Zelf racen: waar en hoe?

In je eigen auto op het circuit rijden? Hier kun je dat doen

lamborghini murcielago crasht zandvoort
lamborghini murcielago crasht zandvoort

Het ultieme doel van elke autoliefhebber is zelf racen op het circuit. Er zijn een hoop manieren om die wens in vervulling te laten gaan. Voor een hoop geld kun je bijvoorbeeld een supercar huren om traag achter een instructeur aan te tuffen. Maar neem van ons aan: je kunt beter hard gaan in een langzame auto, dan langzaam in een snelle auto. Dus pak vooral je eigen bak, zelfs als ie maar 50 pk heeft.

We zochten voor jou vijf manieren uit op waarop je zelf kunt racen, in je eigen auto, op diverse circuits in Nederland, België en Duitsland. Of om nog wat specifieker te zijn: Circuit Zandvoort, Circuit Assen, de Nürburgring, Circuit Zolder en het Circuit van Spa-Franchorchamps. Daar ben je voorlopig wel even zoet mee. Voor alle onderstaande opties heb je geen racelicentie nodig en soms niet eens een rijbewijs. Al kunnen we enige rijvaardigheid wel adviseren. En bedenk ook vooral dat schades – aan je eigen auto of aan andermans eigendom – voor eigen rekening zijn…

Zelf racen op Circuit Zandvoort

Porsche Sport Driving School Zandvoort
Porsche Sport Driving School Zandvoort

Bijna nergens anders ter wereld vind je een circuit als Zandvoort. De unieke lay-out dankt Circuit Zandvoort aan zijn ligging in de duinen. De hoogteverschillen maken het een uitdagend circuit. Bij Vrij Rijden kun je voor 35 euro een heat van 20 minuten rijden. Voor een tientje extra stapt er een instructeur bij je in – zeker een aanrader als je voor het eerst het circuit op gaat. Andere partijen zijn Driving-Fun en DF Trackdays.

TT Circuit Assen

TT-Circuit Assen in racegames
TT-Circuit Assen

Ook TT Circuit Assen moet je even afvinken van je lijstje als je in Nederland woont. Het circuit is vlak, maar dat betekent niet dat het makkelijker is. Een stel lastige bochten zal je voor een uitdaging zetten om het beste uit je auto te halen. Ook hier kun je terecht via Driving-Fun, DF Trackdays en Vrij Rijden.

Zelf racen op de Nürburgring

Mercedes-AMG GT R Pro karoussel
Mercedes-AMG GT R Pro door de Karussell op de Nürburgring

De Nürburgring is het bedevaartsoord voor elke autoliefhebber. Je moet er een keer geweest zijn. En als je zelf racen nog iets te link vindt, is het een prachtige plek om je ogen uit te kijken. Ter plaatse kun je een kaartje kopen voor de Touristenfahrten. Als je een auto hebt die de openbare weg op mag en je hebt een rijbewijs, mag je er zelf rijden, waarbij uiteraard wel enkele regels gelden..

Circuit Zolder

BMW M1 Procar Circuit Zolder (2018)
Filerijden kun je ook op het circuit doen

Circuit Zolder is een mooi circuit om je eerste meters te maken. De baan is vrij eenvoudig om te leren, maar kost flink wat tijd om volledig onder de knie te krijgen door de lastige chicanes. TrackTime, Skylimit Events, DF Trackdays, Driving-Fun en Vrij Rijden zijn partijen die circuitdagen organiseren op Circuit Zolder.

Circuit van Spa-Francorchamps

Circuit Spa Franchorchamp
Heet het hier nou wel of niet Eau Rouge?

Het mooiste aan zelf racen op het Circuit van Spa-Francorchamps is dat je – zonder te liegen – kunt zeggen dat je op een F1-circuit hebt gereden. En de volgende keer als de GP van België op televisie is, kun je de plekken aanwijzen waar jij bijna de mist inging. Het circuit organiseert een paar keer per jaar de Public Driving Experience waarin je met je eigen auto zelf mag rijden.

Vier heats (Spa noemt het runs) van 25 minuten kosten je 299 euro en je kunt ze vooraf bestellen op de site. In 2019 worden de dagen gehouden in april, mei, juni, juli, augustus en oktober. Handig om te weten: volbloed raceauto’s en slicks zonder profiel zijn niet toegestaan en het geluidsmaximum is 103 dB. Lange mouwen en lange broekspijpen zijn verplicht.

Er is een omweg om wat korting te pakken. Als je via het Britse Circuit Days boekt, betaal je omgerekend zo’n 430 euro en soms slechts 330 euro voor een hele dag circuitrijden. Tel uit je winst…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws