
Ah, de auto die Ferrari een ding of twintig leerde. Hij werd gelanceerd toen de Italianen de 348 bouwden, een machine met een vreselijk weggedrag, een plakkerige transmissie, idioot dure servicebeurten en een algehele vijandigheid jegens de bestuurder. De Honda NSX was bepaald geen lastpost en werd in de vroege jaren negentig dus niet als een supercar beschouwd, en sommige snobs vonden dat hij een gebrek aan charisma had.
De Honda NSX bood geweldige ergonomie en goed zicht naar buiten. De specs boden meer dan alleen brute kracht: een aluminium carrosserie, een prachtige aluminium ophanging, ABS en tractiecontrole. Plus: de fenomenale VTEC V6. Met 278 pk was die ook destijds al niet al te sterk, wat je noopte om de titanium drijfstangen vaker naar hun limiet van 8.300 tpm te jagen. Lekker.
Totale productie van de Honda NSX
Van de NSX werden er in vijftien jaar tijd wereldwijd in totaal 18.000 verkocht. Van de 911 Carrera worden er elke paar maanden zoveel verkocht. Mensen weigerden veel geld te betalen voor een doorsnee Japans merk; de duizelingwekkende prestaties van Honda in de autosport waren niet genoeg om kopers te overtuigen.
Daardoor ontwikkelde Honda ’m amper door. Je kon ’m met een automaat bestellen (die minder leuk was omdat hij minder hoog in de toeren klom) en als targa. In 1997 kreeg hij een vermogensupdate, naar 300 pk, met dezelfde 3,2-liter motor. Geholpen door de handgeschakelde zesbak reed je in vijf seconden naar de 100 km/u. Een kleine facelift volgde in 2002. Gaandeweg zeefde Honda andere kleine makkes uit de NSX: overstuur in snelle bochten en z’n exorbitante achterbandenconsumptie werden bedwongen.
Omdat Honda’s eerste versie al zo goed en volwassen was, en omdat hij geen turbo heeft, zijn de meeste exemplaren niet al te zeer mishandeld door tuners. Het is echter geen makkie om er een op de kop te tikken: op het moment van schrijven staan er in Nederland precies nul te koop.
De ironie is dat de geschiedenis het gelijk van de Honda NSX heeft bewezen. Andere exotische sportwagens werden ook steeds verfijnder en bruikbaarder. De eerste Audi R8, die verscheen toen de NSX afscheid nam, had in feite ook de tweede generatie NSX kunnen zijn. De NSX bewees dat supercars geen onhandelbare krengen hoeven te zijn.
Wil je een Honda NSX kopen?
Spaar dan op z’n minst 80.000 euro. De automaat maakt minder toeren en schakelt minder vaak, maar is wel aanzienlijk goedkoper. Andere exemplaren zijn in de loop der jaren verrassend weinig in prijs gedaald. Wil je een Type R-versie importeren, neem dan maar twee ton mee
Meer van TopGear


Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Deze Honda (Acura) NSX Type S heeft een bijpassende aanhanger

Zo kon deze mazzelaar voor een schijntje een Honda NSX kopen

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

ARTA Mechanics Legavelo is een Honda NSX met veel koolstofvezel

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Deze Honda NSX had Ayrton Senna in privégebruik, nu kan hij van jou zijn

Je kunt nu een computermuis kopen in de vorm van je favoriete JDM-auto

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Deze Honda Integra werd gestolen, afgeschreven en herboren als snelste Integra ter wereld

Deze toffe Subaru Impreza 2.5 RS was van Ken Block en kan nu van jou zijn

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland
