De IAA in Frankfurt heeft de neiging het beste én het slechtste in fabrikanten naar boven te brengen. Het is, zoals het een Duitse tentoonstelling betaamt, streberigheid troef daar. Kun je op onbeduidende beursjes als de AutoRAI nog met een nieuw knipperlicht de term ‘wereldprimeur!’ bezigen (en er nog heel goed mee wegkomen ook), Frankfurt is andere koek. Wie de euvele moed heeft met één geheel nieuw model te komen, ontmoet op z’n best hoongelach, en op z’n slechtst (en waarschijnlijkst) helemaal niemand. Met twee nieuwe modellen maak je al iets meer kans. En daarom komt Hyundai met drie nieuwelingen.
Allereerst: de i-Blue. Nee, géén samenwerking met Apple, maar het kan natuurlijk nooit kwaad een beetje mee te liften op de iHype. Wel is de i-Blue al de derde auto op waterstof die de Koreanen laten zien. Daarnaast is het volgens Hyundai de eerste auto die ze puur als brandstofcel-auto ontworpen hebben. Hij is duidelijk compacter dan de vorige concepts, en daar past dus een nieuwe segmentsnaam bij: CUV, Crossover Utility Vehicle. Wáár hij dan precies mee gecrossoverd is, is ons niet helemaal duidelijk, maar dat hoeft misschien ook helemaal niet.
Vervolgens is er de
Veloster, wat een stupide naam is voor een veelbelovende auto. Figuurlijk veelbelovend, want hij lijkt er goed uit te zien, en ook letterlijk; het is een concept en dus moet je nog maar afwachten wat er van die mooie beloftes terechtkomt. Toegegeven, hij is niet écht nieuw. Hij stond begin dit jaar al op de Seoul Motor Show, maar daar was verder natuurlijk helemaal niemand. Van ons dan. En van jullie waarschijnlijk ook niet. Hyundai belooft dat de komende nieuwe Coupé veel van de Veloster weg zal hebben. Eerst zien, maar toch.
Laatst en ook meteen het belangrijkst: de
i30 Crosswagon. Dit is de stationwagen-variant van de i30, die dus concurrenten als de VW Golf Variant en Ford Focus Wagon het leven zuur moet gaan maken. Reken op dezelfde motoren en uitrustingsvarianten en dergelijke als de gewone i30, en een ongetwijfeld bescheiden meerprijs. Gelukkig is hij, in tegenstelling tot wat je bij de naam Crosswagon zou verwachten, geen met plastic volgehangen pseudo-SUV. Eerder een keurig nette station, waar niemand zich een buil aan zal kunnen vallen. Zou het zomaar wel eens goed kunnen gaan doen…
Reacties