Hèhè, nou nou, poeh poeh, daar is ie dan eindelijk. Ongeveer driehonderd jaar nadat de eerste concept-car werd onthuld, is dit hem dan eindelijk in zijn definitieve vorm: de nieuwe Honda NSX!

Eén van de redenen dat het zo lang heeft geduurd, is dat Honda halverwege het ontwikkelingsproces besloot dat de motorisering anders moest. Het werd geen V10, ook geen V8, maar een V6 met twee turbo's en drie elektromotoren: één voor elk voorwiel en één die het gat moet opvangen dat ontstaat als de turbo's nog niet op volle snelheid zijn. Over het exacte volledige vermogen wil Honda nog niets kwijt (laat staan over de prestaties), behalve dat het om 'meer dan 550 pk' zou gaan. Mag ook wel, als je het moet gaan opnemen tegen de Porsche 911 Turbo's en Ferrari 458 Italia's van deze wereld. 

Uiteraard speelt gewicht weer een wezenlijke rol bij de nieuwe NSX – er is dus veel gebruik gemaakt van aluminium, koolstofvezel en composietmaterialen. Honda claimt daarnaast het laagste zwaartepunt in de klasse van de NSX te hebben, ook niet onbelangrijk als je een beetje (on)fatsoenlijk de bocht door wilt. Bij dat laatste helpen ook een fors aantal elektronische systemen met fraaie namen als Super-Handling All-Wheel Drive, dat de gegevens van stuur, gaspedaal en dwarskrachten gebruikt om je vooral in de goede riochting te houden, Agile Handling Assist, dat het binnenste voorwiel afremt om je extra richting te geven en Integrated Dynamic System, waarmee je uit vier voorkeuzestanden kunt kiezen die helpen je auto aan te passen aan je rijstijl van dat moment. 

Vanaf deze zomer kun je de nieuwe NSX bestellen, naar alle waarschijnlijkheid heb je hem dan eind dit jaar in huis. 
 

Reacties

Meer van TopGear