Hyundai en Kia hebben weer wat leuks. Een paar weken nadat de Koreanen samen elektromotoren in wielen presenteerden, laten de twee automerken weer wat nieuws met wielen zien. In een speciale band zijn sneeuwkettingen verwerkt. Kia en Hyundai geloven zo erg in de sneeuwkettingband dat ze een patent aanvragen in Zuid-Korea en de Verenigde Staten.
‘Ooit wordt deze technologie realiteit op onze modellen’, zegt Joon Mo Park, het hoofd van de chassisontwikkeling. Verderop in het persbericht vertellen de automerken over hun plannen met de sneeuwkettingband: ‘Hyundai en Kia overwegen massaproductie van de banden na verdere technologische ontwikkeling, duurzaamheids- en prestatietests en herzieningen van de regelgeving.’
Hoe werkt de sneeuwkettingband van Hyundai en Kia?
Blijkbaar past de technologie ‘vormgeheugenlegering’ toe. De kettingen zijn gemaakt van een soort metaal dat dankzij een seintje kan naar buiten komt en ook weer naar de oorspronkelijke vorm kan terugkeren. In de basis liggen de kettingen verstopt in groeven in de band. Hierbij raken de kettingen niet het oppervlak en rijdt de band zoals alle andere banden.
Druk je op een knopje, dan krijgen de kettingen het seintje en worden de componenten uit de band gedrukt om contact te maken met het witte goedje. Druk je nog eens op de knop, dan keren de componenten terug naar hun oorspronkelijk vorm. De kettingen liggen in radiale groeven. Ze zitten op een vaste afstand van elkaar in de band. Denk aan pizzapunten die samen een cirkel vormen.
Wat de speciale banden gaan kosten, weten de merken ook nog niet. Hier in Nederland zullen Hyundai en Kia weinig sneeuwkettingbanden verkopen. Op de Nederlandse wegen is het verboden om met kettingen te rijden, omdat ze het wegdek kunnen beschadigen. Maar als je in de Alpen woont of er op vakantie gaat, is dit een welkome uitvinding.
Reacties