De combinatie Honda en elektrische auto’s is nog niet echt een geslaagde. De Honda e was een van de heetste auto’s van de autobeurzen in 2019. Iedereen keek ernaar uit en wilde er een kopen. Totdat Honda de prijs te hoog maakte en de actieradius te klein. Als de Honda e een film zou zijn, was het Hostage met Bruce Willis: magistrale aanloop, alles daarna is dramatisch. In plaats van heel veel EV’s ontwikkelen doet Honda iets anders: ze kondigen een auto op waterstof aan.
Jazeker, waterstof. Hoewel het idee net zo goed aanslaat als een Mercedes-AMG C 63 met een viercilinder, gaat Honda er stug mee door. Nee, niet zozeer met de viercilinder, maar met waterstof. Ze kondigen namelijk een nieuwe waterstofauto aan. Bijzonder is dat de auto al in 2027 moet verschijnen. Tevens zegt Honda dat het gaat om massaproductie.
Waterstofproductie voor nu vooral op kleine schaal
Tot nu toe is de productie van waterstofauto’s op kleine schaal gebruikelijk. Zo wordt de Toyota Mirai waterstofauto gemaakt in de Motomachi-fabriek, waar ze eerst de Lexus LFA produceerden. Maar de nieuwe Honda waterstofauto gaat in massaproductie. De brandstofcel die Honda daarvoor wil gaan gebruiken wordt aanstaande 19 februari onthuld op de H2&FC EXPO, die dat weekend in Tokio zijn deuren opent.
Wacht eventjes met het bestellen van tickets naar Tokio, want Honda zal op de H2&FC EXPO alleen de brandstofcel-module tonen, niet de auto waarin we deze kunnen verwachten. Honda kennende zal het een waanzinnig leuke auto worden, technisch doorwrocht, met een fraai uiterlijk en puike rijeigenschappen. En vervolgens met een torenhoge prijs en een ander nadeel, waardoor we hem allemaal massaal niet gaan kopen.
Honda en waterstof een nieuwe combinatie
Honda en waterstof vormen overigens totaal geen nieuwe combinatie. Sterker nog, Honda is een pionier als het aankomt op auto’s op waterstof middels een brandstofcel. Onder de naam Honda Clarity worden deze ook aan de man gebracht. Van 2008 tot en met 2014 kon je de Honda FCX Clarity rijden. We zeggen bewust rijden, want je mocht de FCX Clarity alleen leasen bij Honda, je kon hem niet kopen. Van 2016 tot en met 2021 was er een tweede generatie, maar dat was ook geen succes.
Lees ook: Hyundai-rijder krijgt offerte van 100.000 euro voor reparatie ix35 FCEV
Op dit moment kun je op deze manier alsnog in een waterstofauto van Honda rijden. Bij een select aantal dealers in Californië kun je namelijk een CR-V op waterstof leasen. In dit geval is het een plug-in hybride met elektromotor, accupakket en brandstofcel. Honda heeft alles eventjes afgekort waardoor je uitkomt op de naam Honda CR-V e-FCEV. Overigens is Honda tevens bezig met elektrische auto’s: die komen er volgend jaar aan.
Reacties