Niets kan een circuitdag méér verpesten dan andere rijders. Zelfs als de ophanging en afstelling van jouw auto Adrian Newey jaloers maken en als Max Verstappen bang wordt van jouw vaardigheden op een natte baan, gaat niets je redden van een Honda Civic zonder ABS bij jou achterin schiet aan het begin van de Hans Ernst-bocht (voorheen Audi S-bocht).
Nog honderd keer zuurder is dat het ongeluk volgens de Focus-rijder gebeurde in de afkoelronde. De sessie is dan voorbij en het is de bedoeling dat iedereen rustig naar de pits rijdt en dat zo de motor, de remmen en de banden weer de kans krijgen om op normale temperatuur te komen. De bestuurder was geen vaste racer maar wilde ‘toch eens een keer op het circuit van Zandvoort rijden’.
Het vervelende van zelf racen in je eigen auto: er is geen verzekering die hier z’n portemonnee voor trekt. De dramatische reactie, waarbij de bestuurder van de Ford Focus zich op zijn knieën laat vallen en bij de racegoden vraagt waarom ze hem in de steek gelaten hebben, is ook begrijpelijk.
De bestuurder van de Ford stuurde nog een reactie: ‘Ik ben heel erg zuinig op mijn Ford Focus ST en heb meerdere keren circuit dagen geweigerd. Echter wou ik het toch 1 keer mee maken. En dan stort je wereld even in als er een andere bestuurder de regels negeert, niet van zijn lijn afwijkt om in te halen, doorrijdt na de gele vlaggen en dan vervolgens jouw auto in puin rijdt. Risico van het circuit zeggen ze dan.’
Reacties