Kijk maar even goed naar deze BMW Garmisch. Hoe oud denk je dat ie is? Twee jaar geleden stond de BMW Garmisch al op Villa d’Este, toen was hij gloednieuw. Dit is het verhaal van hoe een oud studiemodel opnieuw tot leven kwam. De Garmisch is geen knaller, geen racer, niet opzienbarend, maar op een of andere manier prikkelt ie ons. En dat deed ie bij Adrian van Hooydonk, BMW’s ontwerpbaas ook. En door hem staat die Garmisch nu in hun museum in München.
Hoe het vroeger ging
In de jaren ’60 en ’70 was het heel gebruikelijk dat onafhankelijke ontwerpbureaus ongevraagd een conceptmodel bouwden voor een merk om dat vervolgens aan het betreffende merk en op autoshows te laten zien. Enerzijds om hun kunsten te showen, anderzijds als promotie om nieuwe opdrachten te werven. Zeker in die jaren werden vaak ravissante en volstrekt onrealistische modellen getoond, veelal van klei en makkelijk te bewerken hardere materialen, inclusief een interieur, soms met motor en al.
Het verhaal van de reïncarnatie van de Garmisch begint bij de nieuwsgierigheid van Adrian van Hooydonk, Directeur Design bij de BMW Groep. Hij kwam jaren geleden een vage foto tegen van een hem onbekend BMW-model in lichtgouden kleur tegen een achtergrond van een beige stenen muur – en dat plaatje bleef in zijn hoofd hangen. ‘De auto leek zeker op een model uit het verleden, maar hij iets verrassend moderns’, aldus Van Hooydonk.
De BMW Garmisch is van Bertone
Na flink wat speurwerk kwam Van Hooydonk erachter dat het een prototype betrof van ontwerpstudio Bertone uit Turijn en dat het model in 1970 op de Autoshow van Genève aan het publiek was getoond. Maar daarna, zoals wel vaker gebeurde, verdween het model van de aardbodem.
De Garmisch bleek een ontwerp van Marcello Gandini, destijds ontwerpdirecteur bij Bertone, en bekend van niets minder dan de Lamborghini Miura en Countach. Van Hooydonk: ‘Voor mij is Gandini een van de grootmeesters van auto-ontwerpen. De auto’s die hij ontwierp fascineerde me al van kinds af aan en wakkerde mijn interesse in het ontwerpen van auto’s aan. De BMW Garmisch geeft heel duidelijk de ontwerptaal van Bertone uit die tijd weer, en Gandini’s kijk op BMW in die tijd. Dus kreeg ik het idee om de Garmisch nieuw leven in te blazen, als eerbetoon aan Gandini en ter aanvulling op de modelgeschiedenis van BMW.’
Tijd om op de koffie te gaan
In de zomer van 2018 bezoekt Van Hooydonk Gandini thuis, om hem toestemming te vragen voor de reïncarnatie en om zijn medewerking te vragen. Gandini, inmiddels in de 80, vond het een raar idee, maar eigenlijk heel leuk. Hij vertelt: ‘We wilden de banden met BMW warmhouden en besloten destijds om een moderne middenklasse-coupé te maken. Eentje die aansloot bij de vormtaal van BMW, maar wat meer futuristisch en ook een beetje provocerend.’
Als basis werd een BMW 2002 tii gebruikt, maar met andere proporties van de carrosserie, en in vier maanden tijd creëerde Gandini’s team de Garmisch. De bekende nieren van de grille kregen een meer opvallende vorm, geflankeerd door vierkante koplampen achter een glazen scherm. Op de C-stijl werden louvres aangebracht en de achterruit kreeg een extra laag met honinggraatmotief. Een ontwerpelement dat Gandini vaker gebruikte. ‘Ze wilden zien hoe ver ze met een dergelijk BMW-concept konden gaan. En vanuit zakelijk perspectief was dit voor Bertone ook nodig om de aandacht van BMW te trekken’, zegt Van Hooydonk over het ontwerp.
De BMW Garmisch had een interieur
In de haast om een concept voor een show af te krijgen, sneeuwde het interieur vaak wat onder. Maar bij de Garmisch vond Gandini nog tijd om ook daar zijn licht over te laten schijnen. Dat resulteerde onder andere in een verticaal geplaatste radio. En een uitklapbare make-upspiegel die uit het dashboardkastje tevoorschijn komt. De kleurstelling roept een weldadige sfeer op met dat bruin. Vooral als je het afzet tegen de wat conventionele, meer functionele interieurs van die tijd.
‘Skiën was heel populair in die tijd, in Italië. Het was trendy om te doen, het appelleerde aan elegantie en sportiviteit, en het skigebied van Garmisch ligt vlak bij München [waar BMW zetelt, red.], dus daarom kozen we voor die naam’, zegt Gandini hierover.
De nieuwe auto werd ook gebouwd in Turijn
Terug in München gaat Van Hooydonk aan de slag met oude, nog resterende tekeningen. Die werden opnieuw en driedimensionaal op computers opgebouwd van waaruit een schaalmodel op ware grootte geconstrueerd kon worden. Gandini hielp mee om de ontbrekende schakels in het ontwerp, en die waren er zeker, in te vullen. Waarna, opnieuw in Turijn, door gespecialiseerde carrosseriebouwers het compleet nieuwe model kon worden gebouwd. In 2019 was het model klaar, compleet met interieur en motor, werkend en al. Het werd geshowd op het Concours d’Eleganze Villa d’Este en is sindsdien te bewonderen in BMW’s museum.
Jacques heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
De basis voor de BMW E12 en E28.
bArt heeft op 18 november 2021 geschreven:
Mooi verhaal, bijzonder ontwerp, recht van voor herinneren de koplampen aan de Citroën SM