Als je een auto koopt, is het toch fijn om te weten dat je überhaupt kunt tanken. We vermoeden dat de beschikbaarheid van waterstof voor veel kopers toch wel een dingetje is, net als de kosten voor het plofwater en de prijs van een waterstofauto. Honda neemt nu de angst om stil te vallen een beetje weg door een waterstofauto te introduceren die je ook kunt opladen aan het stopcontact. Jazeker, de Honda CR-V e:FCEV is een plug-in hybride waterstofauto.

De volledig elektrische actieradius van de waterstof-PHEV is net geen 50 kilometer. Daarmee is het zeker geen volwaardige EV, maar het is een geruststellende gedachte om te weten dat je altijd thuis kunt komen – al duurt het misschien langer door een extra laadstop. Volgens Honda is de actieradius van de batterij perfect om de dagelijkse zaken te doen. Als je verder moet rijden, dan kun je in totaal 435 kilometer rijden met hulp van waterstof.

Onder de waterstof-PHEV van Honda zit geen verbrandingsmotor, maar een brandstofcel. Deze unit zet waterstof om in elektriciteit voor de batterij en de aandrijving is dus altijd elektrisch. De elektromotor tussen de voorwielen zorgt voor 176 pk en 310 Nm. Voor de liefhebbers: de batterij meet 17,3 kWh en er gaat 4,3 kilo waterstof in de tanks. Het totale gewicht van de Honda CR-V e:FCEV communiceert het merk niet, maar het ding zal wel iets wegen door de batterij en de brandstofcel.

De waterstof-PHEV is niet voor Nederland

Voorlopig kunnen alleen klanten in de Amerikaanse staat Californië de Honda CR-V e:FCEV leasen. Dat de SUV niet verkocht wordt, zegt misschien ook wel iets over de experimentele aard van de auto: aan het einde van de leasetermijn kan Honda ze allemaal terugnemen. Zo krijg je bijvoorbeeld geen verhalen van mensen die een offerte kregen van een ton voor de reparatie van hun waterstofauto.

De timing van de auto is opvallend, want het lijkt niet per se lekker te gaan met waterstof in Californië. Shell sluit de deuren van waterstoftankstations en Toyota gooit zijn waterstofauto in de uitverkoop. Maar wie weet is een waterstof plug-in hybride precies wat de waterstofrevolutie nodig heeft. Honda laat in het persbericht niet weten wat de waterstof-PHEV moet kosten per maand.

Reacties

  • Dave heeft op 28 februari 2024 geschreven:

    Hoe kan het dat je met een accu van 17,3 kWh toch maar 50 km puur elektrisch kunt rijden?
    Gevalletje “Lost in translation”?

    • Kokkie#33 heeft op 23 april 2024 geschreven:

      Gevalletje negatief interpreteren?
      Je kunt dit ook positief benaderen:
      Dit lijkt op:
      1) Bruto/netto capaciteit accu
      2) Realistisch bereik (Geen WLTP oid)
      3) Accu niet helemaal leeg rijden
      De keuze is aan u…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)