Max Verstappen mag nog twee seizoenen genieten van het huidige F1-reglement dat zijn team volledig uitgespeeld lijkt te hebben. Vanaf 2026 komen er nieuwe regels voor de F1-motoren die voorschrijven dat de helft van het vermogen van een elektromotor moet komen. Aan de andere kant van de autosport op het hoogste niveau doen ze het precies andersom. Vanaf volgend jaar wordt de hybride motor in de WRC ingeruild voor pure verbrandingsmotoren.

Het World Rally Championship maakt deze beslissing om de Rally1-auto’s lichter en minder ingewikkeld te maken. Vanaf 2025 rijden deze rallymonsters alleen nog op duurzame brandstoffen. Ondanks dat er met de elektromotor meer dan 100 pk verdwijnt, worden de auto’s niet trager. Het gewicht gaat dus omlaag waarmee je snelheid wint. Daarnaast verlegt de WRC, de grens van hoeveel lucht er naar de turbo gestuurd mag worden. Hierdoor kunnen de turbo’s makkelijker ademen en geven dus meer vermogen af. De turbo’s in de Rally2-auto’s die in 2025 meerijden in de WRC-stages krijgen ook meer lucht en krijgen een grotere uitlaat, een flipperbak en een achtervleugel om het gat naar de Rally1-auto’s te verkleinen.

Je kunt straks een échte WRC-auto kopen

Weer een jaar later gebruiken alle rallyauto’s in de hoofdklasse hetzelfde frame waarover de koets van iets dat op een productieauto lijkt, wordt gelegd. Het vermogen is in 2026 maximaal 335 pk en de motoren en versnellingsbakken komen uit Rally2-auto’s om kosten te besparen. De teams mogen vanaf dan maximaal 400.000 euro uitgeven. Om nog wat terug te verdienen – en dat is het leukste gedeelte – mogen WRC-fabrikanten hun auto’s verkopen direct na de finish van een WRC-evenement. En de WRC-auto’s zijn ook nog eens straatlegaal. Iemand een hardcore Ford Puma als daily driver?

Verder is er een maximum aantal monteurs dat je per team mag meenemen en gaan de teams bestaande gebouwen gebruiken om de rallyauto’s te prepareren in plaats van een aantal rondreizende garages. Ook dit staat allemaal in het teken van geldbesparing. Organisatoren van rally’s krijgen trouwens meer vrijheid bij het uitstippelen van de stages en er komen sprint- en langeafstandsevenementen op de kalender. We zijn in ieder geval benieuwd hoe de nieuwe WRC-auto’s gaan klinken zonder hybride systemen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)