Terugroepactie Hyundai Kona Electric voor brandgevaar?

In Zuid-Korea moeten ze al terug

Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Foto('s): HyundaiHyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric interieur

Sinds 2018 zouden er al dertien gevallen zijn gemeld van brand bij een Hyundai Kona Electric. Volgens het Zuid-Koreaanse Ministerie van Land, Infrastructuur en Transport zou de oorzaak kortsluiting in de batterij zijn. Daarom riep Hyundai al 25.564 exemplaren terug in eigen land. Die terugroepactie van de Hyundai Kona Electric zou volgens Yonhap News uitgebreid worden naar Europa en Amerika.

De terugroepactie zou 77.000 exemplaren wereldwijd betreffen. Daarvan zouden er 37.000 in Europa verkocht zijn. Vorig jaar was de Hyundai Kona Electric enkele maanden de bestverkochte EV van Nederland. Er zijn momenteel ruim 9.000 van deze Kona Electrics geregistreerd in Nederland. Eind vorig jaar was er een enorme run op de modellen omdat ze toen nog voor 4 procent bijtelling geleaset konden worden, maar ook bij de huidige 8 procent kunnen ze rekenen op gretige aftrek.

Wat zou zo’n terugroepactie voor mij betekenen?

Hyundai Nederland laat nu weten dat Nederlandse Kona’s ook terug moeten naar de garage. Het gaat om Kona Electrics die geproduceerd zijn tussen 29 september 2017 en 20 maart 2020. In totaal zijn dat 7.819 exemplaren in Nederland. De bestuurders krijgen per post een uitnodiging voor de terugroepactie. Hyundai Nederland laat het volgende weten aan TopGear:

‘Een defect in de lithium-ion-batterij kan op termijn leiden tot een kans op brand. De kans hierop is zeer klein, maar Hyundai wenst geen enkel risico op dit gebied te nemen.
Tot op heden zijn bij Hyundai geen ongevallen of branden in Nederland bekend die zijn toe te schrijven aan bovengenoemde kwestie. Hyundai zal eigenaren van een Kona Electric vragen om hun auto naar de dichtstbijzijnde Hyundai-dealer te brengen om de software van het batterijmanagementsysteem bij te werken, zodat afwijkingen in de hoogvoltagebatterij kunnen worden opgespoord. In een klein aantal gevallen kan het nodig zijn om een onderdeel in de Lithium-ion-batterij te vervangen. De procedure wordt kosteloos uitgevoerd. De terugroepactie wordt nu voorbereid, klanten kunnen in de tweede helft van november een bericht per post verwachten.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws