De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Wie is de King of the Hill in het land van hete klepkontjes?

snelste hatchbacks ter wereld
snelste hatchbacks ter wereld

De Volkswagen Golf GTI maakte in 1976 de term hot hatch populair onder de massa. De hete klepkont woog geen drol en had maar liefst 110 pk. In een mind-blowing 9,1 seconden schoot de GTI van 0 naar 100 km/u. Inmiddels hebben bijna alle merken zich ook in de strijd gemengd en is de pk-wedloop ruim onderweg.

De meeste Duitse hot hatches hebben een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Daarom kijken we voor dit lijstje van de snelste hatchbacks ter wereld naar de acceleratietijden. En met de komst van vierwielaandrijving in dit segment lopen de sprinttijden flink terug.

10. Hyundai i30 N N2 Performance

0-100 km/u in 6,1 seconden

Hyundai i30 N

De i30 N is niet de snelste van de hete hatchbacks in zijn segment, maar wel een van de luidste. De Koreaan met 275 pk gorgelt en ploft gretig als je de N-modus aanzet. Er gaan geruchten over een nog snellere versie, die nu gecamoufleerd rondrijdt.

09. Peugeot 308 GTI

0-100 km/u in 6,0 seconden

Peugeot 308 GTi (2016)

De 1,6-liter turbomotor is geciviliseerd als je je inhoudt. Toch beukt hij je na een kort moment van schrap zetten meedogenloos hard naar voren. Hij stuurt z’n 270 pk naar de voorwielen via een mechanisch sperdifferentieel, en dat is vooral in de regen een zegen.

08. Seat Leon Cupra

0-100 km/u in 6,0 seconden

De Seat Leon Cupra is de laatste Cupra onder de vlag van Seat. De volgende versie zal Cupra Leon heten. De krachtigste Cupra had meer dan 300 pk, maar tegenwoordig kun je hem alleen nog bestellen als 290-pk versie.

07. Honda Civic Type R

0-100 km/u in 5,7 seconden

Chris Harris suggereerde recent dat de R is ‘getekend door een kind dat nog nooit een auto heeft gezien’, en we neigen ernaar het met hem eens te zijn. Maar hij is wel verkozen tot TopGears Hot hatch van het Jaar 2017.

06. Ford Focus ST

0-100 km/u in 5,7 seconden

Ford Focus ST 2019

De Ford Focus RS, met dezelfde 2,3-liter viercilinder, was een seconde sneller naar de 100 km/u. Een nieuwe RS is nog niet leverbaar, dus je zult het even moeten doen met de ST. Deze sprint met 280 pk in 5,7 seconden naar de 100 km/u. Een slim differentieel zorgt ervoor dat het vermogen op de weg komt.

05. Renault Mégane RS Trophy-R

0-100 km/u in 5,4 seconden

Dit is de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring Nordschleife. De Franse hatchback versloeg de Honda Civic Type R en de Volkswagen Golf GTI Clubsport S. De 300 pk uit de 1,8-liter viercilinder gaat bij Renault nog altijd enkel naar de voorwielen.

04. BMW M135i xDrive

0-100 km/u in 4,7 seconden

BMW M135i

De BMW M135i herbergt een 2,0-liter viercilinder met twin-scroll turbo en een vermogen van 306 pk en 450 Nm koppel. Zescilinders zijn en komen er niet voor de nieuw BMW 1-serie.

03. Volkswagen Golf R

0-100 km/u in 4,6 seconden

De Volkswagen Golf R met 300 pk (was ooit 310 pk, maar door de emissie-eisen niet meer) is niet de krachtigste uitvoering van de Golf 7, maar wel altijd de snelste naar de 100 km/u. De Clubsport S met 310 pk was overigens wél sneller over de Nürburgring.

02. Audi RS 3

0-100 km/u in 4,1 seconden

Audi RS3 Sportback

De Audi RS 3 met 400 pk mocht zich een tijdje de snelste hatchback ter wereld noemen. De nieuwe Mercedes A-klasse (zie hieronder) sprint nipt sneller naar de 100 km/u, maar moet het doen met één cilinder minder. Aan jou dus de keuze: opscheprechten of het geluid van een vijfcilinder?

01. Mercedes-AMG A 45 S

0-100 km/u in 3,9 seconden

Mercedes-AMG A 45 S

Mercedes duikt met de AMG A 45 voor het eerst in de geschiedenis van de hete hatchbacks onder de 4 seconden. De topsnelheid van deze S-versie is bovendien 270 km/u, in plaats van de gebruikelijke 250 km/u. De 421 pk haalt deze snelste hatchback ter wereld gewoon uit een relatief nederige 2,0-liter viercilinder. Dat het heel blijft…

Reacties
  1. Hein Veldhuis zegt op 17 september 2019 om 21:44:

    Ik mis in deze top 10 de Cupra Ateca met 300 PK die in 5.2 sec. de 100 km. per uur klokt! En het kan zelfs nog wat sneller met de ABT Cupra Ateca met
    350 PK die in 5 seconden (en vaak nog sneller) hetzelfde kunstje flikt.

  2. Ciedric zegt op 5 augustus 2019 om 18:49:

    Subaru Impreza WRX STI fabrieks af ook 300 pk, met een mapping en open downpipe met 200cells racekatalysator ook goed voor 365 pk en 530Nm!

  3. Gaatjeniksaan zegt op 8 juli 2019 om 23:32:

    Zijn de Ferrari gtc4lusso en aston martin vanquish zagato shooting break ook geen hatchbacks?

  4. Hans J zegt op 8 juli 2019 om 20:59:

    Het zal niet als een hatch gezien worden, formeel een sedan, maar de Tesla model 3 Performance, rijdt de snelste van dit rijtje er dik uit op 0 naar 100….

  5. Jan zegt op 7 juli 2019 om 09:03:

    Giulietta qv zit ook onder de 6sec

    • Robby zegt op 15 juli 2019 om 20:04:

      Die zit net onder de 7 seconden 6,8 om precies te zijn.

  6. bzb zegt op 6 juli 2019 om 18:48:

    kan je voortaan even waarschuwen dat er een foto tussen staat van de nieuwe 1-serie bmw

  7. Mike zegt op 16 juni 2017 om 09:21:

    Helaas de Audi is niet de snelste voorwielaandrijver dat is de nieuw Honda Civic R.

  8. Deluxo zegt op 8 juli 2016 om 14:51:

    rs3 gaat in 3,9 seconden naar de 100 hehe

    • Robby zegt op 15 juli 2019 om 19:57:

      3,9 seconden is weggelegd voor de AMG, de rs3 doet het in 4,1. Neemt niet weg dat het ongelovelijk snel is hahah

  9. Robin zegt op 2 juli 2016 om 11:46:

    En de laatste corsa opc dan?? Die komt helemaal niet voor in de lijst en die belachelijke Fiat wel…

    • Mattijn Nederend zegt op 2 juli 2016 om 13:11:

      Een heel tof bakkie, maar die doet het in 6,8 seconden. Mag er dus niet op!

  10. Danny zegt op 10 juni 2016 om 19:36:

    Helaas is er nog niet veel bekend over de nieuwe Renault megane RS!

    • Mattijn Nederend zegt op 5 juli 2019 om 20:54:

      We proberen je op de hoogte te houden

    • Steyn zegt op 24 juni 2016 om 17:28:

      Behalve dat de huidige Trophy-R op de lijst hoort in plaats van de Fiat, gezien de 5.8 sec tot de 100 volgens de specs. Nog even buiten het feit dat het nog steeds een van de mooiste coupés van het moment is.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws