
Uitbundiger dan een Honda Civic Type R en haast net zo makkelijk om dagelijks mee te leven als de Golf GTI – de Hyundai i30 N zorgde voor genoeg reuring op Planeet Hot Hatch. Een betere binnenkomer kon het N-label van Hyundai zich niet wensen. En na ruim drie jaar is het tijd voor een kleine opvijzelsessie. De Hyundai i30 N facelift brengt een pietsje meer power en voor het eerst een automaat, inclusief schakelflippertjes.
Vanbuiten haalt de i30 een frisse neus met nieuwe, scherpere dagrijverlichting en dezelfde V-vorm in de achterlichten. De uitlaten groeiden een slag, maar verder zijn er weinig schokkende zaken. De ingrijpendste veranderingen zitten onder een paar millimeter plaatwerk. De instapper biedt nog altijd 250 pk uit een 2,0-liter viercilinder, maar de krachtigere versie groeit met 5 pk naar 280 pk. En deze is voor het eerst optioneel leverbaar met een automaat.
Voor de automaat bedacht Hyundai drie nieuwe functies. De N Grin Shift biedt maximaal 20 seconden extra turbodruk met een druk op de knop. Als het gaspedaal voor 90 procent wordt ingedrukt, schakelt de automaat dankzij de NPS-functie wilder op voor een extra duwtje in de rug. N Track Sense Shift merkt het automatisch als je op het circuit (of iets dat daarop lijkt) rijdt en zorgt altijd voor de versnelling met de beste prestaties.
De handbak is leverbaar op beide vermogens en geeft nog altijd automatisch tussengas in de juiste modus. Daarnaast wegen de sportstoelen nu 2,2 kilo minder en nieuwe 19-inchers snoepen in totaal 14,4 kilo van het (onafgeveerde!) gewicht af. Hyundai spreekt van een 0-100-tijd van 5,9 seconden voor de handbak. Het lijkt ons dat de automaat iets sneller moet zijn, maar dat gaan we vast nog wel een keer merken. De prijzen van de Hyundai i30 N facelift zullen binnenkort volgen.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30-facelift is hier

Hyundai i30 N Project C: voor de gekkies

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai i30 N Project C: voor de gekkies

Hyundai i30 N Project C is lichter

De beste hot hatch

Hyundai i30 Fastback N: 1e rij-indruk

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie
