Iedereen is het eens: in de toekomst rijden we op waterstof. Maar wanneer? Nou, als het aan Hyundai ligt: gewoon nu.
James May zei het vijf jaar geleden al: ‘Ik heb in de toekomst gereden en die heet waterstof’. Hij had gereden met de Honda FCX Clarity en was diep onder de indruk. Wij reden enige maanden later in een BMW 7-serie op waterstof en waren ook onder de indruk, maar voorzagen ook diepe ellende. Nu hebben we in de Hyundai ix35 FCEV gereden en zijn ten volle overtuigd. Hoe zit dat?
Dat zit hem in ieder geval niet in het rijden. Deze ix35 rijdt als elke andere elektrische auto. Vreselijk hard gaat het allemaal niet, maar je komt prima mee met de rest van het verkeer en koestert je in de wetenschap dat alle bloemetjes en bijtjes van je houden, en alle andere weggebruikers stom vinden. Leuk, maar aan het rijden hoeven we verder geen woorden vuil te maken; dat gaat prima.
Het verschil zit hem in het concept. De BMW was een 7-serie met een normale motor die liep op vloeibare waterstof. Prachtig, ware het niet dat waterstof, normaal gesproken een gas, pas vloeibaar wordt bij -253 graden Celsius. Je kunt je voorstellen dat dat maken al aardig wat energie kost. En dat iets tanken dat zó koud is, wat praktische probleempjes oplevert. En dat het lastig is het ook zo koud te houden – dat je niet de volgende dag met een lege tank op kamertemperatuur staat. En dat de extreme brandbaarheid (zeg maar gerust, de ontploffingsbereidheid) van vloeibaar waterstof wellicht ook wat bezwaarlijk is, bij een aanrijding of zo. Problemen te over.
Hyundai heeft (net als Honda, trouwens) voor een andere oplossing gekozen: waterstof ‘gewoon’ als gas onder extreem hoge druk in een tank proppen en dat door middel van brandstofcellen in elektriciteit omzetten. De voordelen zijn legio. Waterstof is als gas zó veel lichter dan lucht dat het vrijwel meteen vervliegt: geen grote boem dus. Tanken is een makkie, vergelijkbaar met lpg tanken. De actieradius van de auto is puur afhankelijk van hoe veel waterstof je in de tank weet te persen – van de druk dus. Met 300 bar kom je ongeveer 300 kilometer ver, met 700 bar zo’n 600 kilometer.
Het probleem is natuurlijk de infrastructuur: er zíjn nauwelijks stations waar je waterstof kunt tanken. Het kan bij het GVB in Amsterdam (dat een stadsbus op waterstof heeft rijden) en in Arnhem, Rotterdam en Apeldoorn. Wat het feit dat je deze Hyundai daadwerkelijk nú kunt leasen voor twee mille in de maand reduceert tot ‘kost wat, maar dan heb je ook niks’. Maar dan: de toekomst, en die is vrij dichtbij. Je hebt een carport met zonnepanelen op het dak, die energie leveren aan een installatie onder de grond van je carport, die zo dus geheel ‘groen’ waterstof maakt. Jij tankt aan je carport waterstof, en stoot tijdens het rijden alleen maar water uit. Dat, beste vrienden, is de toekomst.
Hyundai ix35 FCEV
18/20
Cijfers
0-100 km/u: 12,5 s
Top: 160 km/u
Verbruik: n.v.t.
Techniek: brandstofcel, lithium-polymeeraccu, waterstof
Aandrijving: voor
Vermogen: 136 pk
Koppel: 300 Nm
Gewicht: 1.815 kg
CO2: 0 g/km
Prijs
NL € 2.000 per maand (lease)
BE n.n.b.
Vonnis
Dit is de toekomst, slechts tegengewerkt door een gebrek aan tankmogelijkheden. Blijft dat zo, dan scoort ie 1/20, maar ons vertrouwen in pionierswerk zegt iets anders
Reacties