Of je nou de achtervolgingsscène uit Goldfinger wilt naspelen, wilt checken of de koeien in Zwitserland echt paarse vlekken hebben, de vlag van Zwitserland een grote plus vindt of gewoon een enorme zin hebt in een stel bochten; de Furkapas is de plek voor jou. Het is het net iets minder bekende (maar alsnog vrij bekende) alternatief voor de Stelviopas. Je rijdt er vanuit het midden van Nederland ongeveer in negen uur naartoe.

Zo hier en daar komen foto’s voorbij op de bekende sociale kanalen van een hotel midden op de Furkapas. Het fotogenieke Hotel Belvédère dat in 1882 gebouwd werd te midden van de vele haarspeldbochten was ooit een drukbezocht etablissement. Toeristen kwamen vooral om de Rhônegletsjer die strak langs het hotel lag te bekijken en om de natuurlijke ijsgrot te bezoeken, waarvan de ingang overigens nog elk jaar uitgehakt wordt. Door de jaren heen trok de gletsjer zich steeds verder terug, net als het bezoek aan het hotel.

Sinds 2015 is Hotel Belvédère gesloten voor bezoekers. Voor de ramen timmerden de verhuurders houten planken en sindsdien is het een spookachtig aangezicht. Tof om eens te bezoeken, maar misschien nog toffer als investering. Volgens de laatste nieuwsberichten zoeken de eigenaren nog nieuwe huurders. We hebben werkelijk geen idee hoe het er vanbinnen uitziet na al die jaren, of wat het kost, maar je kunt om beurten uit het raam hangen om je reisgenoot langs te zien, eh, rijden. Misschien zijwaarts. En met veel rook.

Over de Furkapas

De Furkapas ken je misschien wel uit de bekende scène uit Goldfinger. In de film uit 1964 rijdt James Bond voor het eerst in de Aston Martin DB5. Het hotel én de gletsjer zijn goed te zien in een van de scènes. De pas was in de jaren zestig niet volledig geasfalteerd. In totaal is de Furkapas 31 kilometer lang met twaalf haarspeldbochten. Je zou er zo’n 40 minuten over doen om de pas te rijden, afhankelijk van je tempo.

Reacties

  • Diederik heeft op 24 augustus 2020 geschreven:

    De Furkapass… één van de mooiste passen van Zwitserland. Kom er al jaren als vrijwilliger bij de toeristische stoomtrein die parallel aan de autoweg loopt. Het hotel is al jaren gesloten helaas, naar het schijnt is het erg verouderd en zou het voor vele miljoenen moeten worden gerenoveerd om weer aan de huidige hygiëne- en brandveiligheidseisen te voldoen. En voor een hotel in een lawinegebied wat maar 3 tot 4 maanden per jaar open is loont dat natuurlijk niet. Ik ken hem vrij goed, in 40 minuten de pas over red je alleen met een motor of stevige auto én als er niet teveel verkeer is. Dat laatste kun je in de zomer wel vergeten overigens.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear