
Honda is een van de betrouwbaarste merken die je kunt kopen. Er gaat weinig stuk, maar als er wat kapot gaat, kun je een klein probleem hebben, want het nadeel van Japanse merken is dat onderdelen vinden nog best lastig kan zijn. Zeker als het gaat om modellen die in Nederland wat minder vaak verkocht zijn. Zoals de Honda NSX – ze zien je al aankomen bij de Honda-dealer als je aankomt voor onderdelen.
Daarom is er goed nieuws voor de liefhebber met een Honda NSX – elke NSX-eigenaar is automatisch een liefhebber – die op zoek is naar verse onderdelen. Honda gaat namelijk weer extra vervangingsonderdelen leveren voor hun supercar uit de jaren ’90. Daar zijn er weliswaar niet veel van gebouwd, maar het is wel typisch een Japanse auto die men bewaart en netjes houdt, in tegenstelling tot de gemiddelde modale middenklasser.
De NSX onderdelen zijn minimaal net zo goed als origineel, volgens Honda
Het zullen niet 100 procent originele onderdelen zijn, Honda spreekt namelijk over diverse leveranciers die onderdelen gaan leveren van fabriekskwaliteit. De onderdelen zijn volgens Honda minimaal net zo goed als de onderdelen die ze destijds zelf gebruikt hebben om de NSX in elkaar te schroeven. Goed nieuws: het is niet exclusief voor Japan, maar het programma voor de nieuwe NSX-onderdelen is wereldwijd.

De NSX is overigens niet het enige nieuwe model waar Honda nieuwe onderdelen gaat leveren. Ze hebben voor meer modellen aangekondigd weer onderdelen te gaan maken. Logischerwijs beginnen ze met de NSX, al is het alleen maar zodat we een mooie afbeelding van de NSX op de frontpagina kunnen zetten. Welke modellen het zijn, dat zegt Honda niet. Maar als het de Integra Type-R en S2000 zijn, zijn wij al erg blij.
Heel erg leuk allemaal, maar wat is er dan zo bijzonder aan die NSX?
Het kan zijn dat je 1990 hebt gemist. Supercars als Ferrari 328, Porsche 911 en Chevrolet Corvette waren zeker iconisch, maar niet zo goed als hun imago suggereert. De Honda NSX was een sensatie die op veel vlakken beter was dan de concurrentie. Daarbij kon je er ook gewoon mee rijden en bleef ie heel. Sinds de NSX paste Ferrari de ontwikkeling van haar auto’s aan, waarvan het effect rond 2000 zichtbaar was. Daarvoor vonden we het normaal dat supercars nukkig in de omgang waren en kapot gingen.
Lees ook: Zo kon deze mazzelaar voor een schijntje een Honda NSX kopen
Er is nog een reden waarom we er erg blij mee zijn dat Honda weer onderdelen gaat leveren. Veel NSX-en zijn ten prooi gevallen aan tuners en eigenaren die maar wat graag de auto wilde aanpassen. We zijn nu wel op het punt aangekomen dat een spoilerkit, supercharger-conversie, 19 inch-wielen en Paul Walker airbrush ietwat uit de mode zijn geraakt. Nu je oud genoeg bent, de fontanellen zijn dichtgegroeid en er weer iets van zuurstof in de hersenpan zit, kun je jouw NSX weer naar originele staat brengen.