Het autorijden in Nederland is blijkbaar nog niet duur genoeg op het moment. Zelfs met de huidige coalitie schijnen de kosten de pan uit te rijzen. Er is niet voldoende geld om de huidige wegen te onderhouden en nieuwe wegen aan te leggen. In plaats van de arme dieselrijder nog zwaarder te belasten, is er een nieuwe plan: tolwegen als alternatief voor rekeningrijden.

Dat laat de minister van verkeer aan infrastructuur weten aan BNR. Daar legt de minister uit aan de aimabele presentatoren met zalvende stem dat tolwegen diverse voordelen. In Nederland praat men al tientallen jaren over rekeningrijden. Tot nu toe is er geen minister geweest die het daadwerkelijk erdoor heeft weten te krijgen. Het probleem – volgens Barry Madlener – is dat rekeningrijden op papier een goed concept is, maar lastig uitvoerbaar.

Tolwegen zijn goedkoper en makkelijker in te voeren dan rekeningrijden

Voor rekeningrijden moeten alle auto’s voorzien worden van GPS-kastjes om je te volgen. Daarnaast is er een compleet ambtelijk apparaat nodig om het te monitoren en het geld te innen. Tolwegen in plaats van rekeningrijden is een stuk goedkoper en bijna net zo effectief. Er worden voorbeelden gegeven van hoe het eraan toe gaat in andere landen. Tolwegen zijn geen nieuwe uitvinding, natuurlijk. Er zijn voldoende Europese landen waar het al jaren werkt.

Veelal is er wel een goedkopere optie om langzamer op slechtere wegen te rijden, maar voor die mooie brede Autostrada of Autoroute dien je dan te betalen. Het is nog niet duidelijk hoe het ingevoerd gaat worden in Nederland. Volgens Madlener mogen private partijen als pensioenfondsen zich aanmelden. Die investeren dan in de wegen waar dan de beter bedeelde Nederlanders overheen kunnen razen in hun premium leaseauto.

Hoe zit het dan met de wegenbelasting?

Waar die wegen gebouwd moeten gaan worden, is nog wel een goede vraag. Een antwoord is er niet echt, behalve dat de minister ‘niet direct nee zegt’ tegen tolwegen in plaats van rekeningrijden. Het is op zich wel heel raar. Alle autobezitters in Nederland betalen namelijk ook gewoon motorrijtuigenbelasting. Dat is ooit in het leven geroepen om het onderhoud en aanleg van wegen te kunnen bekostigen.

Lees ook: We gaan toch niet rekeningrijden in 2030 (en dat gaat veel geld kosten)

Binnenkort gaan ook eigenaren van elektrische auto’s ook wegenbelasting betalen. In dat opzicht is het vreemd dat dat dus niet voldoende is. Of het moet zo zijn dat het geld van de MRB ergens anders naartoe gaat. Een andere oplossing is om in petto te gaan wonen. De minister heeft daar namelijk 17 projecten gepland voor het verbeteren van de weg. Dus op het moment dat er geld beschikbaar is, komen daar de wegen als eerste.

Reacties

  • PVV is KUT heeft op 27 september 2024 geschreven:

    Alles beloven niets waarmaken weg met Wilders!!!

    Reageer
  • Mark heeft op 27 september 2024 geschreven:

    Tolwegen wat een ontzettend dom idee. Veroorzaakt onnodig verkeershinder. Als er iets is wat ik verwacht was niet meer tegen te komen in de huidige tijd was het wel een tolweg.

    Reageer
  • Mk heeft op 27 september 2024 geschreven:

    Wat een kul weer, als er ergens geld te halen is is het wel bij de overheid zelf! Als die heren en dames is ons kabinet nou eens eindelijk besluit om eens te “investeren” in een efficiëntie binnen alle ministeries. Uit eigen ervaring gezien hoeveel geld daar over de balk gesmeten word en dus te halen is. Ik ben ervan overtuigd dat er geen enkele belastingverhoging in enige vorm nodig is en dus ook niet dit soort idiote ideeën!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)