De metaforische beker met daarin ‘300 mijl per uur’ gegraveerd, staat geduldig te blinken en te wachten tot iemand hem komt ophalen. Voor wie een meer geciviliseerd meetsysteem aanhoudt: dat is 483 km/u.
John Hennessey wil dat record pakken met de 1.622 pk sterke Hennessey Venom F5. Niet dat hij het record ooit kwijt was. Het niet-Guinness-erkende-maar-nog-wel-bloedsnelle record van 435 km/u staat op naam van de Venom GT.
Bugatti bouwde een snellere auto met de naam Chiron. Je hebt er misschien weleens van gehoord. Om zijn record voor de toekomst veilig te stellen, bewapent John zich met de Venom F5, vernoemd naar een allesvernietigende tornado. De Chiron gaat volgend jaar op recordjacht.
Wat is er nieuw?
In vergelijking met de GT is de Venom F5 vele malen aerodynamischer. Hennessey dumpte de oude GT in de prullenbak (niet letterlijk, rustig maar) en begon helemaal opnieuw. Geen Lotus-onderdelen dit keer. Alles is koolstofvezel, inclusief de kuip. De wrijvingscoëfficiënt is 0,33 Cd. Bij de GT was dit 0,44. Dat zou betekenen dat de GT 2.500 pk nodig had voor een snelheid van 480 km/u.
Waar komt het vermogen vandaan?
Twee enorme turbo’s zorgen voor een orkaan aan lucht in de handgebouwde 7,4-liter V8. Een automaat met één koppeling en zeven versnellingen stuurt het vermogen naar de gigantische achterwielen. Je kunt kiezen voor een handbak, maar je wilt met zulk vermogen waarschijnlijk liever je handen aan het stuur houden. Dat ding is zo snel dat het tractiesysteem GPS-ondersteuning nodig heeft.
Hoe snel is de Hennessey Venom F5?
In hogesnelheidsmodus klapt de achterspoiler in en worden gaten in de voorspoiler dichtgemaakt voor betere aerodynamica. Van 0 tot 300 doet de auto in minder dan 10 seconden. 0 tot 400 in minder dan 20 seconden en de topsnelheid moet dus net geen 485 km/u zijn. Ter vergelijking: de Chiron doet er 32,6 seconden over om de 400 km/u te halen en de Koenigsegg Agera RS doet er 26,88 seconden over.
En de 0-400-0-tijd? ‘Ik denk dat dat een nummer is dat de jongens van Bugatti en Koenigsegg bedacht hebben omdat ze onze topsnelheid niet konden verslaan’, zegt John Hennessey.
En de banden?
De topsnelheid van de Veyron en de Chiron wordt gelimiteerd door de banden. De Venom F5 staat op dezelfde Pilot Cup 2-banden als de Chiron. ‘We hebben de rekensom gemaakt en we overbelasten de banden niet. We komen niet eens in de buurt’, zegt John.
Ik wil er eentje
Dat kan. Hennessey bouwt er 24. De vanafprijs is omgerekend zo’n 1,4 miljoen euro. Maar natuurlijk kun je ook wat opties aanvinken, in totaal zo’n 500.000 euro aan opties. Je krijgt je auto ergens in de aankomende drie jaar. Als je geluk hebt al in 2019. Volgend jaar begint Hennessey met het testen van twee prototypes. Wanneer de recordpoging plaatsvindt, hoor je nog.
Reacties