
Wanneer je naast de baan staat bij een F1-race, moet je bijzonder goede oren hebben wil je horen aan het motorgeluid wanneer Max Verstappen in de buurt is. Bij elektrische raceauto’s zou dit vrijwel onmogelijk moeten zijn, zou je zeggen. Maar niet bij de nieuwe raceklasse voor de Ioniq 5 N, waarbij de raceauto per team anders klinkt. De nieuwe racer heet Ioniq 5 N eN1.
Net als de straatmodellen krijgen de raceauto’s het zogenoemde N Active Sound. ‘Ieder raceteam heeft de mogelijkheid om eigen, unieke geluiden te ontwikkelen’, zegt Hyundai. We zijn benieuwd waar de teams mee op de proppen komen. Iemand een Ioniq 5 N die klinkt als een Mazda 787B? Of als een hakkelende Hyundai Pony?
Ook nepschakelen in de Hyundai Ioniq 5 N eN1
De speaker is niet het enige kunstmatige onderdeel aan de Ioniq 5 N eN1: de racer bootst ook de schakelmomenten van een benzineauto na. Al zullen teams deze functie ongetwijfeld uitschakelen als ze de mogelijkheid hebben: de auto accelereert hier niet sneller van, vermoeden we zo.
Naast de geinige gimmicks is de Ioniq 5 N een tandje lichter gemaakt: van 2.125 kilo naar 1.970 kilo. Verwijderd zijn alle onderdelen die niet nodig zijn tijdens het racen. Verder krijgt de eN1 kuipstoeltjes, een brede bodykit, een speciale splitter, een achtervleugel en nog wat flapjes. Naast het racegeluid dat uit de EV komt, kunnen de raceteams spelen met verstelbare dempers, de rijhoogte en het camber.
Specificaties van de auto’s in de Hyundai Ioniq 5 N-raceklasse
Motorisch verandert Hyundai niets aan de Ioniq 5 N. Er zijn nog steeds twee elektromotoren: één die 226 pk stuurt naar de vooras en één op de achteras met 383 pk aan vermogen. Ook dezelfde 84-kWh batterij wordt gebruikt. Deze kan in 18 minuten van 10 naar 80 procent volgeladen worden met 350 kW aan laadkracht. Wat de aanpassingen met de 0-100-tijd en topsnelheid doen, is niet bekend.
De teams mogen zelf een leverancier kiezen voor de 18-inch banden. Op 27 april wordt het eerste eN1-seizoen geopend met een trainingssessie op Inje Speedium in Zuid-Korea. Dit seizoen dient als een test voor Hyundai om erachter te komen wat er allemaal komt kijken bij het racen op elektriciteit. Ga jij kijken?
Eén reactie op “Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Ze zouden ook over kunnen stappen naar een rechte vertanding voor de tandwielen in de overbrenging.
Dan heb je ook een wellicht niet heel mooi, maar wel écht geluid.
(Je kent het wel van de achterruit-versnelling van een ’traditionele’ auto.)