wat inhoudt dat er gemiddeld elke 23 seconden ergens ter wereld iemand het tijdelijke voor het eeuwige verruilt door een verkeersongeval. Dat zijn er 3.700 per dag. Voor mensen tussen de 5 en de 29 jaar oud is het verkeer zelfs doodsoorzaak nummer 1. Nog eens 50 miljoen anderen raken jaarlijks gewond in het verkeer. Met de vakantie in aantocht leek het ons zinvol je wat tips te geven qua landen die je op dat gebied beter kunt vermijden. Je vindt het in de Grote TopGear Vakantie Overlevings Gids.

Afrika: beter van niet

Globaal kun je stellen dat je beter naar een rijk land kunt gaan dan naar een arm land.  In arme en niet-zo-rijke landen loop je drie keer meer kans bij een verkeersongeval te overlijden dan in rijke landen. In cijfers: in rijke landen is het aantal verkeersdoden 8,3 doden per 100.000 inwoners, in de minder gefortuneerde landen loopt dat op naar 27,5 per 100.000. Als je per se niet terug wilt komen van vakantie is een fly/drive naar Liberia een prima idee, met 35,9 verkeersdoden per 100k inwoners. Ook Zimbabwe is voor de suïcidalen onder jullie een aanrader, met 34,7. Kameroen, de Centraal Afrikaanse Republiek, Congo, Namibië, Burkina Faso: allemaal boven de 30 per 100k. Zo’n beetje alle landen op het continent zitten trouwens boven de 20 per 100k. Als je er dan toch zo nodig naartoe wil, ga dan naar Egypte: dat scoort met 9,7/100k behoorlijk goed.

Saoedi-Arabië: blijf er weg

Het Midden-Oosten is ook al geen beste bestemming als je mensen wilt vervelen met je vakantiefoto’s. We konden al geen echt dringende reden vinden om all-inclusive naar Iran (20,5), Irak (20,7) of Syrië (26,5) te vliegen en daar eens een fijn stukje te gaan rijden, dus dat treft. Jordanië (24,4) mijden we ook maar. De Emiraten (18,1) en Oman (16,1) dien je alleen met veel voorzichtigheid te betreden, Israël (4,2) is veilig. Saoedi-Arabië stond al niet hoog op ons lijstje, maar nu weten we het zeker: met 28,8 doden per 100k inwoners gaan we daar zeker niet heen.

Azië: mwoah…

Het hele noorden van Azië (Rusland, China, Mongolië, Kazachstan) is met gemiddeld zo’n 18 verkeersdoden per 100k simpelweg af te raden. Zuidelijker wordt het er niet direct beter op. Wie wel eens in India is geweest, weet: daar kun je zelf beter niet rijden en maak je een goede kans om overhoop gereden te worden door mensen die dat ook beter niet hadden kunnen doen. Dat blijkt ook uit de cijfers: 22,6/100k is knap beroerd. De meeste andere landen in de regio scoren ergens rond de 15: wegblijven dus. Met een serieuze doodswens kun je terecht in Thailand: veruit het gevaarlijkste verkeersland in Azië met een haast Afrikaanse 32,7. Wil je toch écht aan de noedels en rijst de komende zomer: ga naar Japan (4,1) of desnoods Zuid-Korea (9,8). Australië (5,6) is trouwens ook prima (5,6), maar wel een teringeind weg.

Amerika dan?

Dat kan, al hangt het er een beetje van af waar je naartoe wilt. Vuistregel: hoe zuidelijker, hoe gevaarlijker. Canada (5,8) is top, de Verenigde Staten verrassend genoeg nauwelijks beter dan Mexico (12,4 tegen 13,1). Midden-Amerikaanse landen scoren rond de 16, 17 (grote boog om Belize heen, met 28,3 een poel des doods). Het eerste Zuid-Amerikaans land dat je tegenkomt is Colombia, dat met 18,5 alweer link wordt. In Brazilië (19,7), Ecuador (21,3) en Guyana (24,6) kun je ook maar beter binnenblijven. Verder zuidelijker gaat het weer wat beter. Je maakt verkeerstechnisch een redelijke kans landen als Argentinië (14,0), Chili (12,5) en Uruguay (13,4) te overleven, net als Suriname trouwens (14,5). Het zwaarste negatieve reisadvies van de Grote TopGear Vakantie Overlevings Gids geldt Venezuela. Daar lijkt één stap naast het trottoir voldoende voor een enkeltje mortuarium (33,7).

Europa dus!

Inderdaad: wie heelhuids van vakantie wil terugkeren, kan het ’t best dicht bij huis zoeken. Geen enkel Europees land komt boven de 10 verkeersdoden per 100.000 inwoners uit. Dat wil zeggen: er zijn een paar lelijke uitschieters in de vorm van Bosnië-Herzegovina (15,7), Albanië (13,6), en Roemenië en Bulgarije (10,3 en 10,2) redden het nét niet. Oekraïne (13,7), Kaliningrad (18,0) en Turkije (12,3) ook niet, maar die vinden we ook niet echt Europees. Maar verder: allemaal een zoen van de meester. Paar voorbeeldjes: Duitsland? 4,1. Frankrijk? 5,5. Spanje? 4,1. Zelfs Italië, met dat eeuwige haantjesgedrag, scoort een keurige 5,6. De allerbesten? Waarschijnlijk precies degenen waarvan je het verwacht. De brave Britten scoren een 3,1. Zweden is nog keuriger met een 2,8, en de lijst wordt ex-aequo aangevoerd door Noorwegen en Zwitserland, met 2,7 doden per 100.000 inwoners. Da’s zo weinig, dat een verkeersongeval daar slechts op toeval lijkt te berusten.

En Nederland dan?

Wees gerust, we doen het prima. Op elke 100.000 inwoners overlijden er elk jaar 3,8 Nederlanders als gevolg van een verkeersongeval. In 2018 waren dat er 678, wat er natuurlijk 678 te veel zijn, en bovendien 11 procent méér dan in het jaar ervoor. Mede daarom kan de Grote TopGear Vakantie Overlevings Gids maar tot één conclusie komen. Vakantie? Blijf thuis. Houd ramen en deuren gesloten, en slinger Netflix of je PlayStation aan. Of lees een blaadje. Fijne, en vooral veilige vakantie!

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)