In de jaren ’60 lanceerde verhuurbedrijf Avis een openhartige reclamecampagne waarin ze toegaven dat ze niet de grootste speler waren, maar dat ze daarom beter hun best deden. De ‘We Try Harder’-campagne bewijst dat eerlijkheid het beste beleid is. Ook de grote baas van Ford is heel eerlijk over de beperkingen van elektrisch rijden in de VS.

Jim Farley stapte in een Ford F-150 Lightning voor een roadtrip van Silicon Valley naar Las Vegas. Onderweg stuitte hij op wat laadproblemen. Op Twitter (wat we nog even weigeren X te noemen) noemt hij de issues een ‘reality check’. Hij zegt dat ze veel leren door zelf te ervaren welke problemen de klanten met de elektrische auto’s tegenkomen.

Nog geen toegang tot het Supercharger-netwerk

‘Het laden is best uitdagend’, geeft de CEO toe. Hij stopte bij een laadpaal in Californië waar hij slechts 40 procent lading kreeg na 40 minuten. Dat schiet niet op bij een roadtrip. In de buurt staan ook Superchargers van Tesla, maar daar kon de Ford op dat moment nog niet laden. En dan is de westkust van Amerika nog een van de betere plaatsen om elektrisch te rijden in de VS.

Een van de oplossingen die de baas noemt is een samenwerking met Tesla. Zo zijn ze bezig om ervoor te zorgen dat Ford-klanten kunnen laden bij de ruim 12.000 Superchargers van Tesla in de VS. In Nederland kunnen ‘vreemde merken’ al laden bij de palen van Tesla. Naast een samenwerking met Tesla wil Ford bij de eigen dealers ook snelladers neerzetten.

Reacties

  • Piotr heeft op 18 augustus 2023 geschreven:

    Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik blij dat die Maarten niet mijn centjes beheert. Die gelooft echt alles en zou zeker ook in de praatjes van bijvoorbeeld Palminvest getrapt zijn. Enige realiteitszin is er niet bij en dat is de basis van verstandig beleggen.

    • Maarten heeft op 25 augustus 2023 geschreven:

      “Enige realiteitszin is er niet bij en dat is de basis van verstandig beleggen.”.

      Ach, ik ben veel beter op de hoogte, het is mijn werk ook om precies te weten wat er speelt. Zelf als eens een financieel (jaar)rapport gelezen Piotr?

      Ik was in 2016 (ook al) voor gek uitgemaakt door mijn toenmalige collega’s (afdeling Finance, laat dat even duidelijk zijn) dat ik toen dacht dat bitcoin een verstandige belegging zou zijn omdat ik de fundamenten en toekomstige waarde heel duidelijk zag en de rest gewoon alleen naar vandaag keek en een speculatief muntje zag dat je niet kon aanraken en alleen gebruikt werd door “criminelen”. Kreeg ook het advies eens een boekje te lezen van Beertje, vol met klassieke economische gedachtes. (De ironie..)

      1 bitcoin was toen +/- 450 euro.
      Nu is het grootste investeringsfonds ter wereld (blackrock) ze aan het opkopen en ben ik de lachende derde.

      Ark invest hun grootste holding is trouwens Tesla, had je dat al gelezen?
      Maargoed wat weten die nou, dat zijn overduidelijk amateurs. De echte belegging experts zitten hier op topgear anderen te vertellen dat Tesla een zinkend schip is.

      Denk nog maar eens aan mij (Maarten zonder “realiteitszin”) terug als een aandeel Tesla straks op 1000 euro staat als we terugkijken op de gigantische vraag naar de model 3, cybertruck einde 2023.

      Het wordt lachen, geloof me.

      Reageer
    Reageer
  • Hahahajja heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

    De man heeft 1x een uitspraak gedaan die in het evangelie van Maarten past dus krijgt hij van onze Jehova een heiligverklaring. Als het niet zo zielig was, was het te grappig geweest.

