Het is altijd de eeuwige afweging: hoofd of hart. Een Hyundai Inster is een auto die je met je hoofd koopt. De Inster is betaalbaar, verrassend ruim en goed uitgerust. Hij ziet er zelfs guitig uit, dus het is zeker geen saaie auto. En dankzij de elektropower is de Inster in het stadsverkeer ook nog eens best vlot. Maar een klein beetje meer pit is altijd welkom, natuurlijk. Hyundai geeft ons dit in de vorm van de Hyundai Insteroid.

We wisten niet dat we erop zaten te wachten, maar wat een gaaf ding moet dit gaan worden. Insteroid is een samenvoeging van ‘Inster’ (waarop deze gebaseerd is) en ‘Steroid’, van steroïde. Het is een anabolen-Inster dus. Het is niet zomaar een iets snellere Inster. Welnee, alles is enorm over de top gedaan. Bij een grote S-Klasse of Range Rover ziet dat er meestal niet uit, maar op een kleine auto is het juist grappig en op deze Inster al helemaal.

Jaren ’80 rallyauto

Hyundai heeft naar eigen zeggen inspiratie opgedaan bij diverse racegames. Persoonlijk moesten we denken aan Groep B-rallyauto’s van de jaren ’80. Kijk maar: er zijn enorm uitgebouwde wielkasten. Die wielen zijn overigens ook extreem groot: 21 inch maar liefst. De diepe voorspoiler is ook een typische verwijzing naar de rallymonsters van weleer. Gek genoeg passen de enorme koplampen perfect hierbij. De spoiler is dermate groot dat je er met twee man tegelijkertijd een overhemd op kunt strijken.

Hyundai Insteroid (2025) voorzijde

Over het interieur is Hyundai nog geheimzinniger. Alles duidt erop dat de Insteroid een trackday-speeltje of circuitauto is. Het interieur lijkt namelijk helemaal gestript te zijn. Duidelijk is wel dat er een rolkooi aanwezig is. Het maakt duidelijk waar de Hyundai Insteroid voor bedoeld is: zo hard mogelijk gaan. Over de motor zegt Hyundai niets, maar ze hebben voldoende potente elektromotoren die zouden moeten passen.

De Hyundai Insteroid zou een geweldige imagebooster zijn

Het is goed nieuws dat Hyundai met de Insteroid op de proppen komt. Het zijn juist dit soort auto’s die tot de verbeelding spreken. Natuurlijk verwachten we niet dat Hyundai de auto 1-op-1 in productie neemt, maar een iets sportiever en dikker aangeklede Inster zou een leuke imagebooster zijn. Modellen als de i30 N of Ioniq 5 N hebben het immers ook gedaan voor hun respectievelijke modellijn.

Lees ook: Is dit niet de allerschattigste auto van vandaag?

De Insteroid doet ons overigens ook veel denken aan de vorige week onthulde Renault 5 Turbo. Ook dit extreme model begon zijn carrière als een conceptauto. Na wat aandringen van pers en publiek heeft Renault besloten het knotsgekke apparaat in productie te nemen. Dus van ons mag Hyundai Renault gewoon kopiëren qua concept. Het zal in elk geval een leuke dubbeltest opleveren. Dit zijn overigens nog teasers, de officiële onthulling is ergens over een maand.

2 reacties op “De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste”

  1. Net als de Renault 5 Turbo superleuk. In plaats van groot, Groter, GROOTST nu ook gewoon toffe over-the-top dingen met kleine EV’s.
    Jammer dat die 5 Turbo nogal aan de prijzige kant is; uitdaging voor Hyundai om dat beter te doen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *