
Dit is de Hyundai Kona. De kleine SUV gaat samen buitenspelen met de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka X. Het grote verschil met zijn speelmaatjes is dat de Hyundai Kona er wél ruig uitziet. Hyundai noemt de plastic partijen zelfs (vrij vertaald) ‘beschermend pantser’. En voor de ware avonturiers biedt de autobouwer vierwielaandrijving aan.
De Hyundai Kona verzamelt alle stijlelementen van zijn favoriete concurrenten. Een vleugje Nissan Juke, een toefje C3, een snufje Mazda CX-3 en vanuit de juiste hoek zelfs een puntje Jaguar F-Pace. En een mal brievenbusje boven de grille. Elke vierkante meter wordt benut voor een stijldingetje. Hyundai gaat voor werelddominantie. De kleine Kona komt naar Europa, Amerika en natuurlijk Korea. Elke markt krijgt een licht gewijzigde versie.
Is de Hyundai Kona een traag spaarding?
De topversie krijgt een gortige 176 pk 1,6-liter benzinemotor. In 7,7 seconden zit het kleintje op de 100 km/u. Hyundai belooft tevens dat de Kona leuk is om in te rijden. Als de autobouwer niet teleurstelt, kan dit nog weleens een favorietje worden.
De beoogde doelgroep, de millennials, is gek op mooie spulletjes. Verwacht dus een hoop kleurtjes en andere personalisatiemogelijkheden. Binnenin monteert Hyundai een head-up display, een draadloze telefoonoplader en veel actieve veiligheidsmiddelen. Wanneer de Kona precies komt, is nog niet duidelijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Nice!