    • Gerald heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

      Klassieke CEO taal: wijs naar de new kid on the block om sense of urgency te bereiken in de eigen organisatie. De verkoopcijfers van de S en X of liever het gebrek er aan laten al zien dat Tesla links en rechts ingehaald wordt door de gevestigde namen.
      Bij de Tesla fans worden dit soort woorden als legitimatie gezien maar in realiteit kan je er niet zoveel achter zoeken. Het feit dat de Tesla fans dit steeds aanhalen zegt waarschijnlijk meer over hun zorgen over de toekomst van Tesla in relatie tot de verkoopproblemen bij de S en X en de puinhoop die Musk maakt bij X wat ongetwijfeld effect zal hebben op Tesla.

      • @Gerald heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

        Tesla indeed seems to struggle. From investors.com:

        Tesla has slashed prices worldwide multiple times in 2023, putting pressure on gross margins. In the second quarter, Tesla reported total gross margins came in at 18.2%, down from 19.3% in Q1 and a decline of 682 basis points vs. last year.

        As a comparison: VW’s current gross margin is at 19.7%, Mercedes at 21.7% and Toyota at 19.6%.

        • Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

          Hello, thank you for your message expressing concerns about the declining margin figures within Tesla.

          After reviewing your mentioned numbers, it appears that you might be interchanging gross margin and operating margin figures among the different brands.

          It’s important to note that operating margin and gross margin are distinct metrics.

          For a more complete evaluation of a company’s cost efficiency, focusing on the operating margin is recommended. Operating margin represents the gross margin minus all indirect production costs, making it consistently lower than the gross margin.

          If you’re interested in comparing different car manufacturers based on this metric, I suggest visiting the website provided below. In the second half of 2023, companies like Ferrari and BMW outperformed Tesla in this key performance indicator (KPI). However, the brands you mentioned did not fare as well at all.

          If you need further assistance, please dont hesitate to ask, always happy to help.

          https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-ranked-by-operating-margin/

          • Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            @ Theo Bovenkerk
            “De ene keer zeg je dat Tesla veel hogere marges per auto’s maakt (= gross margin) en de andere keer is de operational margin opeens veel belangrijker.” .

            Dat is niet opeens belangrijker. Dat zeg ik toch nergens? Waarom spreek je me daar op aan?

            “Ergens zit er een verschil ten opzichte van de door Kees genoemde andere bedrijven, want die maken op alleen het bouwen van de auto meer winst.”

            Zij (enkele) maken relatief meer winst over hun blended (!) sales. Tesla’s marges bereiken ze op 100% EV’s.
            Ondanks dat ze perse price parity wilden bereiken met ICE auto’s en daarom de prijzen hebben verlaagd.

            “Daarnaast deel ik je mening over het belang van gross margin vs. operational margin in deze industrie en zeker ten aanzien van de positie van Tesla niet.”

            Enige wat ik zei was dat operational margin een goede indicator is van de capaciteit om efficiënt kunnen produceren. Dat is feitelijk waar of je nou kartonnen dozen of vrachtwagens in elkaar sleutelt, denk dat je dat wel met me eens bent.

            Ik heb nooit gezegd dat enige marge cijfers alleen voldoende informatie geeft om te bepalen hoe het financieel gezien met een bedrijf gaat. Daarvoor kijk je naar het portfolio, de verkoop forecast, de schuldenposities, de liquide middelen enz enz. Vooral in de laatste 2 factoren doet Tesla het extreem goed. Bijna nihil vreemde schulden en heel veel eigen geld (23 miljard) beschikbaar als werkkapitaal.

            Zoek maar eens uit hoe groot de schuldenlast is van VW in relatie tot de omzet. Je schrikt je rot.

            Tesla kiest bewust voor lagere marges om de utilisatie van hun fabrieken optimaal te houden en aantallen in de markt te zetten ten koste van directe concurrenten. Ja, de winst per auto is afgenomen maar de sales aantallen laten nog elk jaar (!) exponentiele groei zien, resultaat is een grotere absolute groei in cash flow ondanks lagere marges per auto. Dit uiteraard ten koste van de EV marges van de rest.

            Vergis je niet, de marges die legacy brands nu rapporteren zijn blended, Ford is de enige die in zijn financiële rapportages EV modellen apart benoemd en daar kwam uit dat ze extreem negatieve marges draaien op hun EV’s. Vrij problematisch als je je beseft dat de trend is dat er een steady verschuiving zal plaatsvinden van ICE naar EV en hun cashcow, de “ICE” zal opdrogen.

