Na twee dagen dampende journalisten (het is daar best warm) te hebben ontvangen, is het tijd voor de reguliere bezoeker om te genieten van al het nieuws van de Autosalon van Genève 2018. Blijf jij thuis of wil je je voorbereiden? Dit is het lekkerste van de Autoshow van Genève.

Aston Martin Valkyrie AMR Pro

Extremer dan de Valkyrie? Aston Martin vond dat dat kon en laat in Genève de AMR Pro zien. Een turboloze 6,5-liter V12 die meer dan 1.100 pk produceert bevindt zich achter de inzittenden. Oh en, hij weegt ook maar 1.000 kilo. Verstandig genoeg is besloten om de AMR Pro niet straatlegaal te maken.

BMW Concept M8 Gran Coupe

Bloedmooi, vinden wij ‘m. BMW staat in hal 6 met de Concept M8 Gran Coupe, die overigens niet veel zal afwijken van het productiemodel. Dat productiemodel zal hoogstwaarschijnlijk uitgerust zijn met een versie van de 4,4-liter twinturbo V8 die ook te vinden is in de M5.

Bugatti Chiron Sport

Hij is niet krachtiger of heel erg verschillend van de ‘normale’ Chiron. Hij is wel 18 kilo lichter; net zo veel als een groot bezoek aan het toilet, dus. Dankzij verbeteringen in de vering, de besturing en het achterste differentieel kun je zonder zorgen met je Chiron over het circuit vliegen. Voor je het afvraagt, nummer 16 verwijst naar het aantal cilinders die de motor rijk is. Zoek en gij zult de Chiron Sport in hal 3 vinden.

Ferrari 488 Pista

Over een jaartje, wanneer de eigenaren hun 488 Pista in ontvangst nemen, is er een nieuw ijkpunt op circuitdagen aanwezig. De Ferrari beschikt over een 3,9-liter twinturbo V8 met 720 pk. Misschien wel belangrijker is de acceleratietijd; van 0 naar 100 rijden klaart hij in 2,85 seconden. Tijdens het ontwerpen van dit kunstwerkje was de 488 GTE (race-versie van de 488 GTB) een grote inspiratiebron voor de Italianen. Op de Ferrari stand, in hal 5, staat de 488 Pista er in twee smaken: rood en zilver.

Hennessey Venom F5

John Hennessey heeft aan TopGear bevestigd dat de Venom F5 een kolossaal vermogen van 1622 pk uit de 8,0 liter V8 twinturbo perst. Aan een snelheidspoging, zoals Koenigsegg dat deed met de Agera RS in november, zit Hennessey zeker te denken. ‘Het is alleen erg lastig om zo’n lang stuk asfalt te vinden, we beschikken nou eenmaal niet over een landingsbaan’, vertelt hij. Geef John een handje in hal 3 en neem een kijkje naar de Venom F5. preview

Lamborghini Huracán Performante Spyder

Was de normale Huracán Performante niet luid genoeg? Dan komt Lamborghini nu met een optie onder de naam Huracán Performante Spyder. Zonder dak kan je nog beter genieten van de glorieuze 5,2-liter V10. Het is niet logisch om het dak van een straat legale circuitwapen te halen, maar in dit geval snappen we ‘m. Neem een kijkje naar de Spyder in hal 1. De lamborghini Urus staat daar overigens ook. preview

McLaren Senna GTR

De McLaren P1 (2013) is een hele snelle auto, maar kon niet 100 procent focussen op het circuitwerk dankzij kenteken-eisen. Daarom was het logisch dat McLaren een P1 GTR bouwde. Deze auto is alleen maar toegestaan op het circuit (tenzij je hem natuurlijk ombouwt tot weg-specificaties). De Senna, die in december voor het eerst werd laten zien, is gebouwd met maar één functie: aerodynamica. Én hij mag ook nog de openbare weg op. Dat is overigens ook te zien aan zijn uiterlijk, wat is dat ding toch lelijk. Maar goed, na een beetje logisch nadenken concludeer je dat de Senna (te vinden in hal 5) geen snellere of extremere versie nodig heeft. Daar denkt McLaren heel anders over. De Senna GTR was geboren. Zijn 4,0-liter V8 produceert minimaal 825 pk en kost minstens 1,1 miljoen euro (zonder BMP). preview

Porsche GT3 RS

Negen generaties. Zo lang gaat de Porsche 911 GT3 RS al mee. Deze negende generatie doet nog een schepje bovenop de innovatieve bloedlijn van Porsche. De 4,0-liter zescilinderboxermotor heeft 520 pk en schiet vanuit stilstand in 3,2 seconden naar de 100 km/u. Porsche staat in hal 1, maar met zo’n opvallend kleurtje is hij moeilijk te missen. preview

Rimac C_Two

Na een kleine check komen we erachter dat de C_Two de krachtigste auto van de Autosalon van Genève is. 1.914 pk en 2.300 Nm. Naast snelheid is in de C_Two technologie veelvuldig aanwezig. Acht camera’s, een LIDAR, zes radars en twaalf ultrasone sensoren zorgen ervoor dat je ook autonoom kunt rijden. Aparte camera’s beschikken over gezichtsherkenning en openen de vleugeldeuren wanneer de eigenaar naar de auto loopt. Heel cool! Rimac staat naast Volvo in hal 6. preview

Toyota Supra GR Racing Concept

Eindelijk een datum voor de onthulling van de echte Supra; januari 2019 op de Detroit Show. Toyota plaagt ons al jaren met de eventuele komst van de nieuwe Supra. Met deze Racing Concept kunnen ze er niet meer om heen. Mogelijk komt de zescilinder twinturbo uit de M3 in de Supra te liggen. Dit blok produceert 450 pk. Voor nu moeten we het doen met de GR Racing Concept, die in hal 4 te vinden is.

Zenvo TSR-S

Zenvo heeft zich gesetteld in het hypercar-segment, dat bevestigen ze nogmaals met de komst van deze TSR-S. De spoiler verstelt zich op het moment wanneer het van toepassing is en de 5,8-liter V8 zorgt voor 1.177 pk. Genoeg om dat ene circuit in Duitsland eens uit te proberen? Het Deense merk staat in hal 3.

Autosalon van Genève 2018

Je kunt de Autosalon van Genève 2018 tot en met 18 maart bezoeken. Loop vanuit het vliegveld meteen het Palexpo gebouw in of type Palexpo SA, P.O Box 112, CH – 1218 Genève in je navigatiesysteem. Tickets koop je hier.

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 9 maart 2018 geschreven:

    Die kaartjes zijn verrekte goedkoop toch? Voor IAMS betaal je €17,50! De reis ernaar toe kost natuurlijk wel wat…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)