Er zijn dagen dat we verlangen naar die goeie, ouwe tijd. Autoproducenten gaan uit milieuoverwegingen steeds vaker over op alternatieve, schonere motoren. En dat is goed. Maar ook in de racerij lijkt het tij te gaan keren. Over een paar jaar zien we louter elektrische voertuigen voorbij zoeven en kunnen we alleen maar dromen van het knetterharde motorgeluid en de geur van verbrande benzine.
 
Zo heeft Audi en Peugeot enkele jaren geleden de overstap gemaakt naar een dieselmotor (met roetfilters) in de lange afstandraces. In 2006 won de Audi R10 TDI als eerste dieselauto ooit de 24 uur van Le Mans. Ook Peugeot boert goed met zijn 908 HDi FAP. Maar de ontwikkelingen zetten zich voort. En jawel hoor, de hybride-technologie lijkt de racerij te gaan bestormen. Zij het nog mondjesmaat. Zo boekte Toyota vorig jaar al met een benzinehybride Supra HV-R de eindzege in de 24-uursrace van Tokachi in Japan. Nu kondigt ook Peugeot aan dat ze volgend jaar met een hybride-variant van de 908 diesel naar Le Mans afreizen. Laten we hopen dat het daar bij blijft in de racerij. Volledig elektrisch zou de doodsteek betekenen. Of zouden ze dan met speakers het motorgeluid gaan nabootsen?

Reacties