            Begrijp me niet verkeerd, ik leg uit hoe ik kijk naar de situatie en hoe ik denk dat de bedrijven zich onderling verhouden. Als jij andere opvattingen hebt over de situatie dan is dat helemaal prima 😉

          • Theo Bovenkerk heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            Je bent niet echt consistent Maarten. De ene keer zeg je dat Tesla veel hogere marges per auto’s maakt (= gross margin) en de andere keer is de operational margin opeens veel belangrijker. De hogere marges per auto kloppen in ieder geval niet.

            Daarnaast deel ik je mening over het belang van gross margin vs. operational margin in deze industrie en zeker ten aanzien van de positie van Tesla niet. Als je nieuw bent in een markt, moet je hogere marges maken want dat geeft aan dat jij meer rek hebt dan bestaande spelers. Als je dat niet hebt, geef je als nieuwe partij wel meer risico’s maar heb je niet meer winstpotentieel. Je moet dus hogere gross margins hebben om aantrekkelijk te zijn voor investeerders. Tesla zat relatief hoog met de gross margins, maar sinds ze met de kortingen zijn gaan gooien, zitten ze juist lager. Dat ze kortingen nodig hadden om de verkopen op peil te houden en daardoor achterlopen in plaats van voorlopen, is wat mij betreft een zeer slecht teken.

            Dat bij Tesla de operational margin relatief gezien beter is dan de gross margin, laat zien dat ze een relatief lean georganiseerd bedrijf zijn en dat past ook bij de fase waar ze in zitten. Dat is gunstig voor korte termijn profitability, maar kan een probleem zijn naar de toekomst. Hoeveel aandacht is er bijvoorbeeld voor kwaliteitsborging, infrastructuur, etc.? Ergens zit er een verschil ten opzichte van de door Kees genoemde andere bedrijven, want die maken op alleen het bouwen van de auto meer winst.

          • Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            Hallo Kees,

            Dat zijn gross margins, niet operating margins.

            Heb het verschil tussen beide uitgelegd ( !! ) en een link toegevoegd.

            Nog even kort:

            “operating margin” is de “gross margin” MINUS de operationele kosten.
            De operating margin is daarmee een betere indicator op de winstgevendheid dan de gross margin.

          • Kees heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            Om een eerlijke vergelijking te maken heb ik de getallen zelf opgezocht. Ik denk dat jij dingen verwart Maarten. Deze getallen liegen in ieder geval niet.

            Tesla 18,19%
            https://ycharts.com/companies/TSLA/gross_profit_margin

            VW 19,64%
            https://ycharts.com/companies/VWAGY/gross_profit_margin

            Mercedes 23,42%
            https://ycharts.com/companies/MBGAF/gross_profit_margin

            BMW 19,16%
            https://ycharts.com/companies/BMWYY/gross_profit_margin

            Toyota 19,56%
            https://ycharts.com/companies/TM/gross_profit_margin

          Reageer
        • Hendrik van Wegen heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

          Mijn beleggingsadviseur heeft me al verteld om Tesla te mijden. Volatiele koersen, een losgeslagen CEO, constante vertragingen bij nieuwe modellen en teveel korting nodig om marktaandeel in stand te houden. Dat betekent echt niet dat het in één keer klaar is, maar het geeft wel een risicoprofiel waar hij zich niet aan wil wagen.

          • Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            @ annoniem

            Je post wat links waarvan sommigen al maanden oud zijn en beredeneert dat dit bewijs moet zijn van het verlies in vertrouwen in Tesla. Katie Woods koop en verkoopt continue aandelen uit haar portfolio. Ze bespelen de markt, dat is hun werk. Winst nemen, afwachten en weer inkopen.

            Op dit moment (17-08) is Tesla nog altijd de grootste ( !! ) holding in hun hele aandelen pakket:
            “Tesla is still the top holding in ARK’s Innovation ETF, with a 10.67% weight”

            Ze hebben meer winst genomen door aandelen Nvidia en google te verkopen. Dat is business as usual, dat is letterlijk hun core business.

