
Dit is de Hyundai Kona. De kleine SUV gaat samen buitenspelen met de Nissan Juke, Renault Captur en Opel Mokka X. Het grote verschil met zijn speelmaatjes is dat de Hyundai Kona er wél ruig uitziet. Hyundai noemt de plastic partijen zelfs (vrij vertaald) ‘beschermend pantser’. En voor de ware avonturiers biedt de autobouwer vierwielaandrijving aan.
De Hyundai Kona verzamelt alle stijlelementen van zijn favoriete concurrenten. Een vleugje Nissan Juke, een toefje C3, een snufje Mazda CX-3 en vanuit de juiste hoek zelfs een puntje Jaguar F-Pace. En een mal brievenbusje boven de grille. Elke vierkante meter wordt benut voor een stijldingetje. Hyundai gaat voor werelddominantie. De kleine Kona komt naar Europa, Amerika en natuurlijk Korea. Elke markt krijgt een licht gewijzigde versie.
Is de Hyundai Kona een traag spaarding?
De topversie krijgt een gortige 176 pk 1,6-liter benzinemotor. In 7,7 seconden zit het kleintje op de 100 km/u. Hyundai belooft tevens dat de Kona leuk is om in te rijden. Als de autobouwer niet teleurstelt, kan dit nog weleens een favorietje worden.
De beoogde doelgroep, de millennials, is gek op mooie spulletjes. Verwacht dus een hoop kleurtjes en andere personalisatiemogelijkheden. Binnenin monteert Hyundai een head-up display, een draadloze telefoonoplader en veel actieve veiligheidsmiddelen. Wanneer de Kona precies komt, is nog niet duidelijk.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Nice!