
Wanneer je naast de baan staat bij een F1-race, moet je bijzonder goede oren hebben wil je horen aan het motorgeluid wanneer Max Verstappen in de buurt is. Bij elektrische raceauto’s zou dit vrijwel onmogelijk moeten zijn, zou je zeggen. Maar niet bij de nieuwe raceklasse voor de Ioniq 5 N, waarbij de raceauto per team anders klinkt. De nieuwe racer heet Ioniq 5 N eN1.
Net als de straatmodellen krijgen de raceauto’s het zogenoemde N Active Sound. ‘Ieder raceteam heeft de mogelijkheid om eigen, unieke geluiden te ontwikkelen’, zegt Hyundai. We zijn benieuwd waar de teams mee op de proppen komen. Iemand een Ioniq 5 N die klinkt als een Mazda 787B? Of als een hakkelende Hyundai Pony?
Ook nepschakelen in de Hyundai Ioniq 5 N eN1
De speaker is niet het enige kunstmatige onderdeel aan de Ioniq 5 N eN1: de racer bootst ook de schakelmomenten van een benzineauto na. Al zullen teams deze functie ongetwijfeld uitschakelen als ze de mogelijkheid hebben: de auto accelereert hier niet sneller van, vermoeden we zo.
Naast de geinige gimmicks is de Ioniq 5 N een tandje lichter gemaakt: van 2.125 kilo naar 1.970 kilo. Verwijderd zijn alle onderdelen die niet nodig zijn tijdens het racen. Verder krijgt de eN1 kuipstoeltjes, een brede bodykit, een speciale splitter, een achtervleugel en nog wat flapjes. Naast het racegeluid dat uit de EV komt, kunnen de raceteams spelen met verstelbare dempers, de rijhoogte en het camber.
Specificaties van de auto’s in de Hyundai Ioniq 5 N-raceklasse
Motorisch verandert Hyundai niets aan de Ioniq 5 N. Er zijn nog steeds twee elektromotoren: één die 226 pk stuurt naar de vooras en één op de achteras met 383 pk aan vermogen. Ook dezelfde 84-kWh batterij wordt gebruikt. Deze kan in 18 minuten van 10 naar 80 procent volgeladen worden met 350 kW aan laadkracht. Wat de aanpassingen met de 0-100-tijd en topsnelheid doen, is niet bekend.
De teams mogen zelf een leverancier kiezen voor de 18-inch banden. Op 27 april wordt het eerste eN1-seizoen geopend met een trainingssessie op Inje Speedium in Zuid-Korea. Dit seizoen dient als een test voor Hyundai om erachter te komen wat er allemaal komt kijken bij het racen op elektriciteit. Ga jij kijken?
Eén reactie op “Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Ze zouden ook over kunnen stappen naar een rechte vertanding voor de tandwielen in de overbrenging.
Dan heb je ook een wellicht niet heel mooi, maar wel écht geluid.
(Je kent het wel van de achterruit-versnelling van een ’traditionele’ auto.)