            Het is mij wel duidelijk dat je 100% zeker bent dat Tesla binnenkort ineens zal storten. Ik waarschuw je, er zijn er velen zoals jou voor je geweest. Sterker nog, er zijn experts die zo zeker van hun zaak waren dat ze een speciaal anti Tesla fonds hadden opgericht waarin mensen konden investeren om geld te maken op de snel komende ondergans van Tesla.

            1 keer raden hoe dat is afgelopen, heel, heel extreem veel verlies voor alle betrokkenen.

            https://finance.yahoo.com/m/b2f5215f-2408-3105-8b77-6fa6cf82e3a7/anti-tesla-etf-set-to-close.html

          • @maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            Maarten, je hebt weinig begrepen van hoe investeerders denken en werken. Daarom een toelichting van iemand die zich hier daarwerkelijk mee bezig houdt en niet met een roze bril herhaalt wat het opperhoofd influistert.

            FSD = Autopilot is een scam. Een beta product dat op de maatschappij getest wordt met tientallen doden als gevolg. Als investeerder een mega-risico want de kans op rechtzaken die miljarden kunnen kosten is in de VS levensgroot. Omgekeerd is de kans dat dit ooit in alle omstandigheden foutloos gaat werken nagenoeg nihil volgens vele experts en daarmee is het hele verhaal over de geldprinter aanzetten luchtfietserij. Op het moment dat iemand over een geldprinter begint, zou je met logisch nadenken al beter moeten weten.

            Powerwall is leuk en aardig maar stelt in omzet en impact niets voor ten opzichte van de grote getallen uit de autoindustrie. Daarnaast zijn er talloze alternatieven en is de techniek te simpel om hier een lange-termijn onderscheidend business model van te maken.

            “zal een robot taxi opzetten”, ja vast, met die FSD die nooit gaat komen en dan ook nog eens partijen die al jaren actief zijn er zo uitschuiven. Nog eentje in de categorie luchtfietserij.

            Fabriek in India? Wordt sinds 1 maand over gespeculeerd. Gaat nog vele jaren duren voor die er staat, als die er al komt.

            Update model 3 met kostprijsreductie van 50%? Ben je echt niet in staat om enig kritisch vermogen op te brengen richting de promotie taal van Tesla? Dat geloof je toch zelf ook niet?

            Tesla Semi die 5 jaar vertraagd is, Tesla Bus die nog 5 jaar gaat duren, Tesla bot??? Nee, denk je werkelijk dat je daar als investeerder nu serieus geld op gaat inzetten? Misschien heeft Gaston nog een paar loten van de Postcodeloterij over. Dan heb je nog meer kans op rendement succes.

            Dan een diepzinnige regel over extreme potentiele groei. Als je bij Gaston die loten haalt, heb je ook kans op extreme potentiele groei. In dat opzicht heb je gelijk. Tesla is geen gewoon autobedrijf. Het is eerder een piramidespel als je kijkt naar de macrocijfers ten opzichte van de kapitalisatie. Dat is ook waar Musk goed in is: pump and grow. Maar zelfs mensen die heel goed zijn in iets, zijn niet goed in iets anders. Musk is goed in het laten groeien van organisaties tegen een disruptive visie. Musk is absoluut niet goed in het managen van een grote corporate organisatie, wat Tesla inmiddels ook is. Zie PayPal waar hij er uitgegooid is. Zie Tesla. Zie Twitter.

            Er is een reden waarom grote beleggers als Cathie Wood en Sergey Brin Tesla stock aan het dumpen zijn.
            https://www.investors.com/news/cybertruck-rally-triggers-cathie-wood-tesla-stock-dump-ahead-of-q2-earnings/
            https://observer.com/2023/04/google-sergey-brin-sell-tesla-nonprofit/
            Er is een heel andere reden waarom Musk dit zelf ook doet en die komt weer direct bij zijn puinhoop bij Twitter vandaan:
            https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/elon-musk-sells-billions-tesla-stock-1234647923/

