
Ah, de auto die Ferrari een ding of twintig leerde. Hij werd gelanceerd toen de Italianen de 348 bouwden, een machine met een vreselijk weggedrag, een plakkerige transmissie, idioot dure servicebeurten en een algehele vijandigheid jegens de bestuurder. De Honda NSX was bepaald geen lastpost en werd in de vroege jaren negentig dus niet als een supercar beschouwd, en sommige snobs vonden dat hij een gebrek aan charisma had.
De Honda NSX bood geweldige ergonomie en goed zicht naar buiten. De specs boden meer dan alleen brute kracht: een aluminium carrosserie, een prachtige aluminium ophanging, ABS en tractiecontrole. Plus: de fenomenale VTEC V6. Met 278 pk was die ook destijds al niet al te sterk, wat je noopte om de titanium drijfstangen vaker naar hun limiet van 8.300 tpm te jagen. Lekker.
Totale productie van de Honda NSX
Van de NSX werden er in vijftien jaar tijd wereldwijd in totaal 18.000 verkocht. Van de 911 Carrera worden er elke paar maanden zoveel verkocht. Mensen weigerden veel geld te betalen voor een doorsnee Japans merk; de duizelingwekkende prestaties van Honda in de autosport waren niet genoeg om kopers te overtuigen.
Daardoor ontwikkelde Honda ’m amper door. Je kon ’m met een automaat bestellen (die minder leuk was omdat hij minder hoog in de toeren klom) en als targa. In 1997 kreeg hij een vermogensupdate, naar 300 pk, met dezelfde 3,2-liter motor. Geholpen door de handgeschakelde zesbak reed je in vijf seconden naar de 100 km/u. Een kleine facelift volgde in 2002. Gaandeweg zeefde Honda andere kleine makkes uit de NSX: overstuur in snelle bochten en z’n exorbitante achterbandenconsumptie werden bedwongen.
Omdat Honda’s eerste versie al zo goed en volwassen was, en omdat hij geen turbo heeft, zijn de meeste exemplaren niet al te zeer mishandeld door tuners. Het is echter geen makkie om er een op de kop te tikken: op het moment van schrijven staan er in Nederland precies nul te koop.
De ironie is dat de geschiedenis het gelijk van de Honda NSX heeft bewezen. Andere exotische sportwagens werden ook steeds verfijnder en bruikbaarder. De eerste Audi R8, die verscheen toen de NSX afscheid nam, had in feite ook de tweede generatie NSX kunnen zijn. De NSX bewees dat supercars geen onhandelbare krengen hoeven te zijn.
Wil je een Honda NSX kopen?
Spaar dan op z’n minst 80.000 euro. De automaat maakt minder toeren en schakelt minder vaak, maar is wel aanzienlijk goedkoper. Andere exemplaren zijn in de loop der jaren verrassend weinig in prijs gedaald. Wil je een Type R-versie importeren, neem dan maar twee ton mee
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Deze Honda (Acura) NSX Type S heeft een bijpassende aanhanger

Zo kon deze mazzelaar voor een schijntje een Honda NSX kopen

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
