
TopGear stapt net uit de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N. In ons nummer met de TopGear Awards (21 december in de winkel) lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Uh, wat is dit?
Makkelijke vraag om te stellen, lastig om te beantwoorden. Het is geen elektrische hot hatchback, want daar is hij te groot en te duur voor. Een sportieve elektrische crossover? Strikt genomen wel, maar dat klinkt iets te serieus, want probeer maar eens je gezicht in de plooi te houden in de Hyundai Ioniq 5 N. Precies wat we verwachten van een product van de N-divisie van Hyundai.
Alle logica is het raam uit bij Hyundai. Er is geen versnellingsbak en geen benzinemotor maar toch hoor je een (vrij briljant) uitlaatgeluid en je voelt de Hyundai Ioniq 5 N zelfs schakelen. De torque vectoring is niet ingesteld voor snelheid, maar voor rijplezier. Twee elektromotoren zorgen voor in totaal 650 pk en een 0-100-tijd van 3,4 seconden.
Leuk, maar na één rondje circuit is ie leeg, toch?
Ligt eraan welk circuit, maar in theorie moet je twee rondes Nürburgring achter elkaar kunnen doen. Bijna drie zelfs, want als je je best doet, kun je in 7 minuten en 50 seconden rond. Dankzij de 800-volt architectuur moet je in 20 minuten weer 20 minuten speelplezier kunnen opladen. Hyundai wil in pitsstraten over de hele wereld snelladers installeren om dit mogelijk te maken.
Wat is er allemaal anders aan deze Ioniq 5 N?
De ingrepen van Hyundai gaan verder dan een leuke bodykit en nieuwe software voor de dempers. De carrosserie is extra gelast en verlijmd voor meer stijfheid, het subframe is versterkt en met nieuwe draagarmen is de spoorbreedte vergroot. Er zijn nieuwe rubbers en bussen, de overbrenging van het stuurhuis is sneller achterin zit een elektronisch sperdifferentieel.
Natuurlijk staat de auto lager en er is genoeg spoilerwerk aangebracht om de auto beter op het asfalt te laten plakken en de boel beter te koelen. De elektromotoren krijgen een extra omvormer zodat de kracht van het regeneratieve remmen gelijkstaat aan 435 pk. Als bestuurder voel je dat als 0,6 g aan remkracht. Verder heb je wat extra menuutjes in de boordcomputer en leuke velgjes.
Oké, maar is de Hyundai Ioniq 5 N ook leuk om in te rijden?
De Hyundai Ioniq 5 N rijdt geweldig en je kunt hem afstemmen op jouw eigen stemming. Op mooie wegen voelt ie als een goede benzine-hatchback, een beetje als een AMG A 45. De torque vectoring laat de auto lichtvoetig aanvoelen en het neppe schakelen betrekt je bij het rijden. Het leukste is de interactie via de besturen en het chassis; je voelt wat de auto doet en beweegt mee.
Op het circuit kun je de systemen zo instellen dat je meer overstuur hebt, of zodat de auto juist strakker richting de apex stuurt. Ook leuk is de N Pedal-modus. Hierbij is het regeneratieve remmen zo sterk, dat je op het circuit het rempedaal niet aanraakt. Tijdens het remmen trekt torque vectoring je de bocht in. En dan is er nog de driftmodus, maar daarmee sta je snel achterstevoren door het hoge vermogen en hoe snel de auto draait.
En als je niet het circuit op gaat?
Zet het geluid uit en je hebt bijna een normale Ioniq 5, zelfs het comfort van het onderstel is acceptabel. Je zit in een kuipstoeltje, maar die is wel gewoon geventileerd en verwarmd, dus ook dat is geen afzien. De cabine is verder wat anders aangekleed, maar het blijft de ruime EV zoals je hem kent. In principe lever je weinig dagelijkse bruikbaarheid in.
Lees ook: De MG4 XPower is dan weer de minst hete hatch ooit
De enige echte concessie is de actieradius. We reden de Hyundai Ioniq 5 N best wat kilometers onder verschillende omstandigheden, en we kwamen altijd uit op een actieradius van 320 tot 350 kilometer. Aan de andere kant: een hete hatchback is ook nooit écht zuinig geweest.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “1e rij-indruk Hyundai Ioniq 5 N: Hoe rijdt de hete EV waarin je zelf kunt schakelen?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Van dit piepkleine detail in veel nieuwe auto’s zullen sommige mensen knettergek worden

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Ter vergelijk. Voor het geld wat deze moet kosten heb je ook een Alpine, Audi S3, Audi Q8 Etron, een dikke BMW 4- of 5-serie, een BMW i5, een Land Rover Discovery Sport, een Mercedes E-klasse of EQE, Mini JCW, Volvo V90 of XC60.
Veel leuker, luxer en hoe dan ook mooier. Die Ioniq 5 blijft een beetje een misvormd dikkerdje, ook al krijgt die extra plastic.
JIPIE!
Tof ding!!