            Maar, als jij wil gokken op Elon, dan moet je dat vooral doen. Wees dan niet verrast dat de piramide in elkaar klapt, want dat gebeurd nu eenmaal vroeg of laat met een piramidespel. Zoek maar eens op Bernie Madoff, ook iemand waarvoor zijn volgelingen door het vuur gingen. 😉

          • Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:

            Snap ik.
            Maar ik vermoed dat je beleggingsadviseur Tesla nog ziet als een autobedrijf. Hence zijn kijk op bewegingen in het verleden (de gerealiseerde marges). Voor een belegger (ik ben financieel analist) is het dikwijls beter te kijken naar de toekomst. Wat zijn de vooruitzichten. Stel dat Tesla FSD nou eindelijk eens uit beta kan halen en officieel kan gaan verkopen als een goed en goedgekeurd product, dan zijn alle reeds verkochte tesla’s ineens geschikt voor deze update. Dat is potentieel x miljoen keer 7000 euro omzet met een marge die je alleen ziet bij softwarebedrijven (tegen de 100% aan. Dat is letterlijk de geldprinter aanzetten). En daarna kunnen ze de techniek in licentie uitgeven aan andere merken.

            Naast FSD investeert Tesla ook heel veel in energie. Iedereen die een powerwall (hier nog niet te koop helaas) koopt kan zich via de app aanmelden om automatisch stroom te leveren als de netbeheerders dat nodig hebben en de thuisaccus laden wanneer er overschot is. Zo is Tesla de grootste virtuele energie provider ter wereld en dit zal enorm blijven groeien.

            Daarnaast zal Tesla een robot taxi dienst (als Uber) opzetten en uiteindelijk uber waymo etc uit de markt drukken.

            Daarnaast komt Tesla met een model 2 (bouw in India) en zal de model 3 Highland revisie die binnen enkele maanden verkocht gaat worden de productie kosten met 50 % verlagen, wat tot een enorme marge verbetering zal leiden.

            Ze zijn ook bezig met de Tesla Semi, er komt een Tesla bestelbus en ze zijn bezig met de Tesla bot.

            Zoals je ziet, ligt er extreem veel potentiële groei in het verschiet en moet je niet naar Tesla kijken als een regulier autobedrijf.

            Musk.. ja wat zal ik ervan zeggen. SpaceX en Tesla zijn onder zijn leiderschap dat wat ze vandaag zijn. Hij is extreem capabel, intelligent maar ook onbegrepen en een rare kwast.

            Maar; don’t bet against Elon 😉

          Reageer
        • Huh? heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

          Wij lezen hier altijd dat Tesla veel hogere marges zou hebben dan de gevestigde orde. Zit iemand ons voor te liegen?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 16 augustus 2023 geschreven:

    Jim krijgt veel respect momenteel omdat hij uit de klassieke CEO rol stapt en de kracht van Tesla erkent in plaats van praatjes aan de aandeelhouders verkopen dat er plannen zijn om Tesla van de troon te stoten met X nieuwe modellen en Y miljoenen toekomstige autoverkopen (GM bijvoorbeeld).

    Hij doet me ergens wel denken aan Herbert Diess die intern bij VW ook hamerde op het feit dat Tesla beter doet en dat VW sneller zal moeten gaan lopen. Uiteindelijk was deze publieke openheid waarmee hij een sense of urgency probeerde te kweken binnen zijn bedrijf, politiek gezien zijn ondergang en besloot de familie Porsche hem te vervangen voor iemand die ze liever aan het roer zien en weer praat “vanuit de kracht van de VW groep”. De kracht die zich nu overigens uit in een samenwerking met het Chinese Xpeng om hun platform in licentie te mogen nemen maar dat terzijde.

    “Diess told anyone who would listen that Tesla was “paving the way” and “good for the industry”. He was effusive in his praise of Musk’s achievements, even inviting the world’s richest man to lecture a hall full of VW managers and attempting to mimic his social media use.

    Those efforts were brought to a screeching halt when, at the request of the Porsche-Piëch clan who remain VW’s largest shareholders, the company’s supervisory board held an extraordinary meeting and agreed to defenestrate Diess with almost immediate effect.”

    Samenvattend, ik hoop dat Jim nog lang de eindbaas blijft bij Ford.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)