
Dit is de Hyundai Kona. De kleine SUV gaat samen buitenspelen met de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka X. Het grote verschil met zijn speelmaatjes is dat de Hyundai Kona er wél ruig uitziet. Hyundai noemt de plastic partijen zelfs (vrij vertaald) ‘beschermend pantser’. En voor de ware avonturiers biedt de autobouwer vierwielaandrijving aan.
De Hyundai Kona verzamelt alle stijlelementen van zijn favoriete concurrenten. Een vleugje Nissan Juke, een toefje C3, een snufje Mazda CX-3 en vanuit de juiste hoek zelfs een puntje Jaguar F-Pace. En een mal brievenbusje boven de grille. Elke vierkante meter wordt benut voor een stijldingetje. Hyundai gaat voor werelddominantie. De kleine Kona komt naar Europa, Amerika en natuurlijk Korea. Elke markt krijgt een licht gewijzigde versie.
Is de Hyundai Kona een traag spaarding?
De topversie krijgt een gortige 176 pk 1,6-liter benzinemotor. In 7,7 seconden zit het kleintje op de 100 km/u. Hyundai belooft tevens dat de Kona leuk is om in te rijden. Als de autobouwer niet teleurstelt, kan dit nog weleens een favorietje worden.
De beoogde doelgroep, de millennials, is gek op mooie spulletjes. Verwacht dus een hoop kleurtjes en andere personalisatiemogelijkheden. Binnenin monteert Hyundai een head-up display, een draadloze telefoonoplader en veel actieve veiligheidsmiddelen. Wanneer de Kona precies komt, is nog niet duidelijk.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Nice!