Goed, het heeft langer geduurd dan de heerschappij van de dinosauriërs, maar eindelijk is hij dan onderweg: de nieuwe Honda NSX. Op de Detroit Motor Show laat Honda een concept onder die naam zien.
De geschiedenis kan nog wel eens een vloek zijn – geen bedrijf dat daar zo over kan meepraten als Honda. In 1994 kwamen de Japanners met de NSX, een sportauto die al voordat hij er was een legendarische status had. Dat niet alleen omdat Honda op sportief gebied nu eenmaal al een stevige naam had opgebouwd, maar vooral vanwege het feit dat toenmalig employée Ayrton Senna zich zeer nadrukkelijk met de ontwikkeling bemoeid had. Het resultaat was ernaar: de NSX was misschien niet de aller-, allersnelste auto van dat moment, maar er waren er nauwelijks die beter reden.
En dan moet er een opvolger komen. Er werd hard aan gewerkt, er kwamen concepts en prototypes, er zou een beul van een V10-motor in komen en er reden meer gecamoufleerde super-Honda’s op de Nürburgring rond dan het circuit bochten kent.
En toen besloot Honda opeens dat het allemaal anders moest. De kredietcrisis, milieu, bladiebla – Honda gooide het roer om, schrapte de deelname aan de F1, schrapte de NSX en stortte zich vier dingen: op groen, groen, hybride en nog eens groen. Dag liefhebbers, hallo eekhoorntjes. Het heeft ze, zeker in Nederland, geen windeieren gelegd; de saaiste auto die het merk ooit gemaakt heeft, de Civic Hybrid, ging als een kokendheet broodje over de toonbank.
Maar we zijn een paar jaar verder en het bloed kruipt: iemand bij Honda heeft ein-de-lijk bedacht ‘hybride’ en ‘sportauto’ elkaar niet per definitie hoeft uit te sluiten en jawel: daar is dan een concept voor een heuse nieuwe NSX. Niet met V10 dus, maar een V6-middenmotor die de achterwielen aandrijft. De voorwielen worden daarnaast aangedreven door twee elektromotoren, voor elk wiel één. in die configuratie wordt het ook makkelijker op een exacte manier de voorwielen in een bocht onafhankelijk van elkaar af te remmen danwel meer vermogen toe te dienen, wat spectaculaire gevolgen zou moeten hebben voor de wegligging en handling. De nadruk bij de ontwikkeling schijnt vooral gelegen te hebben op het in de klauwen houden van het gewicht, en ook dat komt het rijgedrag uiteindelijk ten goede. Volgens Honda wordt, geheel in lijn met de oude NSX, niet geprobeerd de snelste auto te maken, maar de best rijdende.
Details ontbreken nog volop (de concept moet een interieur en een motor ontberen), maar alle voortekenen duiden op iets bijzonder aangenaams – zelfs als de uiteindelijke auto maar half zo goed rijdt als deze concept car er uitziet, heb je het al over spektakel. Je kunt vast rustig beginnen met sparen, want het gaat nog zeker drie jaar duren voor de productieversie er is.
Reacties