Hyundai Kona Electric: 1e rij-indruk

Is de Hyundai Kona Electric de Model 3-concurrent waar je op wachtte?

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric laadpaal
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric motor
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric laadpaal
Hyundai Kona Electric interieur
Hyundai Kona Electric motor

Met dank aan de twitterende hype-machine Elon Musk kijkt iedereen reikhalzend uit naar een betaalbare elektrische auto met een degelijke actieradius. Voornamelijk zakelijk rijders zijn lekker gemaakt en willen nu hun leasebudget kapotslaan op een stekkerende bijtellingsbeuker. Echter kan Tesla zelf voorlopig niet cashen op hun gecreëerde gekte – in deze contreien leveren ze vooralsnog geen Model 3.

En dan is daar de Hyundai Kona Electric. Met een actieradius van net geen 500 kilometer en een vanafprijs van 39.195 euro. Helemaal veilig voor de beruchte Tesla-taks. Voor wie het vergeten is: volgend jaar telt de 4 procent bijtelling slechts tot 50.000 euro. Over elke cent boven de halve ton betaal je 22 procent bijtelling.

Een Hyundai in plaats van een Tesla?

Zeggen dat je een Hyundai Kona Electric rijdt in plaats van de Model 3 waar je al jaren over bazelt, is wellicht minder sexy. Maar als ze het maandbedrag horen en de actieradius, dan zal niemand je uitlachen. Sterker nog: al meer dan 3.800 mensen hebben een Kona besteld zonder ‘m gezien te hebben. Sinds 2011 verkocht Nissan nog geen 4.700 exemplaren van de Leaf. Ga maar even na. Dit kleine SUV’tje kan nog weleens voor een kleine doorbraak gaan zorgen.

Is ie zo indrukwekkend dan?

Het accupakket is 64 kWh groot. Volgens de nieuwe WLTP-richtlijnen komt de Hyundai Kona Electric daar 482 kilometer ver mee. Een Nissan Leaf doet bijvoorbeeld slechts 270 kilometer. En een Opel Ampera-E doet 380 kilometer.

En hoe rijdt de Hyundai Kona Electric?

Ook hier hebben we niets op aan te merken. Je zit er uiterst prima in, zelfs als je lang bent. Dat je zo nu en dan je knie stoot tegen de hoge, zwevende middenconsole mag de pret niet drukken. Met 204 pk en 395 Nm sprint de Kona in een vlotte 7,6 seconden naar de 100 km/u. Op nat wegdek of op een rotonde moet je beheerst met het rechterpedaal omgaan, anders worden bezoekjes aan de bandenboer vaste prik.

Met 1.660 kilo verwacht je wellicht geen bijpassend hot hatch-bochtengedrag. En daar heb je gelijk in, al valt het alleszins mee. Je voelt wel een portie extra gewicht, maar de Hyundai Kona Electric valt de bochten gretig aan en stuurt er soepel en stabiel doorheen. Hij leunt lichtjes, maar hij lijkt er geen enkel probleem mee te hebben, met dank aan het lage zwaartepunt. Ook al ben je dan gevallen voor de bijtelling, je kunt er ook best wat plezier mee beleven.

Mag ik er eentje?

Jazeker. Eind augustus arriveren de eerste exemplaren al in Nederland, maar die zijn allemaal al uitverkocht. Als je er nu eentje bestelt, moet je ongeveer elf maanden wachten op je Hyundai Kona Electric. En daarmee kruipt de leverdatum alweer dichter tegen die van de Tesla Model 3 aan. Aan jou de vraag: is gewoon al gek genoeg, of wil je toch liever instappen op de hypetrein van EV-messias Elon Musk?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws