
Geen enkele andere autofabrikant – oké, misschien Volkswagen door een kleine misstap zo’n 30 miljard euro geleden – ligt zo onder de loep als Tesla. Gaat het niet om de levertijden, dan gaat het wel om een uitspraak van de grote roerganger. Ook Autopilot is een onderwerp dat wekelijks in het nieuws komt, omdat er regelmatig bestuurders zijn die roepen dat het de oorzaak was van een ongeval. Waarbij je je ook kunt afvragen of het systeem niet een makkelijke zondebok is omdat iemand geen schuld wil bekennen.
Hoe goed werkt Autopilot van Tesla nou echt? En hoe vaak ging het volgens de gebruikers mis? Bloomberg hield een enquête onder 5.000 eigenaren van een Model 3 om te kijken wat hun ervaringen zijn met de automatische piloot. De resultaten zijn op z’n minst opvallend te noemen. Want hoewel 1.600 van de 5.000 bestuurders (32 procent) aangaven dat ze ooit eens een close call hadden met Autopilot, geeft 90 procent aan dat ze vinden dat de functie de auto veiliger maakt.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat 13 procent van de ondervraagden zegt dat ze ooit in een gevaarlijke situatie terechtkwamen door Autopilot. En 28 procent zegt dat ze ooit gered zijn door Autopilot bij een gevaarlijke situatie. Zes bestuurders claimen dat ze gecrasht zijn door Autopilot. Negen mensen zeggen dat hun leven gered is door de functie.
De balans is dus positief, in het voordeel van Tesla. Hoe zijn jouw ervaringen met Autopilot: werkt het goed of juist niet?
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

In het begin was de autopilot functie niet goed. Veel last van onverwachts remmen, wat soms gevaarlijke situaties kon opleveren op de snelwegen. Achterliggers verwachten niet dat je onverwachts hard remt. Daarnaast reageerde de auto af en toe wat paniekerig als je vrachtwagens inhaalde.
Maar inmiddels een paar updates verder heb ik daar zelden tot nooit meer last van. De functie autopilot is in rap tempo sterk verbeterd.
Daardoor rijd ik nu altijd op de autopilot wanneer ik 80 (N) wegen of op de snelwegen rij.
Het is even wennen maar ik vind het ideaal.