Wanneer je een BMW i3 koopt heb je de mogelijkheid om een zogenaamde range-extender erbij te doen. Dit kleine benzinemotortje produceert 34 pk en vergroot het vermogen van de accu. Met zo’n range-extender kun je normaal gesproken bijna twee keer zo ver als normaal komen. Heel handig natuurlijk, maar dan moet dat ding wel werken. Hij doet het ook wel, alleen soms is het even billen knijpen als je midden op een heuvel ineens flink wat vermogen verliest.
Volgens de door MLG Automotive Law aangespannen rechtszaak is het benzinemotortje niet krachtig genoeg. Op sommige momenten wordt er niet genoeg vermogen doorgesluisd naar de accu. Als er bijvoorbeeld meerdere mensen in de auto zitten of er een zware lading in de auto ligt, dan kan de i3 het vermogen niet constant houden. Zeker niet wanneer de accu helemaal is leeg getrokken en door de benzinemotor moet worden opgeladen. Volgens eigenaren kan het op de snelweg voorkomen dat de auto ineens van 100 kilometer per uur naar 70 of 80 terugzakt. Niet echt heel veilig.
MLG is overigens geen kleintje wat dit betreft, ze geven momenteel advies aan de Amerikaanse overheid over het Volkswagen-schandaal. BMW wil niet reageren op een lopende zaak, maar we kunnen ons voorstellen dat ze een beetje zenuwachtig op hun stoeltje zitten te draaien. Wordt vervolgd.
Dieseltje op gas heeft op 24 mei 2016 geschreven:
Wat een linke auto!
Geef mij maar een echte auto zoals Honda.