
Het is altijd de eeuwige afweging: hoofd of hart. Een Hyundai Inster is een auto die je met je hoofd koopt. De Inster is betaalbaar, verrassend ruim en goed uitgerust. Hij ziet er zelfs guitig uit, dus het is zeker geen saaie auto. En dankzij de elektropower is de Inster in het stadsverkeer ook nog eens best vlot. Maar een klein beetje meer pit is altijd welkom, natuurlijk. Hyundai geeft ons dit in de vorm van de Hyundai Insteroid.
We wisten niet dat we erop zaten te wachten, maar wat een gaaf ding moet dit gaan worden. Insteroid is een samenvoeging van ‘Inster’ (waarop deze gebaseerd is) en ‘Steroid’, van steroïde. Het is een anabolen-Inster dus. Het is niet zomaar een iets snellere Inster. Welnee, alles is enorm over de top gedaan. Bij een grote S-Klasse of Range Rover ziet dat er meestal niet uit, maar op een kleine auto is het juist grappig en op deze Inster al helemaal.
Jaren ’80 rallyauto
Hyundai heeft naar eigen zeggen inspiratie opgedaan bij diverse racegames. Persoonlijk moesten we denken aan Groep B-rallyauto’s van de jaren ’80. Kijk maar: er zijn enorm uitgebouwde wielkasten. Die wielen zijn overigens ook extreem groot: 21 inch maar liefst. De diepe voorspoiler is ook een typische verwijzing naar de rallymonsters van weleer. Gek genoeg passen de enorme koplampen perfect hierbij. De spoiler is dermate groot dat je er met twee man tegelijkertijd een overhemd op kunt strijken.

Over het interieur is Hyundai nog geheimzinniger. Alles duidt erop dat de Insteroid een trackday-speeltje of circuitauto is. Het interieur lijkt namelijk helemaal gestript te zijn. Duidelijk is wel dat er een rolkooi aanwezig is. Het maakt duidelijk waar de Hyundai Insteroid voor bedoeld is: zo hard mogelijk gaan. Over de motor zegt Hyundai niets, maar ze hebben voldoende potente elektromotoren die zouden moeten passen.
De Hyundai Insteroid zou een geweldige imagebooster zijn
Het is goed nieuws dat Hyundai met de Insteroid op de proppen komt. Het zijn juist dit soort auto’s die tot de verbeelding spreken. Natuurlijk verwachten we niet dat Hyundai de auto 1-op-1 in productie neemt, maar een iets sportiever en dikker aangeklede Inster zou een leuke imagebooster zijn. Modellen als de i30 N of Ioniq 5 N hebben het immers ook gedaan voor hun respectievelijke modellijn.
Lees ook: Is dit niet de allerschattigste auto van vandaag?
De Insteroid doet ons overigens ook veel denken aan de vorige week onthulde Renault 5 Turbo. Ook dit extreme model begon zijn carrière als een conceptauto. Na wat aandringen van pers en publiek heeft Renault besloten het knotsgekke apparaat in productie te nemen. Dus van ons mag Hyundai Renault gewoon kopiëren qua concept. Het zal in elk geval een leuke dubbeltest opleveren. Dit zijn overigens nog teasers, de officiële onthulling is ergens over een maand.
3 reacties op “De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is dit niet de aller schattigste auto van vandaag?

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Is de elektrische Hyundai Inster van minder dan 25.000 euro wel een volwaardige auto?

Deze elektrische Hyundai Inster is een stadsauto die 355 kilometer ver komt

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Haha Martin ja wat je zegt. Dat zal het vast zijn. Ik zag laatst het origineel rijden en dat deed me nogal denken aan een Suzuki Ignis. Stoere voorkant, 45km auto achterkant. Toch niet helemaal geslaagd.
Net als de Renault 5 Turbo superleuk. In plaats van groot, Groter, GROOTST nu ook gewoon toffe over-the-top dingen met kleine EV’s.
Jammer dat die 5 Turbo nogal aan de prijzige kant is; uitdaging voor Hyundai om dat beter te doen!
Komt deze Insteroid toevallig op 1 april op de markt?