De afgelopen jaren vond er een luchtige vocale duw- en trekpartij plaats tussen een paar binkige autobouwers over wie als eerste de magische grens van 300 mijlen per uur zou doorbreken. Het ging voornamelijk tussen Bugatti, Hennessey en Koenigsegg, en sinds niet al te lang geleden ook SSC.
We hadden niet verwacht dat een nieuw record dichtbij was, tot Bugatti plots met het bericht kwam dat ze de 490 km/u hadden aangetikt in een omgebouwde Bugatti Chiron. We waren benieuwd hoe een van de andere kopstukken in de wedloop, John Hennessey, daarover denkt.
‘Ik was in Arizona toen ik het nieuws hoorde over Bugatti’s rit van 300 mijl per uur,’ vertelt John aan TopGear, ‘ik zat al te wachten tot Bugatti grote getallen liet zien en ik ben onder de indruk. Ik dacht al dat er een kans was dat de mensen van Wolfsburg/Molsheim iets als dit zouden proberen.’
‘Ik verwachtte dat het niet zou gebeuren voor 2020. Ik ben verrast dat Bugatti niet in beide richtingen reed’, vult hij aan. Hierdoor komen ze niet in aanmerking voor een Guinness-record. John kent de kritiek maar al te goed: hij kreeg het zelf ook te verduren tijdens zijn recordrun met zijn Venom.
Hennessey gelooft niet dat het maar 1.600 pk was
‘Ik ben benieuwd hoe veel vermogen de motor van Bugatti echt levert tijdens de sprint. Om 60+ km/u harder te gaan dan de Chiron Sport die TopGear op hetzelfde circuit testte, moet er veel meer gebeuren dan 100 pk extra, een verlaagde ophanging en wat aanpassingen aan de achterste aerodynamica.’
‘Wij gokken dat deze unieke Chiron dichter tegen de 2.000 pk zit. Dat gezegd hebbende, ik ben zeer onder de indruk van Michelin. Hoe het team kon valideren dat de banden 490+ km/u aankonden, is geweldig. Wij dachten al dat die banden ertoe in staat waren, en Bugatti hielp het te bewijzen’, zegt John.
Nu kapt Bugatti ermee en zal geen recordpogingen meer doen. Verandert dat iets voor Hennessey? ‘Nee, dat verandert niets voor ons,’ meent John, ‘Ik geloof dat de race voor een productieauto die 300 mijl per uur kan nog steeds voortduurt; deze titel ligt nog voor het grijpen.’
Hij gaat verder: ‘Ons doel is de snelste en spannendste straatauto te bouwen met de beste vermogens-/gewichtsverhouding. De Venom F5 zal minimaal 450 kilo lichter zijn dan de Chiron en zal meer vermogen hebben dan Bugatti claimt. We kunnen ze verslaan, en we hebben een aantal snelwegen in Amerika waar we genoeg vermogen op los kunnen laten voor de absolute topsnelheid. We geven de voorkeur aan Texas.’
Wanneer zet Hennessey een record?
Wanneer zet de Hennessey Venom F5 met 1.600 pk een eigen record? ‘Wanneer we het gevoel hebben dat de F5 klaar is. Het eerste volledig nieuwe koolstofvezel onderstel wordt nu geconstrueerd, dat presenteren we eind dit jaar.’
Wie ziet Hennessey nu als de voornaamste concurrent? ‘Koenigsegg,’ vindt John, ‘Ze bouwen prachtige en snelle auto’s. Als de gasten uit Angelholm een record neerzetten, doen ze dat op de juiste manier. We feliciteren onze vrienden bij Bugatti met het halen van een verbazingwekkende snelheid, maar zoals een hoge pief bij Bugatti ooit tegen mij zei: zorg dat je de volgende keer beide kanten op rijdt.’
Camiel heeft op 5 september 2019 geschreven:
Bugatti is beter
Mand heeft op 5 september 2019 geschreven:
Ze hebben alleen geen wereldrecord voor productieauto gehaald