TopGear reed zojuist de eerste kilometers met de nieuwe Hyundai i30 N. Binnenkort lees je het volledige testverhaal in TopGear Magazine, hier alvast de highlights.
Testobject: Hyundai i30 N met Performance Package
Locatie: Zolder, België
Weersomstandigheden: In het zonnetje voelde het warmer dan 10 graden
Een Hyundai, lekker boeiend
Ja, dat was ook onze eerste reactie. En toen Hyundai begon te roepen dat ze het ding ontwikkeld hebben in Namyang en hoe ze ‘m fijnslepen op de Nürburgring, werden wij alleen maar minder enthousiast. En als je dan ook nog hoort dat ie er zelfs met 275 pk nog 6,1 seconden over doet om naar de 100 km/u te komen… Tja.
Oké, ik loop wel naar de Volkswagen-dealer voor een GTI
Ho, wacht nou even. Niet zo snel (‘want dat houdt de Hyundai i30 N niet bij.’ Flauw). Het is niet zomaar een suffe i30 met extra vermogen en een labeltje dat geen GTI-badge mocht zijn. Ze hebben er écht werk van gemaakt. En nog belangrijker: de Hyundai i30 N kan zich zowaar onderscheiden van zijn concurrenten.
Ik luister…
Om te beginnen: het uiterlijk. Smaken verschillen, maar dat ding ziet er toch agressief uit. Grote luchthappers, dikke velgen (met speciale Pirelli-banden), spoilers en vreemde uitsteeksels op gekke plekken. Zeker in de nieuwe kleur Performance Blue is het een smakelijk ding. En dan heb je ‘m nog niet eens gehoord.
Uitgerekend Hyundai komt met een van de best klinkende hete hatchbacks van dit moment. De i30 N laat een diepe grom horen als je op het gas gaat. Als je hoogtoerig het gas loslaat, wordt je getrakteerd op een vuursalvo uit de dubbele pijpen. Dat doet de bovengenoemde Golf GTI niet.
Ook uniek voor dit segment is automatische tussengas in de N-modus. Behalve dat het gewoon handig is en goed voor je koppeling, geeft je het gevoel een echte stuurheld te zijn. Ook al doe je niets. Hyundai ging zelfs zo ver een schakelindicator met led-streepjes in het instrumentarium te bouwen. Nogmaals: niet zomaar eventjes een i30 met meer vermogen.
Maar hoe rijdt het dan?
Het budget was gelukkig niet op toen de ingenieurs bij het onderstel aankwamen. De boordcomputer laat je haast elk aspect fine-tunen naar jouw wens. Zo gaat de demping van standje ‘volgens mij zaten m’n ruggenwervels ooit recht onder elkaar’ naar iets vergevensgezinder. In de N-modus gaat alles, van stuurinrichting tot uitlaat, naar de Sport+-modus en kan het feest beginnen. Op het circuit van Zolder mochten we gooien en smijten met de Hyundai i30 N. En dat wil ie wel.
Het stuur is supercommunicatief en direct. Hyundai paste het zo aan dat het stuur maar één volledige draai hoeft te maken weerskanten op om volledige stuuruitslag te bereiken. Het elektronische sperdifferentieel elimineert onderstuur voor een heel groot deel. Al is ie wat zwaar, 1.429 kilo. Daar merk je niets van in de bochten, maar wel met accelereren. Het resultaat is een enorm gretige i30 die bakken plezier levert. We durven zelfs te stellen dat het een van de leukste hot hatches is van dit moment. Leuker dan de Golf GTI, in ieder geval.
Dus hij is beter dan de Golf GTI?
Dat staat er niet; hij is leuker. De Hyundai i30 N onderscheidt zich door luidruchtiger, speelser en sportiever te zijn. Zoek je een allrounder, bijvoorbeeld als dagelijks vervoer, dan is de GTI misschien wel de betere keuze. Maar: dan mis je wel dat verslavende uitlaatgeluid.
Reacties