De vorige Hyundai Kona is een schot in de roos van het Zuid-Koreaanse merk. Tenminste, als je naar de Nederlandse verkoopcijfers kijkt. Sinds 2017 zijn er bijna 30.000 exemplaren op Nederlands kenteken gezet. Genoeg reden voor Hyundai om Kona in 2023 nieuwe leven in te blazen. Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Hyundai Kona, die ook gelijk als Kona Electric komt.
De Hyundai Kona komt dus als benzineuitvoering en als volledig elektrisch model. De Kona met benzinemotor krijgt in alle gevallen wel een elektrohulpje mee. De Hybrid krijgt een wat grotere accu en meer elektropower, terwijl de Mild-Hybrid alleen maar een klein elektromotortje krijgt. De elektrische versie heet dus de Electric.
Twee batterijen voor de Hyundai Kona Electric
Wie voor de Hyundai Kona Electric, mag je kiezen uit twee batterijen. De duurste krijgt een 65,4-kWh batterij die zorgt voor een actieradius van 490 kilometer. Binnen 41 minuten moet je van 10 naar 80 procent kunnen laden. Het vermogen komt van een 218 pk sterke elektromotor. Het koppel is 255 Nm. Deze versie van heet de Long Range.
Er komt ook nog een elektrische versie met een 48,5-kWh batterij. Deze noemt Hyundai de Kona Electric Standard. Met deze batterij moet de auto 342 kilometer ver komen tussen de oplaadbeurten door. Het vermogen is hierbij 156 pk terwijl het koppel op 255 Nm blijft. Beide versies hebben trouwens voorwielaandrijving.
De elektrische versie herken je aan de laadklep in de neus, een nadere grille onderin de bumper en de verbindende led-strip tussen de koplampen bestaat uit losse pixels. Bij de benzineversies loopt deze strip in één stuk door. De Electric heeft laadruimte voorin, wat ook wel een frunk wordt genoemd. Bij de Kona op benzine zit hier de motor.
Specificaties van de Hybrid en Mild-Hybrid
De exacte specificaties voor de Nederlandse markt zijn niet bekend, maar Hyundai vertelt wel alvast hoe sterk de andere versies zijn in het thuisland. De Hybrid heeft daar een 1,6-liter viercilinder die samen met de elektromotor zorgt voor 141 pk en 265 Nm. Dat klinkt redelijk gangbaar voor Nederland.
Ze hebben daar ook nog een Kona op benzine met een 2,0-liter motor met 149 pk en een 1,6-liter met 198 pk. En nee, we hebben de vermogens niet omgedraaid. Dit zijn waarschijnlijk geen motoriseringen die de nieuwe Hyundai Kona in Nederland krijgt. De sportiever ogende N-Line zal waarschijnlijk geen krachtigere motoren krijgen.
Het in- en exterieur van de nieuwe Hyundai Kona
Het is je vast opgevallen dat de Kona een nieuw ontwerp heeft. Eerlijk is eerlijk: we zijn wel gecharmeerd van het gewaagde design. Aan de binnenkant heeft de Hyundai Kona juist een pre-2023 aanpak. Geen eindeloze aanraakschermen, maar échte knoppen. Oké, er zijn wel twee schermen van elk 12,3-inch groot, maar daar hoef je niet met je tengels aan te komen.
Wel lekker 2023 zijn de draadloze updates en de mogelijkheid om de auto te ontgrendelen via je smartwatch of smartphone. Hyundai’s Smartsense-assistentie helpt je onder meer bij het binnen de lijntjes rijden en het parkeren. Verder is er een stuk meer been- en hoofdruimte (respectievelijk 77 en 11 millimeter) dan de vorige Kona.
Prijzen van de Hyundai Kona
De nieuwe crossover komt al in 2023. En hoewel we nog niet alle informatie hebben over de Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid, komen die wel als eerste. De Hyundai Kona Electric volgt later in 2023. Voor de prijzen van de Hyundai Kona moeten we nog even geduld hebben. Die komen in een later stadium. Dan lees je ze hier.
William heeft op 18 juli 2023 geschreven:
Vraag me af waar je een usb stick om muziek af te spelen inzet in de nieuwe Hyundai Kona
cybermonnik heeft op 8 september 2023 geschreven:
In je reet
Ikke heeft op 8 maart 2023 geschreven:
De Opel Kadett van 2023: nergens echt goed maar voor veel mensen acceptabel.
Remon heeft op 7 maart 2023 geschreven:
Het lijkt wel alsof ze een auto op een andere auto hebben laten knetteren en daar deze nieuwe auto van gemaakt hebben. Er worden maar weinig mooie auto’s meer gemaakt maar deze spant de kroon, wat een gedrocht zeg.