
Dit is de Hyundai Kona. De kleine SUV gaat samen buitenspelen met de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka X. Het grote verschil met zijn speelmaatjes is dat de Hyundai Kona er wél ruig uitziet. Hyundai noemt de plastic partijen zelfs (vrij vertaald) ‘beschermend pantser’. En voor de ware avonturiers biedt de autobouwer vierwielaandrijving aan.
De Hyundai Kona verzamelt alle stijlelementen van zijn favoriete concurrenten. Een vleugje Nissan Juke, een toefje C3, een snufje Mazda CX-3 en vanuit de juiste hoek zelfs een puntje Jaguar F-Pace. En een mal brievenbusje boven de grille. Elke vierkante meter wordt benut voor een stijldingetje. Hyundai gaat voor werelddominantie. De kleine Kona komt naar Europa, Amerika en natuurlijk Korea. Elke markt krijgt een licht gewijzigde versie.
Is de Hyundai Kona een traag spaarding?
De topversie krijgt een gortige 176 pk 1,6-liter benzinemotor. In 7,7 seconden zit het kleintje op de 100 km/u. Hyundai belooft tevens dat de Kona leuk is om in te rijden. Als de autobouwer niet teleurstelt, kan dit nog weleens een favorietje worden.
De beoogde doelgroep, de millennials, is gek op mooie spulletjes. Verwacht dus een hoop kleurtjes en andere personalisatiemogelijkheden. Binnenin monteert Hyundai een head-up display, een draadloze telefoonoplader en veel actieve veiligheidsmiddelen. Wanneer de Kona precies komt, is nog niet duidelijk.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Nice!