Als jij nu de langste tuinslang ooit aan de uitlaat van je auto hangt en het uiteinde ergens over de grens legt, dan zal niemand geloven dat je auto zonder uitstoot is. Dat is bij elektrische auto’s net zo: er komt genoeg CO2 vrij bij de productie van de auto en de stroom, maar gewoon niet lokaal. Hoe langer een accu dus meegaat, hoe beter zo’n EV echt is voor het klimaat. Goed nieuws dus: de toekomstige accu’s van Volkswagen moeten minimaal 500.000 kilometer mee kunnen gaan.

Net als bijna alle automerken is Volkswagen heel druk bezig met de ontwikkeling van de solid-state batterij. Deze accu’s hebben een hogere energiedichtheid, waardoor je minder batterij nodig hebt voor dezelfde actieradius. Dat kost allemaal weer minder grondstoffen en met wat geluk is de batterij ook goedkoper. De solid-state batterij in kwestie komt van de Amerikaanse startup QuantumScape, dat weer samenwerkt met Volkswagen.

De nieuwe batterij van Volkswagen is maandenlang getest

In laboratoriumtesten bevestigde VW dat de batterij na 1.000 laadsessies nog 95 procent van de capaciteit overheeft. Elke laadbeurt zou goed zijn voor 500 tot 600 kilometer actieradius. De test duurde enkele maanden. QuantumScape zegt niet op de hoogte te zijn van een andere batterij die zo goed zijn capaciteit behoud na zoveel laadsessies.

Wanneer kan ik een solid-state accu van Volkswagen kopen?

QuantumScape zegt dat er nog meer werk verzet moet worden voordat de accu in productie kan. Een exacte datum is er dus niet. Wel gaat het bedrijf nu aan de slag met Volkswagen om te kijken hoe ze de batterij zo snel mogelijk ‘naar de markt’ kunnen brengen. Zullen ze eerder zijn dan Toyota met de accu die in 10 minuten met 1.200 kilometer kan worden opgeladen?

Reacties

  • Sylvain Goossens heeft op 25 april 2024 geschreven:

    De auto met een moderne diesel motor is nog steeds de beste.

    Reageer
  • CAS heeft op 5 januari 2024 geschreven:

    Ik kan me voorstellen dat als je 500.000 km heb gereden dat je toch gauw 15 jaar bezig ben. Wat ik er mee wil zeggen dat zo’n test van enkele maanden toch in een schril contrast staan met 15 jaar, de tijd en dus het verouderingsproces zal toch ook invloed uitoefenen op zo’n batterij.

    Reageer
  • Maarten heeft op 4 januari 2024 geschreven:

    Oké, dan heb je na 500.000KM nog steeds 95% van de accu. Maar wat heb je eraan?
    De gemiddelde auto wordt met 300.000 km gesloopt.

    Je hebt meer aan een accu die goedkoop is, sneller kan laden, sneller kan ontladen, minder zeldzame aardmetalen gebruikt, hogere energiedichtheid heeft.

    Een huidige en simpele LFP accu kan nu al duizenden cycles aan (dat is een miljoen KM)

    • @maarten heeft op 5 januari 2024 geschreven:

      Bij 300k zijn tegenwoordig alleen slecht onderhouden auto’s op.

      Vanuit de praktijkervaringen weten we dat bepaalde Amerikaanse fabrikanten vaak al moeite hebben om hun accu’s en elektromotoren meer dan 100k te laten halen. Bijvoorbeeld dat artikel hier over iemand die in 1.9mln km iets van 12x een nieuwe accu en/of motor nodig had.

      • maarten heeft op 5 januari 2024 geschreven:

        True @ annoniem,

        Moderne auto’s gaan langer mee, helaas is de gemiddelde (want daar had ik het over) leeftijd van ons autopark erg hoog.

        De laatste generatie EVs gaan inderdaad erg lang mee, zie bijvoorbeeld deze model 3 uit 2018, 500.00 KM met de originele motors, originele accu (68% capaciteit resterend, oftewel 340KM) en originele remmen. (dit met relatief veel superchargen).
        https://x.com/IovePianoBlack/status/1551585557746262018?

        De Accu waar ik het specifiek over had, een LFP accu gaat nog veel langer mee dan de accu in de oudere model 3’s zoals hierboven.

        Auto’s die deze LFP accu hebben momenteel :

        Model 3 en Y (RWD), MG ZS, BYD Atto 3, 2024 model van de Ioniq 3, Volvo EX30 en nog wat minder bekende Chinese modellen. LFP is goedkoper, veiliger, gaat langer mee en bevat geen cobalt.

        • piet heeft op 8 januari 2024 geschreven:

          ss batterij : minder exotische grondstoffen, hogere energoedichtheid (mjinder gewicht bij zelfde lading, daarom ook zuiniger) minder brandgevaarlijk. grotere range kortere laadtijd 10 min van 20 naar 80%
          bye bye Tesla

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Niels heeft op 5 januari 2024 geschreven:

      De gemiddelde auto is dan ook op, elektrische auto’s hebben veel minder onderdelen die slijten.
      Dus kan het interessant blijven, zeker voor de tweedehands markt. Nu zijn tweedehands EV’s met een actieradius van 300-400 nog veel te duur (25k voor een simpele hatchback).

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear