De Honda Urban EV komt eraan en wij kregen een sneak preview van wat we in het interieur mogen verwachten. Op dat enorme scherm krijgen we plaatjes van het exterieur van de Honda Urban EV te zien. Spannend, want daar was nog niets definitiefs over bekend.
Waar normaal gesproken het stopcontact aan de zijkant of in het logo van de auto verwerkt zit, zit deze bij de Urban EV verwerkt in de motorkap. De auto heeft een andere uitstraling dan de conceptcar: van chagrijnig naar schattig. Honda volgt de trend van Audi en vervangt ook de buitenspiegels door camera’s. Inclusief kleine schermpjes aan weerszijden van het dashboard. We leven in de toekomst.
Van opzij gezien lijkt het ontwerp sprekend op het concept. Goed gedaan, Honda. Hoewel: tien punten aftrek voor de wielen. Die van de conceptcar, met ontelbare spaken, waren wellicht wat hoog gegrepen; maar tien magere spaakjes? Kom op Honda, jullie kunnen beter. Misschien zijn er optioneel dikkere velgen beschikbaar…
Het interieur van de Honda Urban EV
Het stuur ziet eruit alsof het al klaar is voor de productie. Honda zegt dat het nog een prototype is, maar met hendels van de Jazz en Civic en een knop voor de stuurverwarming ziet het er erg levensvatbaar uit. Nieuw bij Honda is de persoonlijke assistent. Nee, geen Siri zoals we van Apple gewend zijn, maar Honda’s eigen ontwikkelde PA. Bij BMW en Mercedes kun je gewoon ‘hé BMW’ of ‘hé Mercedes’ zeggen om je assistent te activeren. Zou dat bij Honda nu ook kunnen? ‘Hé Honda.’
Aan het knopje op foto 6 te zien biedt de Honda Urban EV je de mogelijkheid om met je passagier van scherminhoud te wisselen. Zo hoef je als bestuurder niet met gestrekte arm de andere kant van het enorme touchscreen te bedienen. Je drukt gewoon op de knop waardoor alle buttons naar jou toe komen.
Uiteraard heeft de Honda Urban EV de bekende zelfrijdende foefjes aan boord. Niet helemaal zo hoogstaand als Tesla’s Autopilot, maar met adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent kom je een heel eind.
Mysterieus knopje
Nee, niet de home-knop, maar die ene ernaast. Wat staat er nou? ‘R’? Een Honda Type R EV? Of staat er ‘R1’? We kunnen alleen maar speculeren wat dit mag betekenen. Maar misschien overhypen we het en kun je er gewoon het dashboardkastje mee openen.
Reacties